Mám dotaz. Držím se tak nějak ballu a s ILS to funguje z větší vzdálenosti v souladu. Ale když se blížím k palubě, jsem najednou podle IFLOLS nízko a když na něj dám, trefuju nic nebo 1 lano. V tomto případě jsem trefil 4. lano.
Ale tak jsem nízko, nebo mírně vysoko? Co tady keca?
Pozdější EDIT:
Tohle je jiné přistání. Byl jsem krátký a netrefil ani 1 lano. Ale jen mírně vysoko podle ILS.
Máš špatnej úhel náběhu, čumák držet trochu víc nahoru. Kuličku a IFLOLS ber tak nějak sekundárně, pomáhá to, ale není to dokonalé, chce to mít tak nějak v oku. YouTube Video
Burble effect. Vzdušné víry, které vznikají na zádi letadlovky způsobí, že to trochu víc zamává letadlem nahoru a dolů. Je nutné to předvídat a hodně rychle na to reagovat. Těsně před prahem to má tendenci letadlo stahovat dolů, nutné přidat plyn, potom jej zase rychle ubrat, protože nad prahem jsou proudy zase stoupavé.
[img]https://forum.dcs.world/uploads/monthly_2022_06/burble.png.481ebdbc14cf84c57b4d1260f0bce176.png.a791006275cff3a0978c828d1feccc8d.png[/img] is not a valid Image.
No a další efekt je u nadstavby, kde se tvoří boční vítr i když loď pluje proti větru. Proto US Navy zatím nemělo nikdy koncept letadla bez směrovek, páč to jinak nejde udržet.
Upravil/a magot dne 18-07-2025 18:33
jo, mělo by to jít, ale přistávej radši prázdnej a s minimem paliva aby to vydržely podvozkové nohy. ED nesimuluje nouzové háky v rámci mechaniky z USAF. Je to kopie z horneta.
IRL to myslím nejde, ten nouzový hák by odskočil páč je designován na jiný mechanizmus USAF. Plus se může posrat konstrukce.
Burble effect nekomentuji, ale tohle je nějaké neaktuální video, protože momentálně uvidíš ball správně na nějakých cca 470ft. On ho tady chytí na cca 360ft, to je nyní opravdu hodně dole o velký kus.
ILS je snad OK až k palubě, ale IFLOLS je nějaké zvláštní.
Mám dotaz. Držím se tak nějak ballu a s ILS to funguje z větší vzdálenosti v souladu. Ale když se blížím k palubě, jsem najednou podle IFLOLS nízko a když na něj dám, trefuju nic nebo 1 lano. V tomto případě jsem trefil 4. lano.
Ale tak jsem nízko, nebo mírně vysoko? Co tady keca?
Pomuže ti, že ten ukazatel ukazuje úhly a ne rychlosti?
Tzn. neukazuje ti jestli jsi "nízko" nebo "vysoko", ale jestli máš správný úhel náběhu, viděný od toho maníka dole.
On tvoji rychlost nepozná, a neměl by ani čas, i kdyby tam měl nějaký měřák.
Máš-li ale správný úhel náběhu, viděný jím na spešl monitoru s okýnkem kam se musíš vejít, tak budeš mít i tu správnou rychlost (a pravolevost). Plus mínus.
Mířit musíš furt ukazatelem na HUDu. Přípusť dávat podle toho ukazatele. Jde to i podle "Éčka".
A správně je na třetí lano. Druhé a čtvrté jsou "ještě jakž takž ale s tytyty" a první je "záchranné ale rozhodně TYTYTY". Je tomu tak proto, že když budeš dlouhý, zopákneš si to - a to se dá přežít. Zatímco když budeš krátký, taks pozemsky dolítal definitivně
"Ivane, Ivane. Ty palice medvědí. Nic jsi nepochopil!" Dědeček Hříbeček
IFLOLS ukazuje sestupnou dráhu. Správný úhel ukazuje AoA indikátor.
