No CHprodukts jsou docela oblíbené, ale jsou trošku dražší. Já je nemám rád, protože nechodí do kruhu, ale mají "čtvercový" pohyb. Nejsem na to zvyklý. TAky jsou občas docela problémy s programovacím SW a ovladači. Majitelé tvrdí, že je to v pohodě, ale podle mě to teda v pohodě není. V jednom kuse to nefunguje jak má, někdy prostě v simu knipl vůbec nefunguje a podobně.
Cougar to je trošku jiný kafe. Je to docela pecka, ale aby to bylo opravdu hodně dobrý zařízení, tak do toho musíš investovat ještě jednou tolik na drobné HW úpravy. Ale pak je to fakt pecka.
Upravil/a 57MH_Zvire dne 04-10-2005 13:10
Já mám ten problém, že jsem teď reklamoval už druhý vadný kus Cougara. Ten první kus po cca 4 měsících měl čím dál větší vůli kolem středu páky. Ten druhý měl vůli kolem středu hned jako nový. A to dost velkou. Nevím jestli ještě mám zkoušet Cougar. :-( Rád bych proto slyšel nějaké postřehy uživatelů Cougara a také CHčka, protože o CHčku začínám opravdu uvažovat. Jen tak se ještě zeptám. Neprovozujete někdo náhodou Thrustmater F-16 FLCS + TQS pod Win XP? Mě totiž pod XP s ním nefunguje programování. :-(
310_Oldfly napsal:
Já mám ten problém, že jsem teď reklamoval už druhý vadný kus Cougara. Ten první kus po cca 4 měsících měl čím dál větší vůli kolem středu páky. Ten druhý měl vůli kolem středu hned jako nový. A to dost velkou. Nevím jestli ještě mám zkoušet Cougar. :-( Rád bych proto slyšel nějaké postřehy uživatelů Cougara a také CHčka, protože o CHčku začínám opravdu uvažovat.
Oldfly ty jsi neskutečně náročnej pilot-uživatel... :lol: BTW CHčko má Reďák, ne?
Žije, žije ve stepi jeden v suché otepi.
Druhý v láptích pod pařezem, třetí v díře mezi bezem.
Ať si jsou, tam kde jsou. Ať sem na nás nelezou.
Jsem zhruba 3 roky spokojeným uživatelem CH. Jedinej problém co jsem měl, že jsem si přežvejk kabel u pedálů a nefachaj mi teď brzdy. http://games.tisc.../hotasjoy/
Cougara nechci, toho bych bral jedině s modifikací mechaniky, ale 20000 za joye opravdu nedám.
A jo, místo Combatsicku jsem si přecijenom pořídil Fighterstick, ten Combatstick co jsem měl byl už krapet oběhanej kus co měli na prodejně na ukázku. Ta "vykvedlanost" kolečka, co ji v článku zmiňuju, byla způsobena právě tím, Fighterstick ji nemá.
Upravil/a TCRaven dne 04-10-2005 16:24
taky přispěju se svým poznatkem o sice levnějším HOTAS řešení, co jsem koupil zato jsem docela spokojený uživatel a poměr cena/ výkon je skvělý. Postnul jsem to před několika měsíci na forum WT, teď jsem jen zrevidoval par chyb a přial nove poznatky.
vlastním asi 1 rok Thrustmaster Top Gun After Burner 2 bez FF a docela spokojenost. FF nechci, byl jsem vyškolen zkušenostmi s online hraním FF nebrat, to byť i mírné a realistické chvění citlivost zaměřovače trošku rozhazuje. A pokud se vibrace při střílení vypnou tak jde zas realismus do háje. Mám vlastní zkušenost, že na mém FF volantu Logitech MOMO Force nezajedu v RBR takový čas jako na klidném Thrustmaster volantu - "péráku".
PLUSY
Podstava joye je veliká, na nezaprášeném skle a lakovaném podkladě drží výborně. Joy se dá rozmontovat na dvě časti (joy + plyn) nebo nechat dohromady jako monoblok.
Design a ergonomie plynovky a částečně i joye
Nulová vůle na středu, na položku DEADZONE se klidně může zapomenout. I po několika měsících / letech užívání. Tohle má Thrustmaster zcela vychytané.
Skoro nulová nutnost rekalibrace
Perfektní přesný měkoučký trigger
Plně konfigurovatelné prostředí driveru Thrustmapper, suplement virtuální klavesnice a myši, možnost tvorby profilů, klavesových maker a záběrových křivek pro všechny osy.
