Přesně tak, uvažte jak byli ti němci pokrokoví, jak to měl němeský "der pilot" vlastně jednoduché...
Kokpit letounu FW-190 na přelomu 44/45
A to ještě považte, že z čistě estetických důvodů byla velká část kokpitu vybavena v ručně opracovaném dřevě, takový luxus si ani dnes neumíme představit
Se divím že angláni nepřevzali i římské číslice, bylo by jim to podobné
Ano abych nevypadal zaujatě, musím říct že jejich "lodní kompas" ve stíhačkách a levobok/pravobok na trimu směrovky (port/starboard) mě teda vždycky dostane
to jsem si taky posledně říkal když jsem študoval zkratky myslím na tomcat.
Left I Right, R/L by bylo příliš jednoduché a srozumitelné ..
To mě vždycky připomene jednu situaci ze Simpsonů.
Ptá se redaktor novin režiséra proč je ten kůň strakatý.
Rejža: "Ten má představovat krávu"
Redaktor: "A jak uděláte koně"
Rejža: "Obvykle svážeme pár koček."
Jenom nejsi zvyklý. A mimo to vario ve kft/min je o řád užitečnější než v m/s.
LesniHU, přemýšlím, hlavu si namáhám a znovu přemýšlím . Napadlo mě jen to, že dokážu snáze odhadnout, v jaké výšce budu za minutu. Cítíš tam ještě něco, co jsem myšlenkově přehlédl, ale je to zajímavé?
Jenom nejsi zvyklý. A mimo to vario ve kft/min je o řád užitečnější než v m/s.
LesniHU, přemýšlím, hlavu si namáhám a znovu přemýšlím . Napadlo mě jen to, že dokážu snáze odhadnout, v jaké výšce budu za minutu. Cítíš tam ještě něco, co jsem myšlenkově přehlédl, ale je to zajímavé?
Cítím tam to, ze nedocenujes užitečnost toho snadného výpočtu, protoze létáš pouze v dobrém počasí
Snadný odhad, jestli budu za pet minut stale ve vzduchu nebo uz v zemi je pomerne zásadní, kdyz je nějaká nouzova situace, a během takove situace se těžko řeší matematika. A nejde jen o nouzovky, ale i obecne létání podle přístrojů nebo v rizenem prostredi - jakou rychlosti klesat, abych se dostal na paprsek? Atd.
Naopak neintuitivni je treba AOA indikátor US palubnich letadel a opravdu, ale opravdu spatne je E bracket na HUDech tech novějších z nich. Nějaký port/stbd je problém pouze pro ty, co se v daném prostředí nenarodili.
Možná ano, možná ne . Proto jim zavolám, ať mi dají vědět, jak s ním naložit. Vzhledem k tomu, že se jedná o výměnu kus za kus, tak HP de iure rozhoduje, co s tím původním.
Možná ano, možná ne . Proto jim zavolám, ať mi dají vědět, jak s ním naložit. Vzhledem k tomu, že se jedná o výměnu kus za kus, tak HP de iure rozhoduje, co s tím původním.
HP řeklo, že to vracet nemusím
Dík za info
jinbak já to teda nechal vyhnít a zatim nic... Když se časem ozvou, vymlouvat se budu na to, že v mailu mi přišlo že to budu vracet a že podrobné info dostanu v zásilce, jenže v zásilce byla akorát nálepka na balík pro odeslání, kde je mimo jiné napsáno cituji doslova: "RETURN INSTRUCTIONS: VYMĚNĚNÝ DÍL ZODPOVĚDNĚ ZLIKVIDUJTE. K DISPOZICI JSOU SBĚRNÁ MÍSTA PRO ELEKTRICKÁ ZAŘÍZENÍ". Takže budu hrát blbýho kdyžtak, bo ten kabel, přesto že už poškozen, furt sem mohl používat a vzhledem k jejich nedobré mechanické životnosti si myslím, že je to dobrá záloha...
Jenom nejsi zvyklý. A mimo to vario ve kft/min je o řád užitečnější než v m/s.
