No já se na to dívám a je to celé takové nedodělané. Nevím jestli prozatímně nebo na furt. Nejvíce mě zaujaly dvě věci: Jak rychle se přestaly točit kola po odlepení do vzduchu a druhá věc, že vůbec neklesal plnící tlak motoru. Že by to mělo nějaký automatický regulátor?
Pokles plnícího tlaku u přeplňovaných motorů závisí na tom, jakou rezervu má kompresor. Klidně může třeba do 3 km držet maximální tlak a až pak bude klesat. Pak se někde přepne kompresor a máš znovu plnej tlak. Jak přesně to má konkrétní verze Lancasteru, to netuším.
Jop. A celkem jednoduše řešené. Odpouštěcí ventily (prostě klapka s přednastavenou pružinou, jako u systému pro dodávku tlakovzduchu do brzd např.). Ty udržovaly stálý tlak až do výšky kdy už ten kompresor takový tlak nedokázal udržet. A pak se přepínalo na druhý stupeň (byly tam převodovky, např. Lajťas je měl dokonce automatické ), jak psal výše Fučida.
To měly prakticky všechny kompresory všech válečných i neválečných stran.
I proudové motory to musí řešit, ale tam je to naopak. Ten proud vzd. co žene kompresor se nereguluje, ale naopak jsou tam různá řešení na vstupu vzduchu, třeba jako přisávací klapky (viz Harrier), posuvný kužel (viz MiG-21), sklopné klapky (viz F-15), apod., které umožní vyšší objem vzduchu nasávaný za nízkých rychlostí. Ty příklady jsou letadla na kterých je to krásně vidět na první přičmuchnutí
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Spíš než regulaci tlaku kompresoru odfukováním bych čekal automatickou regulaci škrtící klapky sání. Mi to přijde jako mrhání energie.
Hlavní důvod úpravy sání (kužel u mig-21) vzduchu u proudových motorů je zabránění rázovým vlnám k dosažení lopatek kompresoru. Zároveň rázové vlny v sacím potrubí fungují jako takový kompresor sám o sobě. Ještě než se vzduch dostane na první stupeň, už je díky rázovým vlnám slušně stlačen. To by byla rychlá smrt. Pak mají "spill/surge doors" - To jsou klapky přes které se přisává vzduch, například v případě prudkého přidání paliva nebo naopak odpouští vzduch při prudkém poklesu vstřikování paliva. Ono u proudových motorů se to celé řídí jen množstvím vstřikovaného paliva a motor si už přisaje tolik vzduchu, kolik sám potřebuje. Musí mu to akorát být umožněno.
AJaromir napsal:
Spíš než regulaci tlaku kompresoru odfukováním bych čekal automatickou regulaci škrtící klapky sání. Mi to přijde jako mrhání energie.
Jo, ale škrt. klapka reguluje množství vzduchu a ne tlak. Takže je to sice plýtvání, ale je to jednodušší. Máš větší množství vzduchu o větším tlaku než potřebuješ, a odpouštíš.
Btw u většiny motorů se dělaly komba dmychadla naháněného od klikovky a turbodmychadla. Většinou to bývá, zvl. v anglosas. lit., označováno jako "dvoustupňový kompresor".
Hlavní důvod úpravy sání (kužel u mig-21) vzduchu u proudových motorů je zabránění rázovým vlnám k dosažení lopatek kompresoru. Zároveň rázové vlny v sacím potrubí fungují jako takový kompresor sám o sobě. Ještě než se vzduch dostane na první stupeň, už je díky rázovým vlnám slušně stlačen. To by byla rychlá smrt. Pak mají "spill/surge doors" - To jsou klapky přes které se přisává vzduch, například v případě prudkého přidání paliva nebo naopak odpouští vzduch při prudkém poklesu vstřikování paliva. Ono u proudových motorů se to celé řídí jen množstvím vstřikovaného paliva a motor si už přisaje tolik vzduchu, kolik sám potřebuje. Musí mu to akorát být umožněno.
Heh, někdy ti ukážu ty stovky knih co se tu na mě zubí
Desítky z nich jsou o konstrukci draků letadel a motorů
Ten web samozřejmě taky znám
Ale třeba si to přečte někdo další, stejně jako to o Kolumbovi v tom "politologozním" vláknu
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Ahoj, jak bych si s vámi mohl zalétat? Kdy, kde a jak?
Létal jsem BOS solo a ted si na TAW trosku osvojil i engine mgmt a navigaci jen podle mapy. Sám ale nemám šanci. Létám za spojence.
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.