November 21 2024 15:13:01
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 8

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,747
· Nejnovější pilot: carramba66
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
České překlady IL-2: Cliffs of Dover Chuck's Guides
Paulus
České překlady IL-2: Cliffs of Dover Chuck's Guides

Velmi doporučuji prostudovat návody na letadla do CLOD od Chucka. I když nelítáš CLOD je tam mnoho zajímavých informací o letadlech, které se hodí i do DCS či BOX…

Allied Aircraft

SUPERMARINE SPITFIRE

https://chucksgui.../spitfire/
SUPERMARINE SPITFIRE.CZ
https://mega.nz/f...bws4_eghkk

HAWKER HURRICANE
https://chucksgui...hurricane/
HAWKER HURRICANE.CZ
https://mega.nz/f...1BKh7nBYJk

BRISTOL BLENHEIM IV
https://assets.ch...eim-IV.pdf
BRISTOL BLENHEIM IV.CZ
https://mega.nz/f...QUJStTzG38

DE HAVILLAND DH.82A TIGER MOTH II
https://chucksgui...iger-moth/
DE HAVILLAND DH.82A TIGER MOTH II.CZ
https://mega.nz/f...37TDCkwvxk

Axis Aircraft

MESSERSCHMITT BF.109 EMIL
https://chucksgui...lod/bf109/
MESSERSCHMITT BF.109 EMIL.CZ
https://mega.nz/f...B2fRdmCsjM

MESSERSCHMITT BF.110
https://chucksgui...lod/bf110/
MESSERSCHMITT BF.110.CZ
https://mega.nz/f...W7we1T3ckQ

JUNKERS JU-87 B-2 “STUKA”
https://chucksgui...lod/stuka/
JUNKERS JU-87 B-2 “STUKA”.CZ
https://mega.nz/f...HRolC5pD1w

JUNKERS JU-88 A-1
https://chucksgui...lod/ju-88/
JUNKERS JU-88 A-1.CZ
https://mega.nz/f...Z57y3gKBt0

HEINKEL HE-111 H-2
https://chucksgui...od/he-111/
HEINKEL HE-111 H-2.CZ
https://mega.nz/f...ffC4hXqF7o

FIAT G.50 FRECCIA SERIE II
https://chucksgui...-clod/g50/
FIAT G.50 FRECCIA SERIE II.CZ
https://mega.nz/f...4LlwZvv0Es

FIAT BR.20M CICOGNA
https://chucksgui...clod/br20/
FIAT BR.20M CICOGNA.CZ
https://mega.nz/f...zrzbfUwLz0
Upravil/a Paulus dne 06-12-2023 09:28
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
ukulele
Díky. Sosám
 
Paulus
Potřebuju poradit, jak mám přeložit tyto názvy do češtiny:
Supercharger vs Turbosupercharger (or Turbocharger)

základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Hot_Dog
Česky je to kompresor a turbo-kompresor (zkráceně turbo)Úsměv

Případně se ještě používá turbo-dmychadlo...
i.ibb.co/MRjkv1k/Hot-Dog.png
 
Paulus
I v CLODu jsou kampaně. Nejenom v BOX.

1. CLIF OF DOVER - I. kampaň, kterou jsem letěl. Dobrý příběh. Začíná se v Tangmere na Huricanech I Rotol. Jsi přidělen do Squdrony „Velké zvíře“ i když jsi prostého původu. Bojuješ se Bf 109, Bf 110, Ju 87 He 111. Po několika misích, když tě „Velké zvíře“ stále přehlíží požádáš o přeložení. Dostaneš se na Manston a létáš na Spitfire I.
Trefit a sestřelit jakékoli letadlo je náročné. Podle mne je to v CLODu náročnější než BOX. Ani Spitfire zde nemají 20tky.

