Díky, já mám prostě příběhy rád. Teď prolézám svá stará L+K a rozhoduji se co s tím. Vyhazovat je nechci a místo na ně taky nemám. (Chtěl by to někdo? Ročníky asi 85 - někam za půlku devadesátek, ty první jsou svázané. Občas něco chybí)
Tenhle příběh na mě vypadl asi v pěti číslech nezávisle a z police se mi povedlo shodit "Stíhače nad kanálem" od Rajlicha. Tak jsem to vzal jako řízení osudu. Ostatně je podzim a bude zase čas něco dělat.
I-16 typ 24 nebo 29 na kterém Georgij Zacharov, v té době generálmajor a velitel 43. stíhací letecké divize, sestřelil v červnu 1941 několik německých letounů.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/Jak1-Albert.jpg[/img] is not a valid Image.
Normandie-Němen (francouzsky Normandie-Niemen, rusky Нормандия-Неман) je stíhací jednotka Francouzského letectva která původně vznikla v době druhé světové války jako stíhací skupina letectva Svobodné Francie bojující na východní frontě proti nacistickému Německu. Její nynější plné označení zní Régiment de chasse 2/30 Normandie-Niemen (Stíhací pluk 2/30 Normandie-Němen).
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/Jak1-Littolf.jpg[/img] is not a valid Image.
V roce 1942 rozhodlo vedení Svobodné Francie na návrh velitele jejího letectva generála Valina o vyslání letecké bojové jednotky na východní frontu aby se účastnila bojů po boku vojenských sil Sovětského svazu. 1. září 1942 došlo rozkazem generála de Gaulla k oficiálnímu ustavení Groupe de chasse n°3 „Normandie“ (Stíhací skupina č. 3 „Normandie“) na základně Rayak v dnešním Libanonu. Její piloti přišli z již existujících leteckých jednotek Svobodné Francie, stíhacích skupin n°1 „Alsace“ a n°2 „Île-de-France“, existujících v rámci Royal Air Force.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/Jak1-Normandie.jpg[/img] is not a valid Image.
Po přesunu jednotky do Sovětského svazu v listopadu 1942 letci procházeli nejprve seznamovacím výcvikem se sovětskou technikou na strojích Jakovlev UT-2 a Polikarpov Po-2. Výcvik pilotů pokračoval do počátku roku 1943 na školních stíhacích strojích Jakovlev Jak-7V, od 19. ledna probíhal bojový výcvik na stíhacích letounech Jakovlev Jak-1 na letišti Ivanovo, které pak byly francouzským letcům ponechány pro boj na frontě. Jednotce velel původně major Pouliquen a od 22. února 1943 byl jmenován velitelem major Jean Tulasne. V březnu roku 1943 došlo k zařazení jednotky do bojové služby, v dubnu byla 3. stíhací skupina podřízena sovětské 303. stíhací letecké divizi pod velením gen. Georgije N. Zacharova.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/Jak9---Querne.jpg[/img] is not a valid Image.
Prvního vítězství dosáhli Francouzi 5. dubna 1943, když podporučík Durand a kapitán Preziosi sestřelili při doprovodu Pe-2 dva stíhací letouny Focke-Wulf Fw 190. 13. dubna G.C. 3 utrpěla první ztráty, kdy byli sestřeleni piloti Bizien, Derville a Poznanski nad Děmjanskem. Pro počáteční nízké početní stavy byla skupina zprvu označována jako letka jak francouzskými (escadrille) tak sovětskými (эскадрилья) prameny, ale již v červenci 1943 byl početní stav doplněn a jednotka rozšířena na dvě letky, a sovětské letectvo ji nyní začalo označovat jako 1. samostatný stíhací letecký pluk Svobodné Francie „Normandie“. 17. července byl velitel skupiny major Tulasne po leteckém souboji prohlášen za nezvěstného a novým velitelem byl jmenován podplukovník Pierre Pouyade.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/Jak9---Andre.jpg[/img] is not a valid Image.
