Je docela prekvapujici, jak casto se setkavam s lidmi, kteri ani netusi, jak odhodit torpedo, aniz by se znicilo. Nebo kolik lidi zije v presvedceni, ze "zabkovat" nejde. Protoze utoky na lode jsou samostatnou kapitolou bombardovani, zejmena po zmenach v chovani torped a pum ve verzi 4.10, jiste si zaslouzi sve vlastni vlakno i na SVK, ve kterem by bylo dobre seskupit tipy, triky a postupy ostatnich pilotu, jak na to.
----------------------------------------------------------------------------- TORPEDOVANI
Znama fakta o torpedech: LT F5W a Italske torpedo (Whitehead/Fiume)
vyska(m): 100 rychlost(km/h): 300
letadla: He111 H6, Ju88 A4/Torp, Ju88 A17, SM79
pocet: 5
salva (salvo) - obe torpeda odhozena naraz, jinak po jednom
LT F5b
vyska(m): 40 rychlost(km/h): 250
letadla: He111 H6, Ju88 A4/Torp, Ju88 A17
pocet: 3
salva (salvo) - obe torpeda odhozena naraz, jinak po jednom
LT 350 (Motobomba) x 45-36AV-A
letadla: Ju88 A4 x A-20C, A-20G
pocet: 9 x ?
LT350 krouzi rychlosti cca 15uzlu ve zvetsujici se spirale po dobu az 30 minut, 45-36AV-A plave v kruznici o vetsim polomeru, je 2x rychlejsi a ma omezenou vydrz na 4km. Oba typy torped se odhazuji z vysek nad 500m, jsou brzdena padaky. Pokud vim, tak samotne torpedo ani jeho padak nejdou zasahnout behem padu hlavnovou vyzbroji.
Pozn.:
- jde o doporucene hodnoty vyska/rychlost ve vodorovnem letu, torpeda maji ruzne velke tolerance pro dodrzeni hodnot
- pri nedodrzeni koretknich hodnot vyska/rychlost lze korigovat naklonem letadla, ale neni to stoprocentne spolehlive
- aby se torpeda aktivovala, musi byt urcity cas (ruzne u kazdeho typu) ve vode (!), cas letu vzduchem se do toho nepocita => torpeda by se mela odhazovat ze vzdalenosti vetsi nez cca 400m od cile
- obcas dojde k prirozenemu selhani torpeda, neznamena to, ze ste udelali neco spatne
- vetsina letadel ma pri pouziti torped upraveny bombardovaci zamerovac (ToKG, binokular, uhlomer...)
- vsechny "konce" (zasah, zniceni pri dopadu, zasah bez odjisteni...) torpeda jsou normalne oznamovany hlaskou, takze pokud se nic neobjevi, torpedo zrejme uspesne dopadlo do vody a smeruje k cili
- orientacni udaj "pocet" vyjadruje ucinnost torpeda - odpovida poctu torped, potrebnych ke zniceni letadlove lodi Lexington - testovano utokem AI vs Lexington. Mene znamena lepe, tzn. nejucinnejsi byl typ LT F5b
-----------------------------------------------------------------------------
Torpedo-Kommandogerät (ToKG) - torpedovaci pocitac
Je soucasti vybaveni letounu He111 H6, Ju88 A4/Torp a Ju88 A17, kdyz jsou zvolena torpeda jako vyzbroj. Na zaklade zadanych udaju pocitac urci uhel zatoceni torpeda po dopadu do vody. Pilot tedy potom miri primo na lod a "predstih", potrebny pro zasah plujici lodi, je nastaven automaticky. Pro uspesne torpedovani vyzaduje od pilota dva povinne vstupni udaje a jeden volitelny:
1) AoB (angle on bow) - uhel kurzu lodi vuci kurzu letadla
2) rychlost lodi
X) rozptyl torped
Ad 1):
Uhel urcuje smer plavby lodi vuci kurzu letadla. Nastavuje se v rozmezi -180 az +180 stupnu, pricemz uhlu 0 odpovida natoceni lodi pridi k letadlu, +90 stupnu = lod plujici vpravo, -90 stupnu = lod plujici vlevo. Pro nastaveni uhlu slouzi klavesy odpovidajici otoceni bombardovaciho zamerovace do strany. Alternativni definice: z pohledu pozorovatele na lodi je to uhel vuci kurzu lodi, ze ktereho se blizi letadlo s torpedem, pricemz vpravo jsou kladne uhly 0 az 180, vlevo zaporne 0 az -180.