2. Jejich nejlepší hodina. II. kampaň. No. 610 Squadrona, Spitfire Ia. Start z Howkinge.
17. 6. 1940, 6. mise. Howkinge a další letiště jsou poškozené, musel jsem letět na Biggin Hill. Ani jednu Ju 87 jsem netrefil…
15. 8. 1940, 7. mise. Start z Biggin Hill. Letíme k Lympne. Po cestě potkáváme hejno Do 17 Z-2 s doprovodem Bf 109. sestřelil jsem jeden Do 17 Z-2, ale mám poškozený motor, zbraně a podvozek. Těžce dosedám na Biggin Hill.
16. 8. 1940, 8. mise. Start z Biggin Hill. Letíme k Eastbourne. Poškodil jsem z 50% He 111 H-2. Jsem těžce poškozen, skáču.
17. 8. 1940, 9. mise. Start z Biggin Hill. Letíme k Maidstone. Máme zachytit průzkumný bombardér. Dornier Do 215 B-1 sestřelen. Musím se naučit dávat rozkazy letce, aby třeba dorazila enemáka. Došla mi munice.
18. 8. 1940, 10. mise. Start z Biggin Hill. Vzlétli jsme proti houfu He 111 H-2 a Ju 88, letěli na Biggin Hill. Dva He 111 H-2 jsem poškodil. Při prudkém klesání jsem zadřel motor. DOTÁHL JSEM TO AŽ NA SVÉ LETIŠTĚ…
KONEC KAMPANĚ.
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Paulus
Krysy nad Tobrukem

9. dubna 1941, letiště El Gubbi, Tobruk
Tvoje letadlo: Hawker Hurricane Mk.I FB/Trop


Tobruk je téměř obklíčený. Jenom 73. stíhací peruť' (asi 14 Hurikánu), 208.
perutě pro podporu pozemních jednotek (Hurricany a Lysandery) a malé
odloučené jednotky Blenheimů ze 45. a 55. perutě zůstávají uvnitř
perimetru. Na zemi Tobruk bráni přibližné 14000 mužů, hlavně Australané.
V příštích dnech se očekává velký německý a italsky útok. Dokážeš přežit na
nebi nad Tobrukem během blížícího se útoku?

Na zemi Tobruk brání přibližně 14000 mužů, hlavně Australanů. V příštích dnes se očekává velký německý a italský útok.

Pozemní jednotky hlásí malé skupiny nepřátelských letadel operujících před našimi jednotkami v oblasti Mehieriz-Acroma. Velitelství 204. skupiny pověřilo 73. peruť, aby to prověřila. Povedeš formaci dvou Hurricanů.

Start je v 07:30. Měl bys letět po trase zakreslené na tvé mapě. Rychlost letu během hlídky je přibližně 210 mph a výška asi 5000 ft. Další letadla z 204. skupiny jsou už ve vzduchu, proto si ověř pozitivní identifikaci předtím, než zaútočíš na jakékoliv nepřátelské letadlo. Při návratu na základnu vždycky vstupuj do perimetru přes jižní vstupní bod podél cesty do El Adem. Naši protiletadloví dělostřelci budou předpokládat, že všechna letadla vstupující do perimetru na jiném místě jsou pravděpodobně nepřátelská, a budou nejdřív střílet a teprve potom se ptát.

Německé průzkumné letadlo, které pravidelně přilétá časně ráno ve velké výšce, tu brzo bude. Velká výška, v níž toto letadlo létá, a jeho vysoká rychlost ho dělají prakticky imunní proti zachycení našimi letouny. Ani ty to nebudeš zkoušet.

Hodně štěstí!

9. dubna 1941, 11:10, letiště El Gubbi, Tobruk


POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Jumbo zjistil formaci nepřátelských letadel, která se od západu podél pobřeží přibližují k Tobruku. Letí ve výšce přibližně od 13000 do 18000 ft. Očekává se, že asi za 10 až 15 minut budou přímo nad námi a že pravděpodobně chtějí zaútočit na cíle v přístavu a kolem něho.

Tvoje letka tří Hurricanů má odstartovat a provést buster (stoupat na plný plyn) směrem na sever, než se stočí k útoku na bombardéry.

