Pokud si vzpominam, ve Sturmu mela verze G-4 nebo G-2 v osach vrtuli Mk103 nebo Mk108. Vzdy sem predpokladal, ze do Sturmu by nikdo vylozene blaboly nepridal.
TTo muhu potvrdit taky, ale byl to bug Ultrapacku. Střílely 30 z čumáku a blejskalo se od vrtulí ....
No o tom koureni to můžu potvrdit. Chodil jsem na pivko s pilotama z Pardubic nejen že rusové kouřil. v kabině ale i chlastali. Po příletu 23 na letecký den našli na podlaze vajgli a prázdnou flašku od kořky. Navíc museli uschovat líh na rozmražování že by jim vyipily.
A kde jste doprčic vzali že je tam 100% recirkulace???
Ve skutečnosti je to jednosměrný systém - vzduch se odebírá od dmychadla motoru/ů (v P51 samo že ne, tam byl kompresor pro tento účel).
Tento vzduch je upravován za pomocí OBOGS, tedy systému (zařízení) pro obohacení vzduchu kyslíkem - někdy se mu říká nesprávně "kyslíkový vyvíječ", protože vzduch ve výškách kde se dnes létá obsahuje méně kyslíku než u hladiny moře. Dříve se (P51) užívaly kyslíkové bomby pro doplnění jeho parciálního tlaku. Kromě Ruských letadel má taky systém pro úpravu vzd. vlhkosti (kdo někdy letěl těma starýma ruskýma potforama tak ví své).
No a na zádi, u hajzlíků, má letadlo s přetlakovou kabinou vypouštěcí (redukční) ventil. Vyhřívaný. Aby v té výšce (a tlakovým rozdílem) nezamrzal.
A dodám už jen to, že letadla netlakují kabiny na tak u hladiny moře, ale na tlak v cca 2000 -3000mnm, podle výrobce, a to proto, že je to levnější - jednak nemusí mít tak moc dimenzované kabiny, a jednak ani ten tlakový a obohacovací systém nemusí tak zuřivě makat. Takže i v moderních, přetlakových, cestujícně přívětivých, lupe v uších
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Měl jsem zato, že P51 měl utěsněnou kabinu s kabinovým tlakem vyšším než venkovní (jako Bf) - pokud ne, díky za info.
Dále je zajímavá informace o A320, bylo by to asi jediné letadlo s oběma systémy - i u vojenských se totiž OBOGS používá jako jediný zdroj, ukázalo se, že je (už od 80. let) jak hmotnostně, tak i energeticky mnohem méně náročný než flašky... plus navíc flašky s kyslíkem představují bezp. riziko.
V každém případě závisláci kouří všude a nic je nezastaví viděl jsem mnohokrát i kouření na benzínce apod
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Vidíš...a já do dnešního dne žil v představě, že Pony měl kokpit přetlakovanej a že piloti se v něm měli jako v Rolls-Royce . Nechápu, proč se Amíci tak smějí našim děravým snahám o hermetizovanou kabinu u Fw 190 a Bf 109! .
Ano, neměl, pouze P-47E ale to byl prototyp.
Ale vždycky jsem si myslel že P-47 měl, když dělal doprovod B-29.
Přetlakové kabiny měl Ju-86R a verze P. Taktéž Ju-388 za luftwaffe.
Za US B-29, experimenty ala P-47E ...
Britové měli přestavěných několik kusů Spita MK-V. (MK IX se ukázal je méně výkonný ve výškách nad 12km) ty měli přetlakovku ale nebyla to sériová výroba.
Rusové se snažily ač marně vyvinout něco na sestřelení Ju-86P, měli přizpůsobenej Jak-1B myslím ... tam ani nevím jak se dostali daleko s přetlakovanou kabinou ... bych se musel mrknout ..
Co vím tak jediný stíhač s přetlakovanou kabinou byly ty modifikace Spita.
Upravil/a magot dne 07-11-2014 22:04
magot napsal:
Britové měli přestavěných několik kusů Spita MK-V. (MK IX se ukázal je méně výkonný ve výškách nad 12km) ty měli přetlakovku ale nebyla to sériová výroba.
Britové
No přestavby Spita V. Ono z něj moc nezůstalo, jen křídlo s novými koncovými oblouky a trup od kabiny dozadu.