Dne 11. října 1943 byl skupině přiznán generálem de Gaullem titul Compagnon de la Libération. V listopadu 1943, kdy skupina přesídlila do Tuly, zůstalo z původní skupiny pouze šest pilotů. Jednotka měla na svém kontě přiznaných 72 sestřelů. V Tule probíhal intenzívní výcvik dalších letců, kteří byli cvičeni na letounech Jakovlev Jak-9D. Zde byla skupina rozšířena na tři (později dokonce čtyři) letky, což překročilo systemizované složení groupe de chasse francouzského letectva, a i její francouzské označení bylo nyní změněno na Stíhací pluk Normandie (Régiment de chasse Normandie).
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/Jak9---Sauvage.jpg[/img] is not a valid Image.
Do činné služby se vrátila 25. května 1944, a to opět k sovětské 303. stíhací letecké divizi. V srpnu 1944 obdrželi Francouzi nové stíhací stroje Jakovlev Jak-3 a podíleli se na leteckých bojích v Bělorusku při Baltické operaci. Jejich nejúspěšnější den byl 16. říjen 1944, kdy letci Normandie sestřelili nad územím Litvy a Východního Pruska 29 nepřátelských letadel bez jediné vlastní ztráty. Francouzský letecký pluk, který podporoval přechod Rudé armády přes řeku Němen, sestřelil za 10 dnů v říjnu 1944 119 letounů Luftwaffe. Za úspěšnou bojovou činnost získal pluk 28. listopadu 1944 čestný přídomek „němenský“ a jeho název nyní zněl 1. samostatný stíhací pluk Svobodné Francie „Normandie — Němen“. Od sovětského velení obdržel pluk Řád rudého praporu a za účast na dobývání Pillau Řád Alexandra Něvského. V prosinci 1944, po návratu P. Pouayde do Francie, převzal velení pluku major Louis Delfino. Pluk bojoval až do konce války nad územím Východního Pruska a po ukončení války se v červnu 1945 přemístil do Francie, kde na sovětských letounech Jak-3, které dostal jako dar od SSSR (celkem 37 strojů), létal až do roku 1947.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/Jak9T-Lefevre.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/Jak9T-Pouyade.jpg[/img] is not a valid Image.
Řada francouzských letců byla oceněna sovětskými řády a medailemi, piloti Marcel Albert, Roland de La Poype, Jacques André a Marcel Lefèvre byli vyznamenáni titulem Hrdina Sovětského svazu. Francouzští letci provedli za války 5240 bojových vzletů, podstoupili 869 vzdušných soubojů, při nichž jim bylo uznáno 273 sestřelů, 37 pravděpodobných sestřelů a 45 poškozených letadel nepřítele. Dále jednotka potopila dva motorové torpédové čluny, zničila 152 nákladních aut, 24 osobních vozidel, 22 lokomotiv a řadu dalších strojů, budov a zařízení. Čtyřicet dva pilotů jednotky přišlo o život buď v boji nebo zajetí, čtyři byli zajati a po skončení války osvobozeni, a šest bylo raněno v boji.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/NC900_Normandie.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/03/P47D_Normandie.jpg[/img] is not a valid Image.
Tento příspěvek by mohl vysvětlit toho Zacharova. Text je sprostě ukradený z wikipedie. Myslím, že psát co je už stokrát není třeba.
Do Normandie mi chybí Jak 3, Kingcobra a Hellcat. No třeba někdy bude pokračování.
Uvědomuji si poměrně zajímavou variaci barev na Jacích 1 a obou verzích devítek. Je to založené na několika zmínkách o barvách používaných ve výrobních závodech. Pokud máte jiný vkus na oficiálním fóru je těchto kamufláží v jiných odstínech povícero.
Upravil/a ringlett dne 03-12-2021 11:03
Pěkné!
A nezapomeň na 201th Mexickou expediční squadronu P-47, která si narozdíl od frantíkovskejch P-47 či Fw-190 zabojovala ještě ve WWII v bitvě o Filipíny či Formosu (Taiwan)
Pěkné!
A nezapomeň na 201th Mexickou expediční squadronu P-47, která si narozdíl od frantíkovskejch P-47 či Fw-190 zabojovala ještě ve WWII v bitvě o Filipíny či Formosu (Taiwan)
Jenže ta měla P-47D-30 a později D-40, trochu jiné křídlo než D-28, hřbetní kýl před SOP, nějaké další změny. Možná někdy jindy. Ty stříbrné kamufláže s kombinací výsostných znaků jsou celkem pěkné.
P-47D z výzbroje Normandie byla směs D-25, 27, 28, 30 a 40. To "černé H" by mohlo být jak D-25, tak 28.