Nedostal jsem se k Henkelům, pronásledoval jsem Bf 110, jednoho jsem poškodil, další mne rozebral a musel jsem skákat.

9. dubna 1941, 16:00, letiště El Gubbi, Tobruk

Po dnešním ranním neúspěšném pokusu o zachycení bombardovacího náletu a střetu se stíhačkami Bf 110 jsi zpátky na rozpisu letů. Povedeš sedm Hurricanů při útoku na letiště v Derně. Průzkumný Blenheim dnes ráno ohlásil kolem 20 Bf 110 stojících na tomto letišti a vy jich máte co nejvíc zničit. Nepoletíte po přímé trase, ale využijete vádí, které vede do města a které vám snad pomůže přiblížit se nepozorovaně a překvapit je. Toto vádí dříve, když byla Derna ještě ve spojeneckých rukou, piloti perutě používali k pořádání neoficiálních závodů. Když poletíš nad přístavem, máš povolení zaútočit v jediném průletu na každý motorový dopravní prostředek, který zpozoruješ v docích. Pamatuj ale, že tvou prioritou je letiště.

Start je v 16:30. Měl bys letět rychlostí přibližně 210 mph. Na cestě k cíli bys měl letět v asi 10000 ft, abys byl mimo dosah lehké protiletadlové palby. Až přiletíš k vádí, sestup do přízemní výšky. Výška letu při návratu je na tvém uvážení. Celková doba trvání akce je asi 70 minut. Sleduj, kolik ti zbývá paliva, a v cílové oblasti se raději zbytečně nezdržuj.

Hodně štěstí!

Proletěl jsem vádím, od moře jsem zaútočil na letiště. Zničil jsem na zemi He 111, Bf 110 a BR.20M. a šťastně se vrátil domů. Ztratil jsem dva spolubojovníky. (Pravda, tuto misi jsem musel opakovat 3x)

10. dubna 1941, 07:00, letiště El Gubbi, Tobruk

Při včerejším útoku na letiště v Derně bylo 73. peruti přiznáno osm letadel zničených na zemi - šest Bf 110, jedna SM.79 a jeden G.50. Sama ztratila jeden Hurricane a jednoho pilota. V noci dorazilo šest pilotů od Svobodných Francouzů, aby posílili řady 73. perutě. Oficiálně měli vytvořit letku C, ale začali tu být známí spíš jako Escadrille Denis podle jejich velitele, kterým je 35-tiletý Sous-Lt James Denis.

Tři Hurricany jsou už ve vzduchu, provádějí hlídku nad přístavem. Ty povedeš šest Hurricanů při útoku na nepřátelský motorizovaný transport na cestě východně od letiště v Gazale, jak máš zakresleno na tvé mapě. Vzlet je v 07:30. Kvůli nízké základně mraků poletíte ve výšce přibližně 1500 ft.

Měj oči otevřené a sleduj okolí. V oblasti můžou operovat průzkumné letouny německé armády. Můžou doprovázet transportní konvoje, na které narazíte. Celková doba akce je asi 40 minut.

Hodně štěstí!

Ztratil jsem dva Hurricany a Blenheim. Bombami ani kulomety jsem nic netrefil… přesto jsme zničili nákaďák a dvě auta.

11. dubna 1941, 12:30, letiště El Gubbi, Tobruk

POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Jumbo objevil formaci nepřátelských letadel, která se z jihozápadu přibližují k Tobruku ve výšce přibližně 13000 až 18000 ft. Očekává se, že asi za 10 až 15 minut budou přímo nad námi a že pravděpodobně chtějí zaútočit na cíle v přístavu a kolem něho.

Dva Hurricany jsou už ve vzduchu na rutinní polední hlídce nad přístavem. Ty nepřátelský nálet napadnou jako první. Tvoje sekce dvou letounů má provést buster na severozápad směrem k Fort Perrone a pak také zaútočit na blížící se nálet.

