Článek na tomto fóru již nebude dále aktualizován. V plné své délce je nadále k dispozici na válečném portálu PALBA.CZ - ZDEUpravil/a 1stCL_Fucida dne 02-03-2008 18:54
Super Fuci, co takto to este urobit ako .doc/.pdf?
A este jedna vec - neslo by aspon naznacit, ako si na tom stali najdolezitejsie verzie 190-ky v porovnani so svojimi sucasnikmi z druhej strany frontu? Ziadne siahodlhe pojednanie s grafmi a neviem cim, staci orientacne.
Viem, ze si podobny clanok kedysi pisal, ale predsa len to bolo hodne davno a tykal sa simulatora.
no... ak si prečítam prvý odstavec tak musím velmi nerád priznať je toho trochu málo. Ak by si to dal na nejaké war forum, kde sa o vojnovej technike bavia tak "z každého rohu troška" je to skvelé. Ale na tomto fore, je to dobrý základ, ale kedže tu sú samý fanatici do lietadiel, tak je to len dobré.
Stručne:
Objektívne: Je to skvelé.
Subjektívne (z môjho pohladu): Dobrý základ. Priemer.
Pár vecí ktoré mi chýbajú:
Letové vlastnosti:
chýby zmienka o zaujímavej fokáčovskej vlastnosti o sklopenom lete , ktorý zaručoval vynikajúci pohlad vpred.
Jeden fokáč už lieta, pekné video. Strašný zvuk motora.
Letové vlastnosti, niektoré veci sú asi trochu inak. viz Brown
Taktika boja. Presnejšie by bolo , že bolo trochu inak. V 1941/1942 sa Briti stažovali na Bf109 že bojovali Hit and Run. A Fw190 proti SpituV bojovali v klasickom psom súboji!!!. masaker 403.kanadskej peruti od JG26. Po nástupe SpitaIX a obrovského počtu spojeneckých stíhačiek 1943/44 tiež prešli k Boom and Zoom.
Chýba mi , aspon zmienka, o tom že Fw190A bol základom dalších lietadiel, čím pre LW bol omnoho užitočnejším lietadlom ako Bf109.
Stačila by krátka znmienka o Fw190G, F, Fw190D a Ta152. A skúšobné varianty B a C. Len zmienka.
K zaujímavostiam. More, More, more... Napr prvý zajatý Fw190.
Prvý Čechoslovák ktorý zostrelil Fw190. Obete fokáčov z radov československých stíhačov.
To sú objektívne pripomienky.
Subjektívne.
Kua , ked som začal čítat ,tak som sa tešil ako malý chlapec, že konečne sa dozviem : Prečo pre RAF je Fw190 nočnou morou a VVVS je šrotom na odpis.
Takže aby nebola len kritika.
Čo tak vyzvať túto našu "kvázi komunitu" o nejakú konečne poriadnu vec k lietaniu.
Každý kto má čas ochotu a nejaký "zdroj" by sa prihlásil a poslal tebe ako známemu "fokeristovi" ( nie teroristovi ) prepísané vlastnosti, porovnávania , bojové vlastnosti o Fw190. Dáš to do kopy ( možno zistíme rôzne chybné preklady, údaje atd) a spravíš z toho nejaký objektívny názor. A uvidíme, čo by z toho vyšlo. Základ je už napísaná, teraz by prišla na rad omáčka.
Aký vlastne bol Fw190?
Nočná mora alebo šrot.
No k těm zajímavostem, v Británii byl snad prvním funkčním zajatým fokem letoun se kterým tam přistál pilot, který si spletl cestu do Francie...jméno a jednotku takhle z hlavy bohužel nevim....ale někdo určitě doplní...
Noram: začni brat steroidy Fajlowe, aby ti vyrostl pilot a bude tam vidět normálně
Tohle není tak úplně pravda - naše lištička je vidět kvůli zanedbání lomu světla - silné sklo Fw 190 fungovalo jako takový malý "periskop", takže ač lišta před zaměřovačem skutečně byla, tak nebyla kvůli tomuto optickému jevu vidět tak zřetelně, jako je tomu v simulátoru. Samozřejmě kdyby hlava pilota byla o 3cm výše, tak by to taky nebylo na škodu. Jinak na fórum o WWII jsem si vypůjčil ten tvůj bokorys
Mungo: Super Fuci, co takto to este urobit ako .doc/.pdf?
Jo, to je dobrý nápad. Zkusím dnes v noci udělat PDF a pak ho sem dám.
A este jedna vec - neslo by aspon naznacit, ako si na tom stali najdolezitejsie verzie 190-ky v porovnani so svojimi sucasnikmi z druhej strany frontu? Ziadne siahodlhe pojednanie s grafmi a neviem cim, staci orientacne.