Ad 2): Rychlost lodi se nastavuje v rozmezi 0 - 35 uzlu. Presne urceni rychlosti neni mozne a musi byt odhadnuto (!). Pro nastaveni rychlosti slouzi klavesy odpovidajici nastaveni rychlosti u bombardovaciho zamerovace.
Ad X): volitelnym parametrem je rozptyl torped. Nastavuje se v rozmezi 0 - 30 stupnu a udava, v jakem uhlu se torpeda odchyli od primeho smeru, leve torpedo doleva, prave torpedo doprava, bez ohledu na to, jestli vypoustime salvu nebo jednotlive. Tzn., ze pro uhel rozptylu 10 stupnu leve torpedo zatoci 5 stupnu vlevo, prave 5 stupnu vpravo. Pro nastaveni se pouzivaji klavesy odpovidajici sklopeni bombardovaciho zamerovace.
Pozn.:
- pokud chce pilot radeji nastavovat predstih torpeda manualne (miri pred lod), je dobre nastavit pri pouziti ToKG rychlost lodi na 0 uzlu, aby nedochazelo k odbocovani torped vlivem vypocitaneho uhlu.
- idealni vzdalenost vypusteni torpeda je 2000m od cile, jinak muze dojit k drobnym odchylkam smeru torpeda (MK_Paja)
----------------------------------------------------------------------------- Savoia-Marchetti SM.79 torpedovaci zamerovac
SM.79 je vybaven uhlomerem pro torpedovani. Nastaveni predsazeni se pak da urcit pomoci tabulky hodnot, torpedo jede v primem smeru, ale diky uhlomeru by melo jit lepe urcit misto, kam mirit. ...muze nekdo doplnit?
----------------------------------------------------------------------------- Spojenecke a japonske bombardery
- u spojeneckych a japonskych stroju musi pilot odhadovat predsazeni torpeda sam, tzn. musi mirit v zavislosti na rychlosti lodi a uhlu utoku do spravne vzdalenosti pred lodi. Torpedo opet jede v primem smeru.
-----------------------------------------------------------------------------
ZABKOVANI
- technika odhozu pumy v nizkem letu vyssi rychlosti s vyuzitim odrazu pumy od hladiny, kdy se puma zastavi o bok lodi a exploduje (typicky se spozdenim, pod carou ponoru)
Dulezite je dodrzet minimalni vysku vodorovneho letu, alespon 40m. V takovem pripade by se mela puma odjistit jeste pred prvnim odrazem od hladiny. Okamzik odhozu pak uz zavisi jen na rychlosti letu. Vyssi rychlost = vice odrazu od hladiny a tedy i vetsi mozna vzdalenost odhozu pred cilem. Pozor na to, aby puma nezasahla cil jeste pred odrazem od hladiny - zrejme nebude odjistena. Vzhledem k tomu, ze pumy skacou rady, jevi se jako nejlepsi snazit se zasahnout vysoke struktury lodi, jako je mustek, komin apod.
----------------------------------------------------------------------------- RIZENE A KLUZAKOVE STRELY (MK_Paja) HS293 lze navést docela luxusně, po odhozu letí "vpřed", lépe se sleduje v zaměřovači. Testováno z výšky 5000m.
Dolet strely:
vyska 2.2 km dolet 4 km
vyska 4 km dolet 5.5 km
vyska 5 km dolet 8.5 km
Lítací bomba "Fritz", po odhozu padá kolmo dolů, lze ji odhazovat podle bombardovací tabulky "napřesno" jako běžnou bombu a potom už jen jemně korigovat směr. Za určitých podmínek ale hrozí, že zmizí ze zorného úhlu, ještě před dopadem (Pozn.: proto se doporucuje po odhozu snizit uplne vykon motoru a v pripade potreby i aktivovat klapky).