LesniHU, přemýšlím, hlavu si namáhám a znovu přemýšlím . Napadlo mě jen to, že dokážu snáze odhadnout, v jaké výšce budu za minutu. Cítíš tam ještě něco, co jsem myšlenkově přehlédl, ale je to zajímavé?
Cítím tam to, ze nedocenujes užitečnost toho snadného výpočtu, protoze létáš pouze v dobrém počasí
Snadný odhad, jestli budu za pet minut stale ve vzduchu nebo uz v zemi je pomerne zásadní, kdyz je nějaká nouzova situace, a během takove situace se těžko řeší matematika. A nejde jen o nouzovky, ale i obecne létání podle přístrojů nebo v rizenem prostredi - jakou rychlosti klesat, abych se dostal na paprsek? Atd.
Naprosto souhlasím. A uzly spolu s námořními mílemi jsou už úplná pohoda. Mám to (příklad) 180NM, pohybuji se 180kts, tudíž budu tam přesně za hodinu. Z hlavy i idiot spočte.
A co víc, hnedle budu vědět i kde jsem na mapě, protože (definice) 1 námořní míle je jedna úhlová minuta na rovníku. Pro všechny délky a valnou většinu šířek (delme tomu do 60 stupně, čili prakticky kamkoli poletíte pokud se nechystáte na přelet pólu ) tedy platí, že 60NM ve směru východ-západ, nebo sever-jih, je právě jeden stupeň.
Naopak neintuitivni je treba AOA indikátor US palubnich letadel a opravdu, ale opravdu spatne je E bracket na HUDech tech novějších z nich. Nějaký port/stbd je problém pouze pro ty, co se v daném prostředí nenarodili.
Nesouhlas. Oboje mi přinde naprosto přehledné, intuitivní, a snadno použitelné.
Btw: ke kompasům: Jsou tam dva, náměrový a přehledový. Ten náměrový je ten, co mu říkáte "námořní"
A upřímně, pokud někdo nechápe už z názvu jak se používá náměrový kompas, tak asi bloudí při každém letu
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
BTW Fuči, po tvé anabázi s 3080ti a zdrojem si to teda vrátil a na lítání si zanevřel?
Na lítání jsem nezanevřel, ale kartu jsem vracel. Spíš si vnitřně myslím, že budu čekat až na příští generaci a rovnou s tím pořídím i zbytek nového PC.
Na to občasné blbnutí na Berloze ta 1080 ještě stačí
Naopak neintuitivni je treba AOA indikátor US palubnich letadel a opravdu, ale opravdu spatne je E bracket na HUDech tech novějších z nich. Nějaký port/stbd je problém pouze pro ty, co se v daném prostředí nenarodili.
Nesouhlas. Oboje mi přinde naprosto přehledné, intuitivní, a snadno použitelné.
No prijde mi, ze AoA indexer je proste nejaka pomerne nahodne vybrana sestava carek a krouzku, ktera ma sice svoje vysvetleni a mozna ma i nejakou vizualni ci jinou asociaci, kterou ja neznam, ale tehdy to pilotum pomohlo. Neni vsak jasne dana indikace, jako je na rucickovem pristroji, spis jako by se autor nemohl rozhodnout, jestli by mela byt indikace sipkou nebo rozsvicenim svetylek v horni ci spodni casti, a pak se rozhodl to zkombinovat tak, aby to nedavalo smysl. At uz to vzniklo jakkoliv, ja na to instinktivne reaguji naopak. Vzdycky.