Bigglesworth....??? ... kde som to len počul....???? paráda !!!
mimochodom o histórii Normandie-Nemen je viacero knižiek...doma mám dve, prvá "Normandia-Nemen" od Francoisa de Geoffre (Naše vojsko 1985) je tiež dobrá, úplne výborná je však "Stíhacia skupina Normandia Nemen" od Yvesa Courriere (Deus 1998)
Ale kdež. Sešitové vydání z roku 1969 (tuším) s ilustracemi Zdeňka Buriana. Tehdy jsem se zamiloval do letadel.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/05/Collett.jpg[/img] is not a valid Image.
Clive F. Collett, 70. peruť RFC, Poperinge, Belgie, srpen 1917
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/05/Armstrong.jpg[/img] is not a valid Image.
D´Urban V. Armstrong, 151. (Night) peruť RAF, Crécy - Estrées, Francie, duben 1918
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/05/Luxmoore.jpg[/img] is not a valid Image.
Francis L. Luxmoore, 78. (Home Defence) peruť RFC, Hornchurch, Velká Británie, leden 1918
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/06/Brown.jpg[/img] is not a valid Image.
Arthur R. Brown, 9. SQN RNAS, Leffrinckoucke, Francie, září 1917
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/06/Beamish.jpg[/img] is not a valid Image.
Harold F. Beamish, 3. SQN RNAS, Furnes, Belgie, září 1917
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/06/Clay.jpg[/img] is not a valid Image.
Henry R. Clay jn., 41st Aero Squadron USAS, COlombey-les-Belles, Francie, říjen 1918
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/11/Hinchliffe.jpg[/img] is not a valid Image.
Walter G. R. Hinchliffe, 10.SQN RNAS, Téteghem, Francie, březen 1918
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/11/Collinshaw.jpg[/img] is not a valid Image.
Raymond Collinshaw, Seaplane Defence Squadron RNAS, prosinec 1917
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/11/Minifie.jpg[/img] is not a valid Image.
Richard P. Minifie, 1.SQN RNAS, Téteghem, Francie, březen 1918
Nakreslil jsem obě varianty zbarvení.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/12/Brown---MR.jpg[/img] is not a valid Image.
Arthur R. Brown, 9. SQN RNAS, Bertangles, Francie, duben 1918
Letoun v podobě před střetem s Rudým baronem
Možná trochu hezčí provedení, než to co je oficiálně ve hře
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/12/Ellwood.jpg[/img] is not a valid Image.
Aubrey B. Ellwood, 3.SQN RNAS, Saint-Pol, Francie, červenec 1917
[img]https://www.2i.cz/images/2021/12/12/Foot.jpg[/img] is not a valid Image.
Ernest L. Foot, 1. Letecká škola speciálního výcviku, Gosport, Velká Británie, říjen 1918
Nakreslil jsem obě zbarvení v nichž je fotografie letounu interpretována.
Opět
Ateď jeden neskromný dotaz - bude více takovýchto aparátů ze solidních materiálů a s řádným počtem nosných ploch?
No měl bych makat na Hurricanu z Točné, ale nedaří se. Furt s tím nejsem spokojený.
Osobně to teď vidím na Lovce komárů. Mám natahané jaké Indonéské poníky. Ale ve skutečnisti je to o tom co mě zrovna chytí.
Na tydle létající draky nemám moc podkladů. Abych to řekl na rovinu tyhle všechny Camely a oastatní špejlíci jsou vykradené stavebnice Eduardů.
Podle nálady se kouknu co by se dalo.
P.S. Osobně cítím naprostý nedostatek Oeffagů D.III s53, 153 a 253 a Aviatiků Berg ...
Upravil/a ringlett dne 15-12-2021 17:11
ringlett napsal:P.S. Osobně cítím naprostý nedostatek Oeffagů D.III s53, 153 a 253 a Aviatiků Berg ...
No jo, těch se ale stejně nejspíš nikdy nedočkáme...
No vzhledem (zbytek věty smazán pro vyřčení naprosté blbosti)
Ale tak stejně mám jen FC I a ještě jen proto, že jsem otravoval kamaráda aby mi kontroloval jak sedí skin na letadle ...
Upravil/a ringlett dne 16-12-2021 19:52
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.