V Tobruku, v městské oblasti blízko postaveni protiletadlového dělostřelectva je umístěna statická kamera. Může se na ni přepnout stiskem kláves CTRL-F2 a pak si stiskem F10 zapnout možnost změny směru jejího pohledu. Pres tuto kameru budeš moct vidět a slyšet zvuky bombardovacího náletu na tobrucký přístav. Nezapomeň si vzít svou helmu!

Poškodil jsem Bf 110, nouzově jsem přistál – poškozený motor, doma. Přišli jsme o Hurricana a Blenheim.

11. dubna 1941, 16:00, letiště El Gubbi, Tobruk

POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Naše jednotky poblíž cesty do El Adem hlásí velké množství nepřátelských pásových vozidel mířících jejich směrem. Na pomoc jim bylo posláno asi tucet tanků Cruiser z 1. Královského tankového pluku, ty jsou na cestě ze Sidi Mahmud, a vzlétnou i Blenheimy, které mají bombardovat postupující nepřátelské síly.

Povedeš letku čtyř Hurricanů, která má zaútočit na tato vozidla. Zaměřte se hlavně na mechanizovanou pěchotu v polopásových transportérech a všechna lehce pancéřovaná vozidla, na která narazíte. Blenheimy zaútočí bombami na tanky. Meteorologický důstojník doporučil, abyste kvůli změně směru větru startovali ze západního konce ranveje. Na Blenheimy nečekejte, protože jim bude trvat delší dobu, než budou připravené ke startu.

Hodně štěstí!

Podařilo se mi zničit „jeden traktor“…, misi jsem letěl 4x …

14. dubna 1941, 07:30, letiště El Gubbi, Tobruk

POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Torpédoborec Královského námořnictva operující u pobřeží severozápadně od Tobruku zahlédl velkou formaci více než 50 nepřátelských letadel směřujících na východo-jihovýchod ve výšce přibližně 15000 až 18000 ft. Povedeš svou letku čtyř letadel. Máte nejdříve stoupat na plný plyn směrem na jih, pak se otočit zpátky a napadnout nepřátelskou formaci, nejlépe ze slunce. Díky včasnému varování, které přišlo od torpédoborce, byste měli být schopní vystoupat nejmíň do 20000 ft, než sem nepřátelská letadla dorazí. Dej si pozor na naše letouny, které se vrací z ranní hlídky nad přístavem a mají teď přistávat.
Poškodil jsem jen 2 Ju 87…

14. dubna 1941, 17:15, letiště El Gubbi, Tobruk

POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Jumbo hlásí slabé odrazy z jihozápadu. Můžou být od nepřátelské formace, která míří na východ a bude těsně míjet Tobruk nebo která se chystá zaútočit na přístav z jihu. Povedeš svou letku čtyř Hurricanů. Nejprve provedete buster na severovýchod a pokusíte se dosáhnout výšky kolem 20000 ft, pak budete hlídkovat nad oblastí přístavu pro případ možného útoku z jihu. Z Tobruku právě vyplulo několik lodí. Nemají doprovod, budou proto velmi zranitelné, kdyby se staly terčem útoku.
Poškodil jsem jen 3 Ju 87…, ztratili jsme 1 Hurrican.

18. dubna 1941, 20:15, letiště El Gubbi, Tobruk

Od posledního velkého náletu 14. dubna neměla 73. peruť moc kontaktů s nepřítelem. Můžou za to velké písečné bouře, které silně omezily letecké operace v oblasti Tobruku. Naše pozemní síly tento čas využily k uhašení většiny požárů v tobruckém přístavu a v oblasti města. A dnes večer připlouvá konvoj lodí přivážejících posily a lékařskou podporu, které pomůžou upevnit naši obranu.

Díky písečným bouřím Luftwaffe od 14. dubna neposlala nad Tobruk žádné průzkumné lety. Velení má silný zájem zajistit, aby zásobovací konvoj zůstal co nejdéle neobjevený, aby se jeho náklad mohl vyložit dřív, než přijde nevyhnutelný útok Luftwaffe. Pohotovostní Hurricane je připraven okamžitě vzlétnout, kdyby byl zjištěn průzkumný let směřující nad přístav. Tento Hurricane má natankováno jenom 30% paliva, aby mohl dosáhnout vyšší rychlosti stoupání a zvýšila se tak šance na úspěšné zachycení průzkumného letounu.

