Zdar. Podělím se o malé vylepšení Happy/MzM pedálů. Není to tak docela profi, ale funguje to zatím dobře.
Profily jsem udělal dva, ale ten poznatelný střed mi osobně příjde lepší.
To mi přijde dobrý, to bych si taky chtěl umět udělat.
Ještě jsem je ani neměl otevřené. Jak to tam máš přichycené?
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Ano, vycházel jsem z Crosswindů. Ten kluk by si zasloužil taky flašku. Jeho nákresy mi pomohly se základními rozměry a hlavně zveřejněné profily jeho vaček byly naprosto zásadní.
Už jen to, že ty vačky nemají symetrický profil. To mi hodně pomohlo.
I tak to bylo celé postavené jen na odhadu. Koupil jsem dvě ložiska, 24mm a 26mm, tři nebo čtyři pružiny tipované délky a síly.
Samotná vačka je z tvrdého dřeva abych ji mohl ladit. To nakonec ani nebyl velký problém. Důležitější byla pokud možno přesná díra ve středu.
Truhlář měl teda jen průměr vrtáku 25mm a pilníkem jsem stejně samozřejmě nedokázal dodržet perfektní kolmost při ručním opracování, ale v nohou nějaké drobné rozdíly stejně nepoznáte.
Na povrch jsem potom nalepil proužek plechu, aby se dřevo nevymačkávalo. Jiný známý mi tvrdí, že by profil vačky dokázal naskenovat a vyrobit.
To by bylo možná dobré, mohl bych mít třeba profily dva nebo tři, ale celková výrobní nepřesnost by stejně znamenala drobné ladění při každé výměně vačky a to mě moc neláká.
V podstatě je to vlastně jen takový prototyp nebo demonstrátor. Bylo by lepší udělat to komplet pořádně včetně úpravy nebo výroby nového rámu pedálů tak, aby bylo na všechno místo a aby bylo možné už od počátku vycházet z nějakých přesných rozměrů.
To bych ale musel pracovat jako soustružník, mít vlastní dílnu nebo dobře nakreslený plán. Něco jako postupnou kompletaci a vymýšlení jak to udělat aby vše fungovalo, to mi jen tak nikdo prakticky "zdarma" neudělá. Ti kluci jedou v takovém jednoduchém módu. Až budou mít čas vyrobí ti co jim nakreslíš, ale nebudou přemýšlet nad tím, co to má dělat na konci.
Celé je to uchycené na 8mm kusu železa, které je pod rámem uchyceno dvěma šrouby se zapuštěnou hlavou. Jeden má vyfrézovaný půlobloukový prostor pro nastavení celého mechanizmu do správné polohy tak, aby ložisko bylo ve správné poloze.
Jsem se chtěl hned zeptat, jaký tvar ta vačka má. Totiž výpočet tvaru vačky není úplně triviální záležitost a ani si nemyslím, že by to jen tak ze školy uměla většina absolventů ČVUT FSI. Naopak bych řekl, že krom motorářů a aplikované mechaniky to neumí nikdo.
Ta vačka by byla symetrická, kdyby byl posun toho ložiska v přímce. Jenže on je po kružnici. Takže nezbyde než spočítat křivku, která poskytne symetrickou vystřeďovací sílu na obě strany. Což sice není úplně problém, ale kdo z nás umí počítat vačky?
Hele, ono to není zase tak těžké, jak to vypadá. Úplně stačí vzít "rovnou" vačku. a k tomu přičíst zakulacení. Jednodušše kdyby vačka měla rovnoměrné zakulacení o stejném poloměru, tak je to to samé, jakoby se jednalo o rovnou plochu. Tedy indiferentní poloha.
Upravil/a AJaromir dne 25-07-2020 20:13
Už dlouho jsem to neviděl, ale počítá ten tvůj +zakulacení s průměrem toho ložiska, co se po vačce odvaluje? A s pozicí osy toho kyvného ramena? A s tím, že ta pružina nechodí po přímce?
Nevím, nemám to v hlavě už asi tak skoro 30 let. Ale cílem není symetrická výchylka ramene s ložiskem v závislosti na úhlu vychýlení pedálů. Cílem je symetrický dostředivý moment. Něco mi našeptává, že to jsou dvě rozdílné úlohy.