To Ecko je uplne jasna chyba interfacu. Problem je v tom, ze je "E" referencovane na pohybujici se vektor letu, zatimco by mel byt vektor letu referencovan na to "E". Rozdil je v tom, ze kdyz pilot chce nekam letet, posune tam ten ukazatel vektoru, on, da se rici, pilotuje ten ukazatel. Tak jak to, ze ten pilot nemuze pouzit stejny system a uvahu i k rizeni rychlosti? Proste mam moc energie, letim "nad", tudiz by to E melo byt pod vektorem, a korekce ubrani energie, uplne stejne, jako kdyz je pod vektorem pristavaci draha - taky ubrat, mene, dolu. Ta vzajemna pozice je ale naopak. Kdyby byl spravne, tak by se to dalo i vyladit tak, ze kdyz pilot treba pri pristani kouka skrz hud na drahu, tak by vektor letu ukazoval, kam se to letadlo pohybuje, a Ecko ukazovalo, kam by se pohybovalo, kdyby melo spravny uhel nabehu a aniz by se pritom zmenil uhel nosu vuci horizontu. Proste to E by byl cil, kam dostat vektor letu, zatimco ted je treba dostat Ecko na vektor letu, ktery se uz ale snazime dostat treba na drahu - jsou tam dva stupne, podobne jako kdyz se ve formaci dve cisla drzi velitele kazdy z jedne strany a nebo jsou na stejne strane a ten treti chudak se zkousi drzet toho druheho, ktery neustale koriguje svoji pozici.
LesniHU napsal:
Cítím tam to, ze nedocenujes užitečnost toho snadného výpočtu, protoze létáš pouze v dobrém počasí
Snadný odhad, jestli budu za pet minut stale ve vzduchu nebo uz v zemi je pomerne zásadní, kdyz je nějaká nouzova situace, a během takove situace se těžko řeší matematika. A nejde jen o nouzovky, ale i obecne létání podle přístrojů nebo v rizenem prostredi - jakou rychlosti klesat, abych se dostal na paprsek? Atd.
Jop, tohle mě právě napadlo - snadno zjistitelná informace, kde budu za minutu, ale říkal jsem si, jestli tam není ještě nějaká další vyfikundace, která mi uniká. Nicméně pravda je, že při svém létání tohle moc nedoceňuju . Já, když jsem ještě býval aktivní, měl v hlavě jednoduchou převodní tabulku ve smyslu 15 m/s = cca kilometr, 8 m/s = cca půl kilometru...a tak. Nicméně kouzlo přístroje je v tom, že tam tabulka být nemusí .
No, když máš moc energie (éčko nahoře), tak ubíráš, a naopak.
Nahoře = hodně = ubíráš. Dole = málo = přidáš. Co je na tom neintuitivního? Pořád stejné směry.
A to éčko je orientováno proti symbolu snosu, tedy vektoru v němž se skutečně pohybuješ, což je správně.
Na bod přistání míříš tím vektorovníkem, ne "nulovou čárou" na ukazateli horizontu.
Ten AoA index je taky podobný. Šipka nahoru, přidej. Šipka dolu, uber. Óčko, jsi OuKej a pak už řešíme jen přechody, pokud svítí červená šipka (kterákoli) a jedna polovina oranžového óčka, tak jsi mezi - čili jen lehce přidej/uber ale ne moc.
Ale, jasně, pro někoho to může být intuitivní a pro někoho ne. Ostatně třeba takové ženy blbě couvají a zajíždějí do vrat, a mužům to připadá jako trivium
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Hele, vysvetlit to umím taky . S výjimkou toho, proč "sipka" na aoa indexeru mířící nahoru je dole a naopak.
Jenze mám vektor letu, chci ho dostat niz, uberu. Mam vektor letu, chci ho dostat niz, uberu. Jen v prvnim pripade by to bylo proto, že ho chci dostat někam treba na letiště, ve druhem by to bylo proto, ze ho chci dostat do "E". Ale je to oboje stejný vizuální vjem a následně stejný pohyb plynovou pákou = spravna implementace.
Hele, vysvetlit to umím taky . S výjimkou toho, proč "sipka" na aoa indexeru mířící nahoru je dole a naopak.
No protože jsi dole - s energií. Jsi "pod", takže šipka nahoru - a je dole, aby to, že jsi pod, dole, bylo ještě jasnější.