Viem, ze si podobny clanok kedysi pisal, ale predsa len to bolo hodne davno a tykal sa simulatora.
Ať se na Olegův simulátor může nadávat všelijak, tak kupodivu to, co vidíme na monitorech by mělo víceméně odpovídat skutečnosti. Můžeme diskutovat, jestli Jak má točit o vteřinu rychleji, nebo pomaleji a jestli je z Fw 190 vidět blbě, ale celkové možnosti strojů jsou načrtnuty velmi dobře a prakticky se shodují se závěry patrnými především ze spojeneckých testů. Myslím, že v klidu můžeš použít informace napsané v onom starším článku na tomto fóru.
Tajpan: no...ak si prečítam prvý odstavec tak musím velmi nerád priznať je toho trochu málo. Ak by si to dal na nejaké war forum, kde sa o vojnovej technike bavia tak "z každého rohu troška" je to skvelé. Ale na tomto fore, je to dobrý základ, ale kedže tu sú samý fanatici do lietadiel, tak je to len dobré.
Stručne:
Objektívne: Je to skvelé.
Subjektívne (z môjho pohladu): Dobrý základ. Priemer.
Účelem článku není zabíhání do přílišných technických podrobností, které by byly pro klasického člověka těžko vstřebatelné. Pokud bych chtěl rozepisovat délku jednotlivých žeber v křídle a popisovat tvar nosníku, tak bych to sice také dělat mohl, ale popravdě řečeno, koho to zajímá - vždyť je tak snadné sehnat nějaký řez letounem. Snažil jsem se vyvážit informativní hodnotu a složitost článku.
Pár vecí ktoré mi chýbajú:
Letové vlastnosti:
chýby zmienka o zaujímavej fokáčovskej vlastnosti o sklopenom lete , ktorý zaručoval vynikajúci pohlad vpred.
Focke-Wulf ani jinak létat nemohl. Poznámky o výhledu z kabiny jsou téměř doslovným překladem amerického testu. I americký Fw 190 letěl lehce "předkloněn".
Jeden fokáč už lieta, pekné video. Strašný zvuk motora.smiley
Letové vlastnosti, niektoré veci sú asi trochu inak. viz Brown
Taktika boja. Presnejšie by bolo , že bolo trochu inak. V 1941/1942 sa Briti stažovali na Bf109 že bojovali Hit and Run. A Fw190 proti SpituV bojovali v klasickom psom súboji!!!. masaker 403.kanadskej peruti od JG26. Po nástupe SpitaIX a obrovského počtu spojeneckých stíhačiek 1943/44 tiež prešli k Boom and Zoom.
Pokud vím, tak létá jen ten nově postavená A-8/N, což mohu jen těžko považovat za skutečný Fw 190 . Psal jsem tam také myslím výraz, že nelétá žádný "klasický" Focke-Wulf.
Letové vlastnosti jsou sepsány na základě poznámek od Erica Browna, ale především na britském a americkém srovnávacím testu. Pokud vím, tak Brown přímé srovnávací zkoušky na tomto stroji neprováděl. Dostal se k němu až někdy v roce 1944. Přesto si celkem stojím za vlastnostmi, které jsem v dané části popsal.
Jinak nevím, co říkali Britové o psích soubojích proti Fw 190, ale pokud by to Focke-Wulf v téhle době zkusil, tak by dostal stejně po čumě jako v roce 1944. Zmínky německých pilotů na západní frontě rozhodně popisují spíše Hit&Run, než Turn&Burn. Fw 190 se mohl za Spitem točit tak dlouho, dokud neztratil rychlost, což bylo velmi brzy. Pak musel klesnout.
Chýba mi , aspon zmienka, o tom že Fw190A bol základom dalších lietadiel, čím pre LW bol omnoho užitočnejším lietadlom ako Bf109.
Stačila by krátka znmienka o Fw190G, F, Fw190D a Ta152. A skúšobné varianty B a C. Len zmienka.
Ano, to jsem jako poznámku napsat mohl, několikrát se tam ale zmiňuji o Fw 190 F/G, na konci je i několik zmínek o D-9. Tak nějak lze předpokládat, že Fw 190 D bude mít s Fw 190 A stejný základ . Stejně jako kdybych psal o Bf 109 E, tak předpokládám, že každý, kdo si to přečte sám odvodí, že eFko asi vzniklo evolucí Emila. Pokud to jasné není, můžeme upravit. Popravdě řečeno o Fw 190 D bych chtěl sestrojit podobný článek, jako o Antonu, o prototypech B, C toho moc nevím, stejně jako o Ta 152 a bitevních verzích F a G. To ať asi zpracuje někdo povolanější .