Upravil/a Rumcajs dne 25-07-2020 20:18
Ten průměr ložiska nehraje roli. Tohle není raketová věda. Odchylka od linearity bude velmi zanedbatelná. Důležitý je poloměr otáčení vačky kolem středové osy pedálů. Tedy pokud je povrch vačky 5cm od středu otáčení, potom tedy kružnice o poloměru 5cm bude rovna indiferentnímu stavu. Pokud se bude poloměr po stranách vačky snižovat, bude se jednat o labilní soustavu. Pokud se bude poloměr po stranách vačky zvětšovat, bude se jednat o stabilní soustavu. Tedy, bude-li se lineárně zvedat poloměr kružnice, měla by se lineárně zvedat i síla. Záleží na charakteru pružiny.
Jestli chceš prohlásit, že to jsou malé odchylky, pak to klidně udělej symetrické. Jestli to chceš vyřešit, tak celé. Nemá smysl dělat k tomu matematický model, který to nepopisuje.
Já to tedy kdysi uměl počítat. Jen ta úloha zněla trochu jinak. Nás spíš zajímaly dynamické síly při otvírání a zavíraní ventilů. A dimenzování pružin tak, aby tak akorát stíhaly vracet ventily bez rázů - to je aby kladka neopustila povrch vačky při uzavírání. Ale ten matematický model je podobný i tutoho. Jen zde nejde o dynamiku ale o statiku.
Asi tak. Jediné, na co musíš myslet, je pohyb ložiska na páce od pružiny po kružnici. Pokud bude tento poloměr dostatečně velký, tak je vlastně zanedbatelný, protože pohyb je téměř přímočarý. A jinak takový Koenigsegg se rozhodl vykašlat na vačky. https://www.idnes...tomoto_vok
Rumcajsi, znáš ten vtip, jak američané zjistili, že ve vesmíru nepíšou průpisky? A vyhodili spoustu dolarů, mraky škváry, a navíc ještě láčo lóves na to, aby vyvinuli průpisku do stavu beztíže?
No a pak v r. 1975, za společného letu Apolla se Sojuzem, zjistili, že rusáci používají tužku za pět kopějek...
Místo složitého vypočítávání stačí "jen" prostě to přibrousit, zkusit, přibrousit, zkusit... až je to špígl nýgl. Zvládne i absolvent čtyřtřídky.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Afiku, ono se mluví o tom, kolik ohromných peněz stál vývoj prupisky do vesmíru, ale nikdo neví, že stejné nebo snad ještě větší peníze stál vývoj obyčejné prupisky.
Nevím jestli si rozumíme přesně. Na stránkách Crosswind má profily vaček zveřejněné.
Sice bez rozměrů, ale ty se dají nahrubo odhadnout z výkresů. Je to sekce Dowloads a CAM centering profiles.
Já jsem zvolil rozměr šířky vačky 87mm, v těch 87mm jsem si to nechal vytisknout na vizitkový papír, vystřihl, obkreslil na dřevo a jen doladil k nakresleným křivkám, popřípadě jak mi to přišlo lepší/horší do nohou.
Ale popravdě jsem žádné složité ladění dělat nemusel. Ty křivky, já si zvolil červenou a zelenou, fungují takřka okamžitě.
A nakonec, on za ty vačky samotné moc nechce. Asi by se daly v pohodě koupit a použít. Stačilo by jen vymyslet jak je implementovat.
No me by zajimalo jak presne ty profily jsou spocitane,jestli je tam nejaka odchylka..
Ja jsem to vyresil tak,ze jsem tu vacku zdvojil,ale na predchozich pedalech jsem mel jednoduchou vacku se symetrickym profilem a ani to neslo (skoro) poznat na kterou stranu to "taha" vic u joysticku by to bylo samozrejme neco jinyho.
EDIT: Na obrazku je prototyp,chtel jsem ukazat jen tu vacku,nemam tam nainstalovanou elektroniku a cely mechanismus bude zakrytovany,inspiraci byly pedaly VKB Rudder T
Upravil/a karel88l dne 01-08-2020 22:53
To řešení s dvojicí vaček symetricky je elegantní. Sice je tam o něco víc součástek, ale princip je to fungující.