Docela přesný a použitelný HAT switch.
MINUSY
Občas je potřeba u plynovky očistit zespodu gumičky, přece jen se na ně chytá prach a razantní ubrání plynu při "dajvu" přece jen plynovku po stole posune. Neplatí pro skleněné povrchy, jen pro sololit a dřevo.
Málo tlačítek, joy má viditelné rezervy 10 fyzických tlačítek by se v pohodě vlezlo. Sice jdou přes sw tlačítka SHIFTovat takže počet možných kombinací stisků vzroste na 15, ale i tak.
Kolébková směrovka nebo směrovkový twist rukojeti. Vždy se dá zapnout jen jedna z těchto voleb, druhá osa se vždy vypíná (bohužel)
Tlačítko 3 na joyi je špatně dosažitelné a funkčně divně řešené, pro střelbu nepoužitelné, hodí se jen na nenáročné úkoly. (já tam mám namapován chladič)
Absence jakýchkoliv kolečkových trimů, tohle v IL2 patch 4.01 zamrzí hodně, trimy jsou nyní zapotřebí minimálně na dvě osy.
Zařízení je neprůchozí, nelze do něj zapojit již žádné další USB zařízení (což je dnes skoro denodenní nešvar všech HW výrobků)
Suma Sumárum, za těch 1500kč nic lepšího beztak sehnat nejde......ovšem takový CH Throttle + dobrý joy bez plynovky (Talon) hmmmmm.........
310_Oldfly napsal:
Já mám ten problém, že jsem teď reklamoval už druhý vadný kus Cougara. Ten první kus po cca 4 měsících měl čím dál větší vůli kolem středu páky. Ten druhý měl vůli kolem středu hned jako nový. A to dost velkou. Nevím jestli ještě mám zkoušet Cougar. :-( Rád bych proto slyšel nějaké postřehy uživatelů Cougara a také CHčka, protože o CHčku začínám opravdu uvažovat. Jen tak se ještě zeptám. Neprovozujete někdo náhodou Thrustmater F-16 FLCS + TQS pod Win XP? Mě totiž pod XP s ním nefunguje programování. :-(
Když už sis koupil Cougara za 10k, pořiď si do něj ještě Hall senzory a novou mechaniku bez vůlí. Ta úprava tě bude stát maximálně další desítku, ale budeš mít HOTAS nadoživotí. Toť můj názor.
Asi největší zkušenosti s úpravama a používáním vytuněnýho Cougaru má SWT. Řeknu mu, aby se tady "pochlubil" [img]http://www.tokloghomes.com/Kocour/twisted.gif[/img] is not a valid Image.
A ještě něco...když už tady řešíme HW nadoživotí...když pedály, tak jedině Simped! Taky Hall senzory a poctivá německá práce! [img]http://www.tokloghomes.com/Kocour/twisted.gif[/img] is not a valid Image.
Edit: Dodatek o pedálech Simped
Upravil/a CSL_Kocour dne 04-10-2005 18:46
CSL_Kocour napsal:
Asi největší zkušenosti s úpravama a používáním vytuněnýho Cougaru má SWT. Řeknu mu, aby se tady "pochlubil" [img]http://www.tokloghomes.com/Kocour/twisted.gif[/img] is not a valid Image.
No, nějak mám teď jiný starosti, ale tož sem teda něco napíšu.
Moje zkušenosti s Cougarem
Stock Cougar
+ "all metal": to je prostě něco jinýho na omak a do ruky, kus solidního materiálu
+ programovatelnost: ještě lepší než X-36 s SxScriptem (a to je co říct) - pro lidi který nejsou programovací šílenci jako já neexistujou limity, i já jsem narazil jen na dvě úchylnosti který jsem nedokázal. Dají se s tím dělat takový věci, jako třeba na chodu plynovky od "idle zubu" až do "forsážního zubu" (cca. 90% dráhy) mít 0% - 100% analogový hodnoty osy, a na zbytku mít namapovaný pásma tlačítek - třeba zapnutí WEP na horním konci a na dolním vysunutí klapek (třeba na takeoff) - při posunu plynofky z těchto zón se zase wep/ klapky vypnou/zasunou. nebo třeba změna citlivosti os nebo jejich výměna za chodu atd. atd.