- minimalni vyska odhozu pro korektni navedeni pumy je 4000m
Obě se řídí stejnými klávesami (stejně jako raketa X-4), pro naklápění zaměřovače vpřed-vzad, a do boku.
-----------------------------------------------------------------------------
Pokud se nekomu budou zde uvedene udaje zdat chybne, matouci ci nevyhovujici, budu rad za opravu. Stejne tak budu rad za doplneni chybejicich dat. Upravil/a lochness dne 07-07-2011 17:35
3) manualni odhoz torpeda, kdyz se cil nachazi primo na krizi, pripadne tesne pod nim (torpeda se vetsinou zacinaji tocit smerem nazpet, takze radeji prehodim nez nedohodim)
Je to celkem presne (v bezvetri), ale i tak zalezi na nahode, pokud svaz lodi neni dost husty. Navic je torpedo docela neucinne, takze na velke cile je potreba hodne zasahu.
Spojeneckou variantu krouziveho torpeda nepouzivam, snad doplni nekdo jiny.
No konečně se někdo nechal vyprovokovat k založení vlákna
Ten torpédovací computer funguje správně při odhozu torpéda ve vzdálenosti 2000m od lodi, předpokládám, nastavit jinou hodnotu asi nelze.
Lítací bomby: HS293 lze navést docela luxusně, po odhozu letí "vpřed", lépe se sleduje v zaměřovači. Testováno z výšky 5000m.
Lítací bomba "Fritz", po odhozu padá kolmo dolů, lze ji odhazovat podle bombardovací tabulky "napřesno" jako běžnou bombu a potom už jen jemně korigovat směr. Za určitých podmínek ale hrozí, že zmizí ze zorného úhlu, ještě před dopadem.
Obě se řídí stejnými klávesami (stejně jako raketa X-4), pro naklápění zaměřovače vpřed-vzad, a do boku.
Chybí mi srovnání účinnosti jednotlivých torpéd, případně vhodnost použití pro určité druhy cílů. Jednak vzhledem ke stavu jaký byl "před patchem" a druhak vzájemně mezi sebou.
Hledal jsem jak urcit rychlost lodi, a nasel jsem toto - http://forums.ubi...1721025009 .
Prakticky se to da poznat pohledem na sklon koure z kominu, zatim jsem nezkousel.
Vďaka, lochness, sa sumarizáciu, už som začal byť s 4.10.1 zúfalý. nemám čas na nejaké to testovanie a cvičenie a po tých zmenách v 4.10 všetky moje nacvičené postupy pri bitevníčení pošli v ťoplyj kraj.
Co se týče italského torpédového zaměřovače mám někde snad dokonce tabulku jak by to mělo fungovat ve skutečnosti, nicméně ve šturmu bude použitelný (jestli vůbec) jednině s 6DOF.
MK_Paja
Nehazim torpeda tak casto, abych si moh dovolit delat nejake komplexni testy. Navic si nejsem ani jisty jejich prinosem. To ze nektera torpeda delaj vic poskozeni se hodilo zjistit a tak jsem to testnul aspon za pomoci AI.
Stejne podle me vyber torpeda provadi piloti spis na zaklade situace a zpusobu odhozu, nez podle cile a nicivosti.