Převzetí vaček z jiného řešení je taky elegantní, ale aby to fungovalo opravdu, je nezbytné zachovat všechny podstatné parametry té výchozí konstrukce. To je
1) Délka páky, na které je kladka.
2) Umístění osy té páky vůči vačce včetně strany (nalevo/napravo).
3) Průměr kladky.
Jaké jsou odchylky vačky Crosswindu od výpočtu ti asi poví jen autor. Nebo bys musel provést výpočet a přeměřit hotovou vačku. Podle mě neproporcionální úsilí, pokud na to nejsi specialista a nemáš výpočet i měřáky hned po ruce. Asi nejsnazší by bylo vzít ty pedály a změřit výchylka/síla na obě strany pro smysluplný počet bodů a pak to porovnat. Jestli máš vhodný newtonometr a umíš zajistit dostatečně přesně výchylku, dostaneš hezký graf, který pak jednoho dne můžeš ukazovat vnoučátkům.
Ta vačka tam je od toho, aby se podle ní řidil průběh síly na pedálech v závislosti na výchylce pedálů. Tedy ta samotná úloha vačky je, že chci dosáhnout nějakého průběhu. Ten cíl může být třeba lineární, nebo nějak progresivní. Prostě něco chci dosáhnout. A pokud toho chci dosáhnout, musím sestavit rovnici, která modeluje daný případ a pro křivku vačky (funkci výchylky) mi vrátí výsledný moment či sílu na pedálu pro daný úhel výchylky.
OK, teď tu funkci, kterou neznám (no tu křivku vačky), tak hledám. A hledám ji tak, že pro výchylku pedálů jsem schopnej z tý funkce najít směrnici v daném bodě dotyku. No to je triviálně řečeno tečna k tý vačce v místě dotyku s kladkou na dané výchylce (tečna je zajímavá tím, že ta kladka přenáší sílu jen kolmou na tu tečnu, ve směru tečny nepřenáší nic - krom tření). No a z toho lze asi tedy numericky doskákat až do požadované maximální výchylky.
No proč o tom mluvím. Je úplně fuk, zda je ta vačka počítaná pro lineární posun kladky nebo pro posun po oblouku. Pokud chci danou úlohu vyřešit, stejnak potřebuji ten model síla na pedálu / výchylka. A v tom modelu je ta komplikace s kejváním páky kolem osy celkem triviální zápletka.
A pokud beru náhodně nějakou vačku s nějakým tvarem, pak tím říkám, že ten silový průběh mě vlastně tak moc nezajímá. I když i zde lze s úspěchem aplikovat metodu pokusu a omylu, která vede k cíli překvapivě často.
Ahoj
Také jsem řešil s Leonem pedály a nakonec jsem to udělal dle foto na mém webu (asi uprostřed) https://joskapilo...
Ložiska jsou po vzoru Happy , jen je mám z boku zakryté proti prachu a je jich více :-)
Symetrie vačky s takto dlouhou pákou kulisy co je na ní rolnička(ložisko) je prakticky s nepozorovatelnýma odchylkami v pohybu .
Původně byly vyvíjeny ke komerčnímu prodeji , ale i tato koncepce se ukázala jako hodně pracná a složitá a cena se nám zdála příliš vysoká na to aby se tyto vačkové pedály prodávali ve větším množství .
Takže doporučuji řešit co nejjednodušeji .
Elektronika Arduino Micro , nebo dle návodu MMjoy2, je to v souboru co stáhnete s FW , jak možnosti Arduino desek tak jejich zapojení. https://joskapilo...ly/#a1-jpg
Josko, to tmavé uprostřed stavby pedálů je i čidlo úhlového natočení? To je samo o sobě cca. 1000 kč. Taky jsem nad tím dumal.
Nebo tam máš jen komplet elektroniku?
Tohle vypadá dost profesionálně. Líbí se mi povrchová úprava. Možná bych pedály vylepšil malinko o něco protiskluzového. Třeba nějaké to rádlování nebo gumový povrch. Jediné snad co možná nemusí být komfortní, je vysoké postavení os brzd. To si myslím, že by mělo být níže.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.