K zaujímavostiam. More, More, more...smiley Napr prvý zajatý Fw190.
Prvý Čechoslovák ktorý zostrelil Fw190. Obete fokáčov z radov československých stíhačov.
To sú objektívne pripomienky.
O zajetí prvního Fw 190 A-3 by se něco napsat dalo, pravda. I když tak moc zajímavé mi to nepřijde. Faberův Rottenflieger se srazil se Spitem, Faber pak zazmatkoval a spletl si strany.
Tajpane, já se vyznačuji téměř až chorobným antinacionalismem. Život českého, nebo slovenského pilota je pro mě úplně stejně cenný, jako život pilota francouzského, skotského, ruského, nebo německého. V podstatě pro mě osudy třeba 313. perutě v Hornchurch neznamenají víc, než osudy žraločí 112. peruti v severní Africe, nebo 8./JG26 na Abeville. Absolutně nedokážu překousnout, abych psal oběti z řad československých pilotů a nenapsal přitom oběti z řad Američanů. To je prostě proti mému já.
Subjektívne.
Kua , ked som začal čítat ,tak som sa tešil ako malý chlapec, že konečne sa dozviem : Prečo pre RAF je Fw190 nočnou morou a VVVS je šrotom na odpis.
jo, tohle by po čtenáři vyžadovalo dost rozsáhlé znalosti tehdejší taktiky. Což by vydalo za vlastní článek. To je jedna možnost - taktické rozdíly. Různé přístupy letectev k boji. Druhá možnost je horší reputace udělaná bitevními Fw 190 F/G na východě.
Takže aby nebola len kritika.
Čo tak vyzvať túto našu "kvázi komunitu" o nejakú konečne poriadnu vec k lietaniu.
Každý kto má čas ochotu a nejaký "zdroj" by sa prihlásil a poslal tebe ako známemu "fokeristovi" ( nie teroristovi smiley ) prepísané vlastnosti, porovnávania , bojové vlastnosti o Fw190. Dáš to do kopy ( možno zistíme rôzne chybné preklady, údaje atd) a spravíš z toho nejaký objektívny názor. A uvidíme, čo by z toho vyšlo. Základ je už napísaná, teraz by prišla na rad omáčka.
Aký vlastne bol Fw190?
Nočná mora alebo šrot.
Není třeba, abyste někde sháněli a překládali výsledky testů. Právě proto jsem roky sháněl a překládal tyto věci já, abych mohl sepsat něco takového, co je uvedeno výše. Krom mé neschopnosti poradit si s azbukou jsem četl (troufám si tvrdit) většinu dostupných pramenů o Fw 190. Ale pokud má někdo k dispozici další cenné zdroje, které by mi poskytl, tak budu jen a jen rád. V současnosti mám ale o Fw 190 A poměrně ucelený obrázek, ve kterém do sebe vše pěkně zapadá. Spíše by se zájemci o Fw 190 mohli zabývat těmi bitevními verzemi, to je z mé strany krajina zatím neprozkoumaná . Doru bych si ale taky sepsal rád sám .
Jak taky přistály Fw 190 v Anglii:
Norman Franks v knížce Malan létající námořník cituje Billa Igoa, staršího dispečera na základně RAF Biggin Hill: v noci z 16. na 17 dubna Němci nečekaně v noci bombardovali, proto poslal nahoru noční stíhače.Počasí nebylo příznivé, proto nechal rozsvítit kolmo vzhůru světlomet na pobřeží. Stíhač hlídkoval kolem něj. Potom hlásila vidová hláska, že kolem světlometu nelétá jen dvoumotorák, ale i další letoun. Stíhač to potvrdil. Dispečer si myslil, že je to vlastní letoun a nechal odklonit reflektor směrem k letišti West Mailling, oznámil to tamnímu vedoucímu pilotovi a požádal ho o rozsvícení dráhy.Letoun se zařadil na okruh a světlomet se opět zvedl kolmo vzhůru. A teď přijde to nejlepší. Letoun v pořádku dosednul a po výběhu pojížděl zpátky k místnosti řídícího. V tlumeném osvětlení zastavil s vypnutým motorem Fw 190 a vystoupil užaslý německý pilot. Téměř současně volala vidová háska: "Zaměřili jsme dalšího". Dispečer opět nechal sklonit reflektor a upozornil řídícího pilota že letí další ( v tu chvíli vůbec nevěděl že to jsou Němci ). Velitel základny West Mailling se dozvěděl co se děje a protestoval u dispečera. Ten ho odbyl že na něj nemá