Co se tyce 2km vzdalenosti ToKG, v realu udajne pro gyrouhly mensi 30 stupnu vzdalenost od lodi nehrala vyznam (ale to byl pripad torpedovani z ponorky; letadlo se priblizuje k lodi jinym zpusobem). Ve hre, vzhledem k tomu, ze nastavit presnou rychlost lodi je temer nemozne, pokud neni nekde explicitne uvedena (navic poskozena lod pluje pomaleji), to taky zase takovy problem neni a da se podle me zanedbat, tudiz se ToKG celkem spolehlive da pouzit i z vetsi blizkosti. Ale pridam to do prvniho prispevku, pro informaci. + kluzakove pumy. Diky
Darktatka
Diky za info, me se to nechtelo hledat, uz proto, ze presnou rychlost s tim clovek stejne nezjisti (samozrejme se hodi vedet, jestli lod pluje rychle nebo pomalu) a navic v mem pripade stejne rychle plujici LL a kriznik meli jiny sklon koure
Bugs
Ohledne bombardovani tu zakladal nove vlakno uz Saldy tusim (mrzi me, ze se to tam moc nerozjelo), ale nemam problem tu seskupovat i bombardovaci techniky. Jen bych s tim pockal, az vyjde (jestli) patch 4.11, kde by mel byt system bomb obohacen casovaci bomb, takze se asi zase mnohe zmeni. Jinak pokud ti "sumarizace" alespon trochu pomohla, jsem rad
Werner
Vim, ze prevodni tabulka byla na konci 4.09 Guide pdf dokumentu od DT. Ale taky mam pocit, ze pouzivani uhlomeru je v ciste verzi hodne krkolomne, ne-li nemozne.
Fritz-x:
Byla to upravená standardní puma Luftwaffe PC 1400 Fritz v jejíž přední části byla uložena bojová hlavice 320 kg Amatolu.
Oproti původnímu směru odhozu byl Fritz X schopen „zatočit“ až o 500 metrů a zkušený muž u ovládací páky dokázal umístit 50 % pum do 15 metrů a 90 % do 30 metrů od zaměřovacího bodu.
Při odhozu z 6000 metrů byl Fritz X schopen prorazit pancíř o tloušťce 130 mm.
Hs 293:
Zbraň se skládala z 500 kg nálože, tenkého ocelového trupu s dvěma křídly, raketového motoru umístěného v dolní části trupu a řídícího systému, který přijímal povely z řídící jednotky Kehl.
Byla určená k ničení nepancéřovaných lodí, na rozdíl od bomby Fritz X.
Obě zbraně měly být v bojovém nasazení převážně řízeny rádiem, i když se vyráběly také varianty řízené "po drátě".
Naváděné pumy Fritz a Hs si můžete prohlédnout v muzeu Praha Kbely...
Tak paráda, snad to motivuje ostatní k větší iniciativě, útoky tpedy jsou pro opravdové milovníky, není nad to, řítit se 250km na cíl, protivzdušná obrana vás zasypává projektily a v zádech dvě fokyny . Škoda té malé účinnosti tped, na větší nákladní loď cca 4t tun někdy ani 2 zásahy nestačily, byť samozřejmě to záleželo na více faktorech než jen výtlak.
Obecně je více efektivní prostě na stíhače naložit 2x 250kg a relativně snadno a bezpečně sejmout nákladní loď (člověk se ale připraví o ten pravej požitek )
Ju88 dokáže s plnou pumovnicí 50kg bomb vyřadit i několik nákl. lodí, na jednu loď stačí 3 páry těchto malých bomb, nad konvojem se ale musí zdržet delší dobu.
Snad to platí stále, na kteroukoli loď stačí 2x 1000kg bomby. Když můžu útočit na BB tak mám vánoce jak bezdomovec v kontajneru za McDonaldem.
saldy to napsal dobře - jen masochista (v dobrém) si vleze do bomberu a poletí nějakých 220 aby možná stihl odhodit a snad i trefit. A pak do toho "pekla" šel ještě tak 2x-3x, aby se loď konečně i potopila.
Když si může vzít stíhačku a potopit menší loď na jeden odhoz...
novější torpéda, kdy se dá letět i 400 jsou už o ničem ;)
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
Me treba bombardovani lodi se stihackou moc nebavi. Sice tak casto utocim, ale vetsinou jen proto, ze nemam dost coveru a tak planuju let jako stihani a pri te prilezitosti vemu pumu a zkusim neco potopit. Pokud se ale opravdu zameruju na utok na lode, beru nektereho bombra s torpedem nebo stuku. Ony taky nizko letici bombry maj hodne velkou sanci, ze si jich z vysky nikdo nevsimne a kdyz uz, tak musi utocit primo proti obrannym strelcum a nemuze se schovat dole.