+ hodně tlačítek (4 HATy na joyi+6 tlačítek, throttle 2 tlačítka, dva 3 polohový přepínače, 1 HAT), 10 analogovejch os - joyX, joyY, throttle, microstickX, microstickY, dvě točítka na plynovce, tři další osy přes "gameport" v joyi - typicky rudder + left brake +right brake - všechny osy plně programovatelný
- absence pedálů v "krabicovém" balení, většinou lidi používají pro rudder osu microstickX
- "flat spots": velmí výrazný přechod sil přes nulovou polohu, v podstatě nemožné plynule přejít přes nulovou polohu
co se týče "centre play", moje zkušenosti jsou celkem dobrý i se stock Cougarem, nicméně podle toho co se píše je to kus od kusu. Každopádně i můj stock Cougar nějakou centre play měl. Dovoluju si ale podotknout, že moje zkušenosti s lidma, který říkají "můj joy má nulovou vůli na středu" jsou veskrze špatný. Tím nemířím proti Drevokocurovi, TopGun afterbuner jsem v ruce neměl, ale faktem je, že lidi co mi říkali "nemám žádnou vůli ve středu" po ošahání mýho stockCougara poněkud přehodnotili pojem "nulová vůle", a to jsem ji nulovou neměl (viz dále), a jejich joye moje standardy nesplňovaly.
Výhrady proti stock Cougarovi od lidí, který ho zkoušejí chvilinku, jsou obvykle proti flat spotům (oprávněně) a proti síle pružin - dle mého názoru to je otázka s tím 3 hodiny lítat a najednou je to naopak, byť teď mám síly slabší (viz. dále)
Modded Cougar
Protože mě doost vadily flat spoty a pod pojmem nulová vůle si představuju skutečně absolutně nulovou vůli, nakonec jsem se rozhodl pro hardware mod. Vzhledem k horlivosti, nadšení a kvalitě práce australana Iana, který neustále zlepšoval design svých gimbalů (mechanika joye) zároveň se snižováním ceny, koupil jsem mod "uber Cougar" ve verzi U2NXT.
jedná se o kompletní náhradu mechaniky joye, která se montuje do původní základny, a díky systému výměnné rukojeti Cougaru se originální rukojeť jednoduše přešroubuje na nové gimbally. jedná se o "drop in mod", tj. není potřeba Cougara nikam posílat, jen se rozebere a místo původních gimballů se tam dají nové, zvládne to fakt každý. Nová mechanika vypadá jako něco, co parří spíš do nějaké moderní stíhačky, něco fakt od pohledu velice precizního a trvalého. Obě osy v kuličkových ložiskách, přesné obrobky, vedle kterých původní gimbally vypadají jako něco, co ukoval nějaký Váňa na hromadě hnoje. Gimbally mají zcela jinou konstrukci jak os, tak pružin. přišlo mi až líto že musej bejt vevnitř kde na ně není vidět, je to artefakt kterej by mohl být klidně ve virtínce.
Pro tenhle mod je nutností koupit i další mod, a to náhradu potenciometrů. Stock potenciometry totiž nelze přidělat na U2NXT. Potenciometry se nahrazují tzv. senzory Halova efektu. Jedná se o celokovové "válečky" s osičkou a třemi drátky, které se šroubují přímo do os U2NXT.
Můj mod je ještě navíc individualizovanej, mám o 2 cm delší rukojeť.
Co je výsledkem těchto dvou modů?
* ABSOLUTNÍ nulová vůle
* žádný spiking, kolísání hodnot nebo nepřesnosti výstupu - žádné, nula, zero, ničevó, fakt
* nechutná přesnost - jakákoliv výchylka páky se okamžitě a zcela přesně projeví na výstupních hodnotách
* naprostá plynulost chodu mechaniky - mechanika má absolutně plynulý průběh v celém rozsahu pohybu. NEEXISTUJE nějaký schod v průběhu sil. Je to tak nechutnej rozdíl, že s tím nejdřív nebudete umět lítat, bude vám to připadat úděsný, ale po cca. hodině jsem si na to zvyknul, začal jsem s tím hejbat jako s kniplem ve větroni a najednou to všechno šlo ... výsledek je udivující. Dokážu se joyem čitelně podepsat (14 písmen ve dvou řádcích) atd.
* mechanika na doživotí - nedokážu si představit, že by se to nějak mohlo ochodit nebo vyviklat. Kvalita konstrukce a materiálů to dle mého názoru vylučuje. Mojí největší starostí teď je, aby se pořád dělay rivery na nový verze systémů.