čas. Druhý letoun dosedl na konci dráhy. Teď už byly hlídky "vzhůru" a bdělé a čekali ho. Když pilot přidal plyn, aby na brzdě otočil letoun, horlivý strážní oddíl v zápalu boje předpokládal že jde o pokus o start a zahájil na pilota naštěstí nepřesnou palbu. Pilot, jehož údiv byl patrný, vylézal z kabiny a byl zasažen do zadku. Vojáci ho našli v tratolišti krve. Drama pokračovalo, protože palba letoun zapálila. Při pokusu o uhašení pěnovými přístroji letoun vybuchl a zbyl z něj jen vrak. Několik lidí zahynulo. Nyní byl u světlometu třetí Fw a dispečer už věděl o co jde. Použil stejný postup a sklonil reflektor k letišti. Když byl na finále, velitel letiště ztratil nervy a nechal dráhu zhasnout. Letoun spadl do vývrtky a zřítil se do sadu, pilot přežil. Čtvrtý letoun od světlometu dispečerovi zmizel. Nad ránem dorazil Sailor Malan z Londýna a s dispečerem jeli na West Mailling. Našli tam německého pilota číslo dvě, měl prostřelený zadek, pil čaj, pokuřoval a tvářil se naprosto šťastně. Z map v nepoškozeném letounu se dozvěděli, že Němci se měli po bombardování vrátit na základnu třicet mil od francouzského pobřeží. Jejich naváděcí maják vypadal úplně stejně, jako ten v Anglii. Ukořistěná stíhačka byla Fw 190A-4. Následující den s ní byl proveden zkušební souboj se Spitfirem pak odeslána do k RAF No. 1426 Enemy Aircraf Flight. 13.října 1944 po požáru na palubě havaroval a pilot zahynul.
Ovšem Eric Brown píše:
Už bylyl vypracovány plány na přepadení základny stíhačů Luftwaffe s cílem Focke-Wulf ukořistit, když tu 23.6.1942 ve 20:35 jistý oberleutenant Armin Faber přistál na letišti, které považoval za základnu Luftwaffe na Cherbourgském poloostrově. Spitfiry stíhacích wingů z Exeteru vracející se s doprovázenými bombardéry do Britanie byly sledovány letouny Fw 190 Gruppenstab/III Gruppe a 7. Staffel/JG 2 aniž o tom věděly. Spity se v nevelké výšce blížily k výchozímu bodu na devonském pobřeží, když na ně Fw 190 vylétly obloukem z nízkého slunce a jeden z nich pilotovaný Unteroffizierem Willim Reuschlingem se srazil s letounem podplukovníka Aloise Vašátka. Následný soubou mezi zbylými stíhači byl krátký, protože letadla měla kritický nedostatek paliva, ale jeden z Fw, jehož pilot zjevně ztratil orientaci, se rozletěl severovýchodním směrem k Exeteru. Exeterský wing spěšně vyslal čtyři Spity, z nichž dva havarovaly při vzletu, jeden se vrátil kvůli problému s radiostanicí a posledního osaměly Fw rychle vyřídil. Od té chvíle o Němci nikdo nevěděl, do momentu, kdy nad letištěm RAF udělal několik výkrutů. Ještě na zádech pilot vysunul podvozek a strmým skluzem přistál. Takto tedy RAF ziskala FW 190 A-3 Werk Nr. 5313. Na hloubku pilotova zoufalství z toho, že nechtěně poskytl nepříteli tak cennou kořist, lze usuzovat ze skutečnosti, že se posléze pokusil o sebevraždu. Můj soucit s ním ještě vzroste o něco později, v únoru 1944, kdy jsem málem zažil totéž při zkoušce nvého Typhoonu. V mém případě téměř důvěrného seznamení s letištěm Luftvaffe však nešlo o navigační chybu, nýbrž o záměrné klamné radiové navádění ze strany Němců.
WT_Horrido napsal:
Jinak souhlasim ze na roky shaneni a stovky bezesnych noci je to slabota.
To jsem psal takhle básnicky právě pro tebe . Jsem si představoval, jak ti při přečtení slovního spojení "bezesná noc nad Fw 190" ukápne slza .
Abych to uvedl na pravou míru. Na 95% článku stačí sbírat informace sotva pár měsíců a pak jen vědět, kam se podívat. Na motory..C3 a EN..to trvalo dlouho, než to začalo dávat nějaký smysl .
Trochu jsi to odbyl. ale na tebe to není špatné. Z tebe snad ještě nakonec něco kloudnýho bude
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.