Kdyby došlo k poplachovému startu, tvým úkolem je zastavit nepřátelský průzkumný letoun a nedovolit, aby se fotografické snímky, které pořídil, dostaly k jejich zpravodajskému štábu. Průzkumné letouny dřív operovaly ve výškách hodně nad 20000 ft a často provedly nejméně dva průlety, protože je při tom nikdo neobtěžoval. Jenom naše protiletadlové dělostřelectvo, které se ale v těchto výškách ukázalo být ne příliš přesné.

Zastavit průzkumný letoun sice je tvojí prioritou, Hurricanů a jejich pilotů ale není dostatek, proto bys neměl přehnaně riskovat sebe nebo svoje letadlo při pokusu dostat ho za každou cenu. Soumrak končí ve 20:45 a aby se dodržela pravidla pro zatemnění, žádné prostředky pro pomoc při nočním přistání nebudou na letišti k dispozici. Musíš najít způsob, jak dosáhnout cíle mise bez ohrožení sebe nebo svého letounu. Velení na tebe spoléhá a věří, že uděláš rozumné rozhodnutí v tomto ohledu ...

Objevily se zprávy, že náš průzkumný Blenny dnes během svého ranního letu zahlédl v Gazale nějaké jednomotorové stíhačky. Náš zpravodajský štáb si myslí, že to můžou být Bf 109 ...

POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Jumbo hlásí jeden osamělý kontakt přibližující se ze západu. Kontakt letí vysokou rychlostí a ve velké výšce. Nad Tobrukem bude za méně než 10 minut. Stoupej na plný plyn směrem na sever a pak se pokus tento pravděpodobně průzkumný letoun zastavit.

Hodně štěstí!

NEPOVEDLO SE…

19. dubna 1941, 12:15, letiště El Gubbi, Tobruk

Kvůli pravděpodobnému příchodu německých Bf 109 do Gazaly se naše velení rozhodlo posílit stíhací přítomnost v oblasti Tobruku. 274. peruť, která operuje ze základny na východě u Sidi Barrani, bude dvakrát denně provádět hlídky, aby se vytvořila stíhací zábrana mezi Gazalou a Tobrukem. Její letouny budou mezi hlídkami doplňovat palivo na El Gubbi a na konci dne se vrátí zpátky do Sidi Barrani. 73. peruť bude držet letku čtyř Hurricanů v pohotovosti, aby mohla zasáhnout, když bude 274. peruť potřebovat pomoc.


POPLACH! OKAMŽITÝ START!

274. peruť zpozorovala velkou formaci nepřátelských letadel letící na východ podél pobřeží směrem k Tobruku. Bylo pozorováno kolem 30 letadel ve výšce od 16000 do 22000 ft. Máš provést buster směrem na jih a pak se pokusit tuto formaci napadnout.

Hodně štěstí!

Poškodil jsem Ju 88. Ztratili jsme 8 Hurricanů a Blenheim.

21. dubna 1941, 06:20, letiště El Gubbi, Tobruk

Od 19. dubna bylo hodně unavených pilotů 73. perutě, včetně velitele, posláno na východ, aby si tam odpočinuli. Náhrada za ně dorazila společně s několika novými letouny, aby se zvýšil stále se snižující počet provozuschopných strojů. Posledních deset dní si vybralo svou daň na mužích stejně jako na letadlech a díky příchodu nejméně jedné letky Bf 109 to vypadá, že žádný oddech není v dohledu.