Teď už se jen naučit lítat. S touhle výbavou neexistuje výmluva na joy. Docela bych je na nějakou dobu pučil nějakýmu fakt ostřílenýmu pilotovi jako je třeba Kocour, jestli by to ještě pomohlo jeho výkonům. Mám-li být upřímný, domnívám se, že znalosti, přehled o situaci a vylítanost mají na letecké výkony větší vliv než joy.
Jediné negativum - finanční náklady 1x Cougar + ještě jednou ty samý prachy za mody (cca. 22 tisíc za komplet). Bylo by ale potřeba zjistit aktuální stav cen, protože Ian možná zas vymyslel něco novějšího.
Jinak ten člověk těch Uberů vyrobil už desítky a desítky, to číslo je trojciferný a mysím si že už jich je možná víc jak 300. Nedělá to jako podnikání, ale "profi firmy" se můžou jít stydět do kouta co se týče kvality výrobku a kvality supportu ve srovnání s tímhle chlápkem z Klokánie ...
Upravil/a swt dne 04-10-2005 20:04
mam skoro 2 roky CH 568 Combatstick a nedam na nej dopustit. Vim ale, ze nekterym lidem muze vadit nekolik veci:
1) uz zminovany "ctvercovy" chod
2) relativne maly odpor (tuhost) paky
3) velikost rukojeti - musite mit tlapu jak medved
cca 14 dni jsem se ucil litat od zacatku, ale postupne jsem s CHckem skoro srostl a uz mi presne padne do dlane. Za ten rok a kus jsem ho kalibroval jednou - na zacatku. CH manager funguje bez problemu, jen je opravdu zezacatku tezsi se v tom programovani vyznat. Osobne mam jen jedno tlacitko naprogramovany - F12 na TS. Zbytek mam obycejne namapovany pres ILa.
Resume: je to drahy joy a dneska bych sel asi do setu Saitek X52 nebo Cyborg EVO, ale vubec nelituju ze to CHcko mam a ze jsem za to dal ty penize - litam skoro denne a ta paka je jako bych ji vcera vybalil.
To o tom zmodovanym Cougaru muzu potvrdit, chvili jsem ho mel v ruce a je to fakt kategorie sama pro sebe. Na chvilku prekvapi setrvacnost paky (holt velkej kus zeleza), ale ta hladkost chodu je absolutne dokonala.
swt napsal:
Pro tenhle mod je nutností koupit i další mod, a to náhradu potenciometrů. Stock potenciometry totiž nelze přidělat na U2NXT. Potenciometry se nahrazují tzv. senzory Halova efektu. Jedná se o celokovové "válečky" s osičkou a třemi drátky, které se šroubují přímo do os U2NXT.
Ty senzory jsi koupil dohromady s tim kitem, nebo jsou k sehnani i pro normalni smtelniky?
Hu, ty HAL senzory prodává CubPilot jako extra kit, tj. mod "HAL senzory na stock gimbalech" ... každopádně se daj od Cubpilota určitě objednat, a kdybys je chtěl na jinej joy tak mu to řekni aby ti tam zbytečně nepřidával držáky a adaptéry na stock Cougara. Netuším jestli a za kolik by byly k sehnání samotný HAL senzory tady v ČR. Co si pamatuju tak jsem tehdá nějak chvilku googloval a nic jsem nevygoogloval tak jsem šáhl po ověřené jistotě.
Pokud někomu vyhovuje mechanika jeho joye a má problémy s poťákama (kalibrace, spiking, drifting) tak HAL senzor je řešením, akorát je potřeba promyslet jestli a jak je do toho konkrétního joye půjde uchytit.
Ad zmiňované Simped pedály - dělají verzi prímo pro Cougara, ruddery s brzdama ála F-16 (s tlakovejma senzorama brzd ), vypadají tak jako podivně lacině ale všichni co si je koupili popisují perfektní chod, robusnost, preciznost provedení a kvalitu výstupu (HAL senzor & pressure pady). Až se zas jednou budu cejtit bohatý, tak šáhnu asi po nich.
Jo ještě jsem chtěl taky říct, že je mi jasný, že modovanej Cougar není pro každýho, a rozhodně se dá prohlásit za relativně zbytečnej luxus (ale já se rád rozmazluju :sm13: ). Spoustu legrace jsem si užil s Talonem, X-36kou, Cyborgem. Hodně lidem doporučuju EVO ... je to dostatečně levný na to, aby to nikoho nezruinovalo, a díky tomu člověk nemusí začínat s nějakým krumplem, neboť EVO jsem měl párkrát v ruce a přijde mě hodně dobrý v poměru cena/výkon. Občas narazím na netu na zmínky o Afterburneru, sám jsem ho v ruce neměl, takže nevím, ale pokud je možnost je zkusit ... zkuste.