Ale na dobre se branici lode je to hodne o hubu, kvuli faktu, ze pilot musi byt zivej do zasahu torpeda, coz je v naproste vetsine pripadu duvod, proc se napadena lod nepotopi Pak maji pumy jednoznacne navrch, i kdyz ta atmosfera neni takova.
BP_Frog
Re2002 neni litatelne v ciste verzi a UP3 zatim nemam, takze pokud bys mel cas, muzes natrenovat parametry pro odhoz toho torpeda. Vzhledem k tomu, ze ma taky to pomocne kridlo, zkus to jako u LT F5W, mohlo by to byt stejne.
Pro BP_dFrog. Hodnoty pro Re.2002 jsou výška 50m a rychlost 270km/h. Testováno s nejvyšší obtížností.
Přidávám ještě pro torpédový Fw-190, výška 100m a rychlost 300km/h.
(předpokladem je UP3, jinak tyhle letadla nejsou flyable)
Upravil/a Has dne 09-10-2011 22:30
nejlepší je torpédování se Swordfishem:
naberte tak nízkou rychlost (že nepřátelská loď pojede rychleji!) - odhoďte torpedo které stejně na 93,8% selže protože to je krumpl rezavej, poté naberte únikovou rychlost 60km/h (páč to víc neletí)
a úhánějte z dosahu těžkých protiletadlových kanónů. Swodfish nakonec všechno přežije a sem tam za ním zůstane potopenej nějakej Bismarck ...
To dálkový torpedování mi nejde, při útoku z velký dálky s LTF5b vždy minu, a to je cíl stojící, nezbejvá než se přiblížit alespoň na střední vzdálenost. Tady je záznam dnešního zničení letadlovky ze servru BP (už nějak nemám rád video, raději obr.) Byly třeba 3 lety, 4x LTF5b a 2x LTF5W. bližší popis po rozkliknutí obr.
Kluci, zajimava feature v 4.11 (ackoli do vlakna o 4.10 to asi nepatri) - pri zapnuti radia (TAB defaultne) tak se vpravo nahore zobrazi parametry nesenych pum a torped, jako treba doporucena rychlost a vyska.
Upravil/a DarkTatka dne 15-01-2012 22:22
Zkouším účinnost pumy PC-1600 no a jsem z její účinku zklamanej, aniž bych si o ní sehnal bližší info předpokládám že primárním cílem jsou pro ní bitevní lodě. Házel jsem ji z výšky kolem 3000m na King George 5, pokud dopadne na hlavní palubu tak loď trochu poškodí, pokud na nástavby tak jen minimálně, snad vůbec. Zkoušel jsem jí házet na letadlovku Saratoga, kde se jen rozprskne o palubu bez většího účinku. Mnohem lepší efekt je z 1x SC-1800, ale nejideálnější zdá se být proti bitevkám či letadlovkám 2x SC-1000, kde je více pravděpodobný zásah hlavní paluby. Proti lodi pobřežní obrany 2x SC-500 + 2x SC-1000. Proti všem dopravním lodím a torpedoborcům 4x SC-500(nutno přepnout roznětku na el.námořní). Bomby nemusejí dopadnout přímo na cíl, stačí do bezprostřední blízkosti.
No ono zas by bylo naivní si myslet, že jedna puma potopí bitevní loď. I na italské bitevky byli potřeba 2 řízené Fritz X. I křižníky dokázali přežít několik zásahů pumou. Dokonce se nejednou stalo, že puma prolítla lodí skrz na skrz a buchla až někde v hlubinách (v tom horším případě pro posádku lodi těsně pod kýlem). Kritickej zásah je snad jen muniční sklad. Všude jinde je to tehdejší moderní loď schopná ustát.
"Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ Benjamin Franklin
Ahoj, jak bych si s vámi mohl zalétat? Kdy, kde a jak?
Létal jsem BOS solo a ted si na TAW trosku osvojil i engine mgmt a navigaci jen podle mapy. Sám ale nemám šanci. Létám za spojence.
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.