Dnes za úsvitu povedeš čtyři Hurricany na hlídku kolem přístavu a perimetru obrany. Start je v 06:50. Tvoje mise se bude skládat ze tří okruhů proti směru hodinových ručiček, jak je zobrazeno na tvojí mapě. Měl bys stoupat tak, abys byl ve výšce přibližně 15000 ft, ve které má hlídka probíhat, v době, kdy dosáhneš Marsa bu Duesa a začneš jižní úsek svojí trasy. Ranní hlídka z 274. perutě má dorazit kolem 07:40 dnes ráno. Touto dobou můžeš svou hlídku ukončit a přistát na El Gubbi.

Za pár minut se nad námi pravděpodobně objeví ranní průzkumný Ju 88 a bude dál pokračovat v provádění svých akcí bez doprovodu díky naší neschopnosti napadnout ho. Když na něho narazíš, pokus se zaútočit. Máš svolení pronásledovat ho tak daleko, jak ti to zásoba paliva dovolí, abys ho mohl sestřelit.

Hodně štěstí!

Poškodil jsem Bf 109. Ztratili jsme 3 Hurricany. Musel jsem skákat, aspoň že je moře teplé… Umřel jsem…
Tím pádem kampaň nedohraju!



21. dubna 1941, 19:00, letiště El Gubbi, Tobruk


POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Jumbo zjistil velkou formaci, odhadovanou na více než 70 letadel, jihozápadně od Tobruku letící severovýchodním směrem. Nachází se ve výšce od 13000 do více než 20000 ft. Nad Tobrukem bude asi za 15 minut. Povedeš svou letku čtyř letounů. Budete stoupat na plný plyn směrem na západ, pak se otočíte zpět a napadnete nepřátelskou formaci, nejlépe ze slunce.

22. dubna 1941, 06:55, letiště El Gubbi, Tobruk

POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Torpédoborec Královského námořnictva operující u pobřeží severozápadně od Tobruku opět zahlédl velkou nepřátelskou formaci kolem 50 letadel směřujících na jihovýchod ve výšce přibližně 15000 až 18000 ft. Bystrozraký pozorovatel na lodi údajně viděl bomby na některých Bf 110, které letěly v nižší výšce než Stuky. To naznačuje, že u tohoto náletu může být změna v taktice.

Povedeš svou letku čtyř letounů. Provedete buster východním směrem, pak se obrátíte zpět a zaútočíte na nepřátelskou formaci, nejlépe ze slunce. Včasné varování z torpédoborce by vám mělo umožnit vystoupat aspoň do 20000 ft dříve, než nepřátelská letadla přiletí. Tvou prioritou je napadnout bombardéry, protože ty Tobruk svými stále častějšími útoky na přístav a město rychle proměňují na rozbombardovaný stín jeho dřívější podoby.

Asi za 35 minut má dorazit ranní hlídka z 274. perutě. Buď si proto jistý pozitivní identifikací u každého letounu, na který chceš zaútočit, předtím, než začneš střílet.

23. dubna 1941, 10:00, letiště El Gubbi, Tobru
k

POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Jumbo hlásí nepřátelskou formaci jihozápadně od Tobruku mířící tímto směrem. Povedeš letku sedmi Hurricanů. Budete stoupat na plný plyn směrem na severovýchod, pokusíte se dosáhnout přibližně 20000 ft, pak se otočíte a zaútočíte na nepřátelský nálet. Z tobruckého přístavu právě vyplulo několik lodí. Nemají doprovod, budou proto velmi zranitelné, kdyby se staly terčem útoku.

Aktivita a agresivita německých stíhačů se v posledních dnech zvýšila. Zpravodajci odhadují, že v Gazale je teď nejméně 30 Bf 109. Několik našich vracejících se Hurricanů bylo včera ostřelováno agresivními stodevítkami, když přistávaly. A to samé se očekává i dnes.

23. dubna 1941, 15:00, letiště El Gubbi, Tobruk

POPLACH! OKAMŽITÝ START!

Jumbo hlásí nálet blížící se ze severozápadu. A přicházejí zprávy o nízko letících stodevítkách, které se pohybují uvnitř našeho vnitřního perimetru a útočí na pozemní cíle.