Jmenovalo se to H.F. Mk.VI a přetlaková kabina byla provázená spoustou problémů. Protože byla vložena do hodně upraveného trupu. A motor Merlin 46 a později 47. Kolik bylo kusů? Kolem 120? Vše sériová výroba. Dvě perutě komplet, a pak pár kusů u dalších letek. Vždy tak po dvou až čtyřech.
Pak přišel H.F.VII, ten už byl opravdu stavěnej jako od počátku výšková stíhačka s přetlakovou kabinou, tvořcí od počátku silovou část trupu, odsuvným překrytem (VI měla kabinu nasazovací), nový motor řady 60, nové křídlo, trup. Ze starých spitfirů zůstal jen vnější tvar. Vše bylo nové. Pak z něj demontáží přetlakové kabiny vznikl VIII. Ten se dělal taky HF, ale obnášelo to jen nový motor, stejně jako u HF IX.
On je v tom zmatek díky motorům a těm zkratkám.
Sedmička měla původně motor řady 60, ale od desátého kusu už výškové motory řady 70!. Postupně rostl výkon a výška, nejlepší výkon byl vždy nad 9500 m.
HF VIII a IX měli vždy (s vyjímkami) motory řady 60. S nejlepším výkonem kolem 7500 m u verzí HF? Výšky chrlím z hlavy, takže to nemusí být úplně přesné.
Poslední dva Spity s přetlakovkou byly Mk.X a XIX (typ 390), X byla vlastně sedmička bez výzbroje s dalším na menší tlak těsněným prostorem pro kamery v trupu za kabinou a integrální nádrží v náběžné hraně křídla. Devatenáctka byla průzkumná verze s motorem Griffon s přetlakovou kabinou stejného typu jako X a drakem (kromě křídla) ze Spitfiru XIV, křídlo bylo z X.
Ještě došlo ke zkušebnímu nasazení trojice Welkinů s přetlakovou kabinou nad Orkneyemi a Norskem. Moskita Mk. XV, těch bylo asi do deseti. Jejich systém kabin pak zdědili poválečné průzkumné verze. Samozřejmě několik verzí Wellingtonů, vesměs prototypy. Zkušební Lancaster (pilot seděl v původní a v zadní části trupu byla zkušební kabina.
Amíci
P-47E, B-29 a B-32
Rusové?
Nějaké prototypy. Nic důležitého, kromě MiGů 3 různých subverzí, ale stejně vlastně bez přetlakových kabin. Výškové Jaky 1B a 7 měli jen odlehčenou konstrukci, menší palivové nádrže, lepší radio, kyslíkovou lahev navíc a vyšlechtěný M 105PF2 co vydržel šlapat kolem deseti až 15 hodin a pak se zadřel. Často i dřív. Jako výškové stíhací používali Spitfiry F a LF V, LF, F a HF IX, dokonce Kingkobry a u námořnictva P-47D-25 a 27.
Němci?
Fw 190 B nebo C, pár prototypů. Myslím, že ty 109 ve verzích G-1 a G-3, G-5 už myslím přetlakovku neměl, výše zmíněné bombardéry.
Japonci jsou tu vyjmenovaní komplet ...
Italové? Ani prd.
Edit: Chyby, překlepy, rozvedení spitů a oprava migů, wimpy.
Upravil/a ringlett dne 08-11-2014 07:53
Va kapitole k Anti G blekům dodávaným na podzim 1944 k 339 a 357 FG 8th USAAF.
"Američtí piloti měli navíc k dispozici plně přetlakové kabiny svých letounů, které zabraňovaly velice bolestivým stavům,...
Jediným způsobem, jak se tomu v roce 1944 dalo zabránit, bylo nadýchat se před bojovým letem stoprocentního kyslíku."
Jerry Scutts; Mustangy Stíhacích Es 8. USAAF, str. 55
Mimochodem tam citují slova "Bud" Andersona:
"Mustang dokázal vydržet daleko náročnější obraty než člověk, který ho pilotoval. Pilot většinou ztratil vědomí dávno před tím, než by se letounu ulomila křídla." str. 53.
Tak si to přeberte, protože je to tam dost nejednoznačně....
Spit Mk VI a VII měl přetlakovou kabinu. Šlo o speciální výškové verze a na "šetce" si zalítali hoši od 310 a 313 (červen - září 1943).
