Snažím se po domácku sestrojit reflexní zaměřovač (bez gyroskopu). Stále mi však nejde do hlavy, jak docílit toho, aby obrazec mířil na stále stejný bod. Přemýšlím, že by se mohlo jednat o soustavu čoček, která by odráženému obrazci dala správnou virt. vzdálenost a tím by se obrazec ustálil na pomyslný bod někde dál. Pokud by měl někdo informaci, zdali tomu tak je a (případně) jakou sérii čoček použít, budu rád, pokud to zde postne.
Jo, taky jsem to tak chtěl... :-(. Pídil jsem se a bohužel nemám správnou čočku a hlavně správné sklo! Ale podělím se: V nákresech zaměřovačů je vždy vyvážený poměr spojek a rozptylek, z čehož usuzuji, že se může jednat spíše o zvýšení jasu a zaostření kříže na matnici. Nad touto soustavou je jedna čočka půlkulatá, těď si nevzpomenu na přesný název z optiky. je umístna rovnou plochou nad prosvítající kulisu kříže, pod kterou je ještě žárovka. Nad čočkou je již průhledové sklo, na kterém vidíme promítnutý kříž. Pokud jsou všechny tyto prvky vůči sobě ve správné vzdálenosti, tak to funguje! Zkoušeli jsme to pomocí baterky, kříže vystřiženém v černém papíře, půlkulaté čočky z kdo ví čeho a průhledové sklo bylo z obyč. skla. Bohužel jsem se zatím nedopátral, kde a jaké sklo sehnat na průhledové sklíčko, aby bylo pěkně průhledné a aby nemněl kříž duchy a čočku nevím z čeho, protože nechat si ji dělat na zakázku je opravdu velký luxus. Byla by to ale frajeřinka, tó jó...! Kdybys zjistil více, rád se poučím! Přeju hodně zdaru!
Tou pomyslnou vzdalenosti je prosim pekne nekonecno (opticke). Zamerny obrazec se umistuje do predmetoveho ohniska objektivu a tim se promita v obrazovem nekonecnu. Aano, vybavuje se vam spravne: oblibeny kolimatorovy zamerovac rucnich palnych zbrani je naprosto stejneho principu. Pokud promitame bod (diodu), je objektiv velmi jednoduchy, neb bojujeme jen se sferickou aberaci (rozmazani obrazu bodoveho vzoru na opticke ose objektivu) a cele kouzlo spociva ve spravnem umisteni bodu (diody) do opticke osy objektivu a do predmetoveho ohniska. Pokud ovsem promitame vetsi obrazec, jako treba kriz a nejakou tu soustrednou kruznici, je objektiv malinko komplikovanejsi, neb cilem je mit do nekonecna promitnuty co ostreji nejen stred, ale i ty veci kolem nej, v cemz nam nepomaha takzvana koma realne opticke soustavy, coz znamena, ze ty svinuchy maji tendenci navic jeste rozmazavat body mimo optickou osu opticke soustavy. Tak, pevne verim, ze jsem problematiku nalezite zamlzil, howgh.
Mno... to teda... přes noc jsem nad tím přemýšlel a vzpoměl jsem si na známé "ty jsi ale daleko" při pohledu přes obrácený dalekohled.
Hádám, že při použití série čoček z dalekohledu (avšak obráceně) a při použití korektních dioptrií (= správných, ale nevím, jestli se tam nepíše z, takže - korektních), by se možná dal promítnout obrazec.
To s těmi duchy na skle - v případě, že by se použilo kvalitně vyčištěné sklo, měl by být obraz jen jeden.
Jen to s tim cistenim cocek moc neprehanej, neb prilis usilovnym lestenim bys mohl nejakeho toho 'ducha' vyvolat, paklize by neboha cocka pred tvym odbornym zasahem uz nejakou antireflexni vrstvu mela
Jinak doporucuju spis se v noci vyspat a s cerstvou hlavou si precist neco o geometricke a vlnove optice, potlacovani aberaci prvniho a druheho radu (svetelnost moc resit nemusis, neb predpokladam, ze obrazec bude prosvetlovan nejakou lampickou) a pro tvoji konkretni potrebu o kolimatorech, resp. kolimatorovych zamerovacich. Hodne zabavy s nove nabytymi znalostmi vinsuji ...