Hodně štěstí!

Poznámky autora

Toto je poslední mise v tomto tažení. 73. peruť byla 24. dubna stažena na východ kvůli velmi nízkému počtu provozuschopných Hurricanů, které jí zůstaly, kvůli bojové únavě jejích pilotů a také kvůli zvyšující se agresivitě nepřátelských útoků. Od svého příchodu na letiště El Gubbi 9. dubna peruť nahlásila 31 sestřelených nepřátelských letadel a pět pravděpodobných sestřelů. Dalších osm letadel a tucty vozidel zničila na zemi. Během tohoto období 73. peruť ztratila 25 Hurricanů, z nichž 15 jich bylo sestřeleno. Šest pilotů bylo zabito, čtyři upadli do zajetí a další čtyři byli zraněni.

Dva Hurricany ze 6. perutě zůstaly v Tobruku a pokračovaly v provádění průzkumných akcí společně se čtyřmi Lysandery z téže perutě. 274. peruť dál létala na denní hlídky v oblasti Tobruku ze své základny na východě. 73. peruť se zpět do bojových operací nad Tobrukem vrátila na konci dubna. To už ale také operovala ze základny na východě.
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
ukulele
Mrknutí
 
alfik
Paulus napsal:

Potřebuju poradit, jak mám přeložit tyto názvy do češtiny:
Supercharger vs Turbosupercharger (or Turbocharger)

Musel bys dodat kontext.
Ale:
Pravděp. se myslí pístové, zážehové motory.

Obecně existují dva zp. použití nějaké té turbíny. Plus jedno bez turbíny Úsměv
Jeden využívá tlak ve výstupním potrubí ke zvyšování tlaku v přívodním (sacím) potrubí motoru, aby zvýšila jeho výškovost.
Druhý využívá rychlost proudu spalin ve výstupním potrubí (výfukovém) k tomu, aby vracel zbytkovou energii vystupujících plynů zpět na klikovku, aby zvýšil výkon motoru - bez zvýšení výškovosti.
A pak je tu to třetí, a to je dmychadlo bez turbíny, to si bere energii od klikovky a zvyšuje tlak v přívodním potrubí pro zvýšení výškovosti, ale za cenu ztráty výkonu.

Angličtina je nejvykurvenější jazyk na světě, jakmile potřebuješ cokoli technického nebo vědeckého.
Jenže je to mmntlně lingua franca... a raději to, než aby se linguou francou stala třeba taková arabština, že Úsměv
Takže se v ní ty termity používají dost debilně a nahodile. Proto by byl potřebný ten kontext. Třeba o jaké typy motorů (možná stačí letadla) se jedná.

Z mé praxe to vypadá tak, že jde o hodně špatně napsané slova, protože Supercharger je u nás prostě dmychadlo. Poháněné od klikovky.
Slovo Turbocharger je pak turbodmychadlo, tzn. poháněné tlakem výstupních plynů.
Slovo "turbosupercharger" je něco jako "červená rudá barva", a pravděpodobně se tím myslí dvoustupňové turbo, nebo spřažení turbodmychadla s předstupněm, tedy dmychadlem poháněným od klikovky.
Druhá možnost je ovšem ta, že tím ten mamlas myslel kompoundní turbo, tzn. to, co je v tom druhém příkladu, tzn. využívá energie proudu výstupních plynů pro vrácení nějaké té energie na klikovku. Používalo se to těsně po konci WWII u civiláků, než nastoupily proudové a turbohřídelové motory své vítězné tažení.
Např. u Connie (Lockheed Constellation).