Va kapitole k Anti G blekům dodávaným na podzim 1944 k 339 a 357 FG 8th USAAF.
"Američtí piloti měli navíc k dispozici plně přetlakové kabiny svých letounů, které zabraňovaly velice bolestivým stavům,...
Jediným způsobem, jak se tomu v roce 1944 dalo zabránit, bylo nadýchat se před bojovým letem stoprocentního kyslíku."
Jerry Scutts; Mustangy Stíhacích Es 8. USAAF, str. 55
Mimochodem tam citují slova "Bud" Andersona:
"Mustang dokázal vydržet daleko náročnější obraty než člověk, který ho pilotoval. Pilot většinou ztratil vědomí dávno před tím, než by se letounu ulomila křídla." str. 53.
Tak si to přeberte, protože je to tam dost nejednoznačně....
Spit Mk VI a VII měl přetlakovou kabinu. Šlo o speciální výškové verze a na "šetce" si zalítali hoši od 310 a 313 (červen - září 1943).
Pan Scutts se v tomto plete. Třeba jen proto, že V-1650-5 a 7 neměl úpravu pro pohon dmychadla druhého kompresoru.
A o spitech to přeci píšu, kromě toho polétání ovšem.
magot napsal:
Britové měli přestavěných několik kusů Spita MK-V. (MK IX se ukázal je méně výkonný ve výškách nad 12km) ty měli přetlakovku ale nebyla to sériová výroba.
Britové
No přestavby Spita V. Ono z něj moc nezůstalo, jen křídlo s novými koncovými oblouky a trup od kabiny dozadu.
Jmenovalo se to H.F. Mk.VI a přetlaková kabina byla provázená spoustou problémů. Protože byla vložena do hodně upraveného trupu. A motor Merli 46 a později 47. Kolik bylo kusů? Kolem 120? Vše sériová výroba. Dvě perutě komplet, a pak pár kusů u dalších letek. Vždy tak po dvou až čtyřech.
Pak přišel H.F.VII, ten už byl opravdu stavěnej jako od počátku výšková stíhačka s přetlakovou kabinou, tvořcí od počátku silovou část trupu, odsuvným překrytem (VI měla kabinu nasazovací), nový motor řady 60, nové křídlo, trup. Ze starých spitfirů zůstal jen vnější tvar. Vše bylo nové. Pak z něj demontáží přetlakové kabiny vznikl VIII. Ten se dělal taky HF, ale obnášelo to jen nový motor, stejně jako u HF IX.
On je v tom zmatek díky motorům a těm zkratkám.
Sedmička měla původně motor řady 60, ale od desátého kusu už výškové motory řady 70! Podle doby výroby se jednalo o verze 70, 71 a 75. Postupně rostl výkon a výška, nejlepší výkon byl vždy nad 9500 m.
HF VIII a IX měli vždy (s vyjímkami) motory řady 60, tedy 60, 61 a 65. S nejlepším výkonem kolem 7500 m? Výšky chrlím z hlavy, takže to nemusí být úplně přesné.
Poslední dva Spity s přetlakovkou byly Mk.X a XIX (typ 390), X byla vlastně sedmička bez výzbroje s dalším na menší tlak těsněným prostorem pro kamery v trupu za kabinou a integrální nádrží v náběžné hraně křídla. Devatenáctka byla průzkumná verze s motorem Griffon s přetlakovou kabinou stejného typu jako X a drakem (kromě křídla) ze Spitfiru XIV, křídlo bylo z X.
To tě poprosím o zdroje ze kterých si čerpal. Co jsem četl, tak:
Spit Mk VI (přetlak) Merlin 47 - Marschallův kompresor pro zabezpečení přetlaku v kabině. První motor vyroben 2. prosince 1941
Spit Mk VII (přetlak) Merlin 46, 64, 71. (Co se týče Merlinu 46 u sedmičky tak mám pocit, že je to chyba vzniklá přesmyčkou čísel)
Spit Mk IX Merlin 61, 63 (61 - 2. březen 1942)
Spit H. F. Mk IX Merlin 70 (Bendix Stromberg anti-g carburátor)
Spit L. F. Mk IX Merlin 66
Ještě jsem našel zmínku, že Merlin 76 se montoval i do neupřesněných pozdějších verzí Spitfirů. U ostatních Merlinů řady 70, 60 jsem informace o zabudování do Spitfirů nenašel.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.