Jenze mám vektor letu, chci ho dostat niz, uberu. Mam vektor letu, chci ho dostat niz, uberu. Jen v prvnim pripade by to bylo proto, že ho chci dostat někam treba na letiště, ve druhem by to bylo proto, ze ho chci dostat do "E". Ale je to oboje stejný vizuální vjem a následně stejný pohyb plynovou pákou = spravna implementace.
Jenže ten ukazatel vektoru nestačí, resp. je dobré mířit vektor kormidly na "box". A to "éčko" pak ti ukazuje jak s plynem.
Vektor snadno uřídíš kormidly, tak to dělej kormidly. Ale když vektor např. dáš níž, no tak zrychlíš, předchozí plyn neplyn, a musíš s tím pak s obojím moc vexlovat.
Postup je jednoduchý, ty si jej asi zbytečně komplikuješ.
1) namíříš vektor na "bod dotyku" (jasně, pak přitahuješ, ale... víš co tím myslím). Držíš jej tam.
2) energii pak řídíš plynem, podle "éčka". S vektorem už nic neděláš, jen jej udržuješ kde jej potřebuješ.
Chápu že tobě to připadá neintuitivní a asi i chápu proč, ale jsi v tom dost osamocený RL piloti si tento způsob (resp. oba) oblíbili a pochvalují si jej.
A já (jen ubohý simulant; "prostý sedlák, na poli za pluhem, a on, sám Čurila Plenkovič, Jasné Slunéčko..."*) taky
*Někdy ti ten vtip na srazu řeknu
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
alfik napsal:
Vektor snadno uřídíš kormidly, tak to dělej kormidly.
V tom to prave je, vertikalni rychlost se neridi kormidly, ridi se plynem. Pripadne brzdou, kdyz letadlo motor nema. Pri cestovni rychlosti mas vytrimovano a pridanim ci ubranim plynu stoupas ci klesas, pri pristani je to jeste vyraznejsi.
A kdyz ridis vektor plynem, jak mas, tak nevyhnutelne dojdes k tomu, ze je to opacne.
Tvůj problém je, že se snažíš postupovat podle příručky
Jasně, tam je napsáno, že ten vektor máš dělat plynem. Ale to je právě "jen" příručková rada, potom ti samozřejmě to éčko jezdí od alelujá do alelujá
Vykašli se na příručku. Miř vektor kormidly, a stále jej opravuj kormidly, a to éčko k němu připasovávej plynem. Jen plynem.
A bude to ajncn cvajcn, jak říkali staří Čechové na Řípě
Ten systém je udělaný právě proto (a na to), aby umožnil zjednodušení pro piloty. Řídit příručkově osmitunového ptáka co se blíží k zemi rychlostí okolo (no spíše víc než) 200km/h, a má se strefit do boxu který má z té výšky menší úhlový rozměr než půlka nehtu natažené ruky, a k tomu je třeba sladit pohyby obou rukou podle naprosto neintuitivního pravidla že plynem se stoupá/klesá, a čumákem se - něco jiného, je těžké.
Tenhle systém to zjednodušuje. Říká: "Já ti ukážu jak na tom jsi, a ty uděláš jednoduchou věc, která to vyřeší." Ty ukazatele ti ukáží, co je jednodušší a vede to k témuž cíli, jako ta příručková rada.
Ono se popravdě s "normálním" letadlem přistává stejně. Vytrimuješ si jej, pak si vybereš myšlený bod někde před sebou, a tím bodem míříš na dráhu. Kde ten bod je, to už je u každého letadla jinde, ale zpravidla tak "dlaň nad kapotou". Protože přistáváš zpr. s klapkami, a ty ti to letadlo postaví tak, že trošku dají čumák dolů.
No a pak už jen kontroluješ, jestli ti práh dráhy ubíhá pod ten bod (ubereš plyn), nebo se ti vzdaluje před něj (přidáš plyn).
A to je úplně přesně to samé, co ti píšu! Čumák nastavíš a držíš. Vektor upravuješ. A AoA bohužel vůbec nevidíš... a jeho vztah k vektoru taky ne...
Pokud ovšem nemáš HUD právě toho typu co se o něm bavíme
Ten by se ti vážně moc hodil
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.