Doufám že jsem ti pomohl a ne to ještě zamlžil Úsměv
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
 
AJaromir
Supecharger bych prostě přeložil jako kompresor nebo dmychadlo. Obojí má stejný účel - natlačit do motoru co nejvíc vzduchu. Tedy stlačují vzduch, aby se ho do motoru vešlo více. A Turbocharger jako turbokompresor nebo turbodmychadlo. Turbosupercharger může být kombinace obojího. Tedy hřídelí poháněného dmychadla a turbodmychadla. To se používá hodně u Mussle cars. Konrétně šroubový kompresor ve spojením s turbodmychadlem. A potom tu je speciální odnož, kterou mají mezci - hydraulicky poháněné dmychadlo. Ve zkratce to, co je napsané před slovem "dmychadlo" určuje, čím je to poháněné.
Upravil/a AJaromir dne 17-11-2023 10:42
 
alfik
AJaromir napsal:

Supecharger bych prostě přeložil jako kompresor.

Ne, to je špatně, protože dmychadlo a kompresor jsou dvě různé věci.

Dmychadlo dává nějaký poměr mezi vstupním a výstupním tlakem, např. zvyšuje tlak v potrubí na 1,3 násobek (nebo 130% jak je libo Úsměv ), a kompresor dává nějaký jmenovitý výstupní tlak, třeba 2 atm čili 202650 Pa Úsměv
U dmychadla záleží jednak na otáčkách motoru, a druhak na vstupním tlaku.
U kompresoru záleží pouze na tom tlaku, protože při nižších otáčkách prostě nedodává. Pístové sice potřebují nižší ot. než rotační, ale i ty při nízkých otáčkách nedávají nic a při dostatečných dodávají obě řešení rovnou jmenovitý (nebo vyšší) tlak.

Použítí dmychadla je pro benzínové motory jednodušší, protože změna tlaku o nějaký násobek se snadno řeší, nemá vliv na směšovací poměr, takže stačí klidně použít karburátor.
Při použití kompresoru, ať už je poháněn čímkoli, musíš řešit směšovací poměr, a asi to ani nejde jinak než "vážením" luftu a vstřikováním paliva. Rozhodně karbec to vyřešit neumí, ani odpařovací, ani rozprašovací.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
 
Paulus
Veškerá návody letadel do CLODa od CHUCKa jsou přeložené. LETU ZDAR…
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
ukulele
Bohužel ulozto.cz přestal fungovat jako volně dostupné uložiště souborů
 
Paulus
Navrhněte, kam mám přesunout překlady abyste si je mohli volně stahovat?
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
ukulele
Webshare je podle mě aktuálně nejrozšířenější
 
Paulus
Do Webshare mne to nepustí! Kam jinam soubory přesunout?
Nepřipojím se do webu!
Upravil/a Paulus dne 03-12-2023 13:04
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
ukulele
Jak nepustí?
 
Paulus
Návody přesunuty do MEGA
základna Loc: 49°43'52.703"N, 16°26'5.3"E
 
Přejít na fórum:
HANÁCKÉ SLET
HANÁCKÉ SLET 14.6.-16.6.
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

31-10-2024 09:57
ČTK: Z dosud nezjištěných příčin se dnes v noci zřídilo letadlo na solární pohon.

21-10-2024 20:04
Intel vydal novou aktualizaci mikrokódu.

02-10-2024 14:07
To není dobrá myšlenka. Belzebub každého stáhne do pekel a přes zvolené zástupce i nás obyčejné lidi. Vyděšený

27-09-2024 11:19
Pokud ti co zvolím budou plnit svůj program, ať se klidně spojí i s Belzebubem.

26-09-2024 16:00
Kdokoliv bude v koalici s kýmkoliv. Jím nejde o smysl, ale o prachy a to politiky spojuje.

25-09-2024 16:44
Příští volby vyhraje ANO a bude v koalici s ODS. Ostatní strany budou v opozici.

23-09-2024 08:17
Prognostik z tebe už nebude. Úsměv

19-09-2024 19:18
Jelikož se blíží ten čas, tak bych jen skromně řekl: Nacionalisti všech zemí, vyližte si prdel! Šklebící se

13-09-2024 15:43
Kroměříž a Olomouc - Pravděpodobnost 3. povodňového stupně >90%

12-09-2024 16:09
A toto je noční můra Troubek: https://hydro.chm.
..ekt/307354

36,006,006 návštěv