Jedna strana toho odrazného skla je chemicky "postařena". Aby nebyla lesklá. Pokud je lesklá (běžné okenní sklo např.), dojde ke dvěma odrazům - od skla přímo, a od zadní strany skla (duch). Ač to málo lidí ví, odraz v zrcadle je ten zadní - opačná strana je natřena stříbrným amalgámem (možná se dnes už používá něco jiného, to nevím), černým, aby byl odraz na rozhraní sklo/ amalgám co nejlepší.
Stejný postup (postaření - narušení a nástřik amalgámem) se používá u štrasu - falešných "drahokamů" na výrobu bižutérie.
Na odstranění optických vad (kromě popisovaného rozostření ještě také zešišatění a barevná vada) se používá (i v dalekohledech, foťácích, prostě kdekoli) sestava spojné a rozptylné čočky.
Jinak je to (jde o světelný kolimátor) opravdu celkem jednoduchý systém, a dá se pro ukázku udělat na stole tak jak to bylo popsáno. Kdysi se prodávala stavebnice optická, pro děti, kde se to dalo sestavit, takže bys to mohl mít z ní a dát si to třeba před monitor jen už si nevzpomenu jak se jmenovala.
Sestavit gyrozaměřovač by bylo mnohem složitější, ten kolimátor je jen jeho částí.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Veď to má upatlaný:
[img]http://www.rareshop.org/eshop/image.php?src=img/32/ReviC12C12.JPG[/img] is not a valid Image.
Mě jde o to, něco si dokázat. Koupit umí každej američan. Ale něco vytvořit... to je umění a pravý požitek člověka.
Zatím mám tabulku akvarijního ( ) skla 12×16×4,5 mm a škatulku na optiku, stínidlo a světlo (4×4×6) z hliníkového plechu.
Ale zpět k hlavnímu problému - neví někdo, jak dosáhnout toho optického nekonečna? Nějak mi to hlava nebere. Zkusím si trochu pohrát se spojivou čočkou (ta, co je uprostřed tlustší) snad budu do dalšího rána moudřejší.
Koty, ty mas potize se ctenim nebo chapanim psaneho textu?! Pisu ti hned ve druhe vete, kam patri umistit zamerny obrazec...
Kdybys nahodou nevedel, jak najit ohnisko, vem si lupu (spojku), koukni, jestli sviti slunicko a bez si ven zkusit vypalit neco do lavicky...
(*Bere pytlik perel a odebira se smerem k veprinu*)
Upravil/a autodeath dne 15-08-2012 15:32
Nechci tě koty odrazovat ale tu optiku budeš shánět dost těžko a nebo za hodně těžký peníze. Předpokládám, že si momentálně hraješ s čočkou z nějaký lupy. Teoreticky by to s ní šlo ale prakticky je to takovej šmejd, že použilnej obraz z toho prostě nevykřesáš. V praxi je tam taková soustava právě proto, aby mohl být zaměřovač tak kompaktní a přesto byl obraz i u okrajů přesný. Jestli chceš vytvořit něco aspoň trošku použitelného, sežeň si optiku ze starýho zpětnýho projektoru. Po troše ladění by z toho něco kloudného mohlo být...
autodeath napsal:
Koty, ty mas potize se ctenim nebo chapanim psaneho textu?! Pisu ti hned ve druhe vete, kam patri umistit zamerny obrazec...
Kdybys nahodou nevedel, jak najit ohnisko, vem si lupu (spojku), koukni, jestli sviti slunicko a bez si ven zkusit vypalit neco do lavicky...