Co se týče CHček, přiznám se že mi k srdci nepřirostly, nicméně chovají se kvalitně i přes svůj vzhled, navíc je mají dva z Křečků a zatím je nevyhodili takže na nich asi taky něco bude. CH dělají pedály - body plus, pedálů na trhu teďko moc néni.
Pokud bych měl nějak férově posoudit Cougar vs. CH, tak asi pokud nemodovanej Cougar , tak asi spíš CH.
Pokud se cítíte hodně happy s penězma - jednoznačně UberCougar + throttle kit + SimPedy s brzdama ( rozmazlete se za bratru 30kKč :sm19: )
Díky všem za odpovědi. Tak teď fakt nevím. UberCougar vypadá fakt lákavě, ale ta cena zní dost hrozně. Hledal jsem aktuální cenu Modded Cougar+Hal senzor a nějak to nikde nebylo napsáno nebo jsem to přehlédl. Nevíte někdo jak je to cenově nyní? Na stránkách CubPilota ceny nejsou a Ian "III/JG11_IJ" Johnston snad žádné stránky o UberCougar nemá. Nebo snad ano? TM se mi opouštět nechce, protože mi vyhovuje rozmístění všech ovládacích prvků tohoto joye + plynovky, takže by i ten upgrade na Uber+HAL stál za zvážení. Plynovka od CH mi přijde hodně divná co se ovládacích prvků týká, ale to je určitě otázku zvyku.
Ještě se tady musím podělit o přístupu firmy Guillemot, která mě dost zklamala. První joy vyreklamovala bez problémů. U druhého mi bylo řečeno, že se jedná o chybnou dodávku Cougarů a rozhodně nebude problém ho vyměnit. Po 14 dnech ticha jsem jim volal a bylo mi řečeno, že po posouzení třemi lidmi s tímto problémem už nechtějí mít nic společného, takže se žádná výměna konat nebude a bude vystaven dobropis, aby byl klid. Každý z Vás si určitě udělá obrázek o tomto přístupu a hlavně o kvalitě tohoto výrobku.
vem ty CHáčka
jsou fakt dobrý
Zvíře je doma nemá a povídá to, co někde "zmateně" zaslechl
Mám je (Fighterstick + Throttle) a jsem s nima spokojen.
To, co tu Zvíře zmiňoval o mizejícím nastavení - joy si ho (profil, namapování) po vypnutí PC nepamatuje. Musíš pokaždé nahrát. Když zapomeneš a pustíš Ila, máš problém
Ale existuje jejich utilitka, která se spouští při startu PC a umí si ten profil natáhnout sama - takže pokud ti nevadí zbytečné prográmky na pozadí, tak i tohle je řešení.
Ad "hranatý" pohyb - měl jsem před tím Talona a byl to docela nezvyk. Ale lítat se s tím dá Fakt. I padat
ten joy (i plyn) vypadá tak nějak, ale sedne do ruky dobře. A drží na stole taky slušně. Mám tam jen takové malé gumové špuntíky, aly ty když se očistí (mokrým hadrem), tak drží dobře. Hodně dobře - oba mají docela velkou základnu.
A plyn má výhodu v tom, že se posunuje. Plynovka třebas od X-45 je dobrá, ale díky tomu, že se pohybuje po oblouku, v určitých polohách mám já osobně problém ovládat některé "čudlíky" (třebas směrovku). U CHáčka tohle nehro.
Jinak je pravda, že s mojí menší (ehm ) rukou mám občas problém obsáhnout všechny čudly na joyi. Ale už jsem se naučil a dá se. Ale musím mít dvě "polohy" držení.
A tuhle jsem se díval do plynovky. Zdálo se, že je taková jednoduchá, ale je precizně udělaná a už tak trochu vím, proč je tak drahá
Jo to vidím pokaždé u vás. To jak musíš po každým startu spustit soft, zahýbat všema zařízeníma, aby se chytily a pak se stejně stává, že seš v simu a knipl na tebe stejně kašle. Miluju to vždycky na LANkách, kdy jsme všichni nasedaní na dráze a vy zjišťujete, co vám všechno nefunguje. Já jsem nikdy neměl se svojí X-52 problém a když jsem měl problém s profilem, tak jedině když jsem si ho sprasil při programování. I s X-36 jsem měl problém jenom dvakrát. A stačilo vyndat/zandat.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.