LSO ví, že letíš správnou rychlostí podle úhlu náběhu letadla. Na příďovém kole má Hornet taky takový malý semafor, který zase LSO ukazuje jestli pilot letí rychle nebo pomalu. Na přiblížení je dobré se řídit referenčními body, ale hlavně rychlostí klesání. Ono totiž u pohybující dráhy se ničím jiným než rychlostí klesání moc řídit nedá. Ono při tom přistání vůbec není špatné si zapnout auto throttle a věnovat se čistě jen dodržení sestupné.
Upravil/a AJaromir dne 19-07-2025 17:52
Takže mám být níž a pomalejší?
Chápu IFLOLS jako správnou sestupovou dráhu, jako optické ILS. Všude píší o pozici na Glide Slope, ne o úhlu náběhu.
Jak ti píše Jaromír, pokud máš letadlo, které umí autothrust/autothrottle, tak už je jedno, jestli je to F-18, nebo A320. Nastavíš přistávací rychlost a když se pak držíš ILS, tak už ti úhel náběhu vyjde sám a nemusíš ho nijak řešit. Samozřejmě AoA je nemálo ovlivněné aktuální hmotností. Ale pokud sedáš doporučenými rychlostmi, tak bys měl mít v rámci úhlu náběhu ještě solidní rezervu a není potřeba ho příliš úzkostně řešit. Mimochodem, nejsem si jistý, jestli je to správný postup i pro přistání na letadlové lodi, ale v civilním letectví poslední fáze (podrovnání, flare) probíhá bez výjimky vizuálně. Pokud v definované výšce nemáš kontakt s runwayí, tak přistání přerušuješ a buď tě řízení letového provozu vede na druhé přistání, nebo letíš na alternativní letiště s lepšími podmínkami. Tzn. v té úplně poslední fázi kašleš na přístroje a dolétneš to "na cit" a to i v případě, že stroj i letiště umožňují provést autoland (to myslím v DCS není). Mně samotnému se nejlépe osvědčuje (zvláště s těmi stroji, které nemají vybavení, jako je schopnost interpretace ILS signálu, nebo autothrust/autothrottle) zahájit manévr v dostatečné vzdálenosti a výšce od letiště/letadlovky. Je to hlavně kvůli tomu, abych měl dostatek času stroj stabilizovat v daném letovém režimu, tzn. ustálit sestupový úhel & rychlost.
Drž +/- korektní přistávací rychlost a glideslope pomocí ILS a jsi myslím celkem v pohodě, ať sedíš v čemkoliv a sedáš na cokoliv
F-14 umí přistát bez zásahu pilota do řízení, zcela automaticky. V DCS je to nasimulováno v rámci ACLS, ale je to hroznej porod ta příprava předtím, všechno to správně nakonfigurovat.
V reálu se úplná automatika prakticky nepoužívala z důvodu aby byl pilot vždy připraven přistát manuálně, kdyby došlo k nějaké nouzové situaci.
Auto-throttle se běžně používá u Hornetu.
Ale nejlepší je všechno se to naučit nejdřívě dělat manuálně včetně plynu a až pak používat automatiku.
Upravil/a magot dne 19-07-2025 19:17
U F-14 se dá ještě s tím přiblížením na přistání vyhrát, kdy místo přidávání a ubírání plynu se používá DLC - Direct Lift Control. Jsou to vlastně takové vzdušné brzdy, kterými se řídil vztlak a mělo to rychlejší reakci, než změna tahu motoru.
F-14 umí přistát bez zásahu pilota do řízení, zcela automaticky.
Já si tohle zkoušel jen s A320 v MSFS...a byl to tedy docela divnej pocit :-). Jestli se takhle cítí Bumík na zadním sedadle našeho Phantomu vždycky, když přistáváme, no tak to potěš koště :-)
Ahoj,
Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá poraďte mi kde bych objevil staré veterány.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.