(*Bere pytlik perel a odebira se smerem k veprinu*)
Je vidět, že Kotyho ještě neznáš . Když něco (cokoliv!) napíše, tak raději nereaguj, je to o nervy
Koty nedávno tady TozziFan v jiném vlákně postoval adresu kde borec staví kokpit befka a má tam i Revi: http://simhq.com/...109/1.html
Jinak si myslim že stavět to je ztráta času, buď to chceš šoupnout před monitor, což ti bude na houby, nebo chceš něco co bude mít historickou podobnost s nějakym letadlem a bastlením doma to stejně neuděláš. Takže radši věnuj čas lítání, popřemášlej nad pedálama nebo freetrackem, to neni tak náročny, vyspíš se a ve výsledku to pro tebe bude užitečnější než mít před monitorem nějakej žárovkočočkovej bastl
že to bastlením doma neudělám? Možná máš pravdu... je to tak, že v životě jsem nic nedotáhl do úplného konce. A když, tak to bylo po velmi krátké době zlikvidováno. A proto jsem se odhodlal, vytvořit něco, co by mělo nějakou hodnotu. Jak duševní tak i užitkovou. (Ikdyž užitečnost reflexního zaměřovače z dvanácticentimetrového kusu skla je pochybná.)
ale tuším, jakou čočku použít - poloplochou spojku. Kdyby měl někdo přehled o ceně...
autodeath napsal:
Koty, ty mas potize se ctenim nebo chapanim psaneho textu?! Pisu ti hned ve druhe vete, kam patri umistit zamerny obrazec...
Kdybys nahodou nevedel, jak najit ohnisko, vem si lupu (spojku), koukni, jestli sviti slunicko a bez si ven zkusit vypalit neco do lavicky...
(*Bere pytlik perel a odebira se smerem k veprinu*)
Je vidět, že Kotyho ještě neznáš . Když něco (cokoliv!) napíše, tak raději nereaguj, je to o nervy
To je zas vypečený vlákno, nejdříve jsem myslel že sem pošlu pár blueprintů ale nemá to cenu
Nic ve zlem, Koty. Po pravde je hezke, ze te neco zaujalo a ze by ses s tim chtel popasovat. Ja jen, ze bez elementarnich znalosti o problematice snadno skoncis jak ten clovicek, co vyladovanim setrvacnikove konstrukce veril, ze dospeje k vynalezu perpeta mobile. Kolimator je jedna z nejjednodussich opticko mechanickych konstrukci, presto to chce aspon neco malo vedet o pruchodu paprsku objektivem, ohniskove vzdalenosti, jak se tvori obraz, o zvetseni, o protichudnych pozadavcich na zvetseni versus zkresleni obrazu originalu...
Precti si neco o geometricke optice, pripadne hledej neco o apikovane geometricke optice, napr. tady, nebo tady, hezky jsou principy osvetleny treba tady, nemusis tomu rozumet do urovne odvozeni vlnove rovnice, ale at vis, proc jsou ty veci delany tak, jak jsou delany, proc ten kriz vubec muzes videt, proc kdyz pohnes hlavou, lita ti ten pitomy zamerovaci kriz, atd.
Treba v pripade kolimatoroveho zamerovace zjistis, ze je to o zvetseni (a delka tubusu a velikost 'promitaneho' obrazce) versus zkresleni, cim vetsi mohutnost cocky, tim vic ti to lita, kdyz oko odvalis z opticke osy zamerovace, atd., atd...
Vem si nejakou spojku, nejaky ten obrazek zamerneho krice (treba plastovy 260 st uhlomer uprostred miva hezky obrazec), intenzivni zdroj smeroveho svetla, stinitko (papir), naskladej si to na stul a vyzkousej si, jak se to chova.
Jo a jedna poznamka. Mej na pameti, kde ma byt obrazova rovina! U zamerovace je to nekonecno, opticke nekonecno, cca 200 nasobek ohniskove vzdalenosti, coz je u oka tusim vice nez dva tri metry. Proste letadlo na ktery cucis a ten kriz jsou oba ostre nebot oko akomoduje (zaostruje) na oba do nekonecna. Tudiz original krize je v ohnisku objektivu a tim se zobrazuje v nekonecnu. Ale! Kdyz bys chtel mit zamerovac pred monitorem, krery je bliz nez opticke nekonecno oka, pak oko akomoduje na vzdalenost monitoru, a i obrazova rovina zamerovaciho krize musi byt ve stejne vzdalenosti od oka! Takze ne do nekonecna, ale na vzdalenost monitoru ...
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.