Nejdříve se podařilo znalcům přehodit RLM82 a 83 tak dokonale že obě barvy byly náhodně interpretovány jedna jako tmavě zelená a druhá jako světle zelená. Až se to podařilo ustálit tak se přišlo na to, že ta RLM82 nikdy brčálově světle zelená nebyla a RLM83 je modrá na bombardéry. A to je poslední aktualní stav. Jo a teda RLM81 exitovala ve třech odlišných odstínech.
Dobře, ale tím pádem padají všechy kamufláže třeba 190D udávané ve složení 82/83/76. A stávají se čím?
Jop. Předpis horních ploch byl pouze 81/82. Taky bylo přípustné kombinovat tmavé a světlé odstíny podle zásob, takže 74/82 a 75/81.
Hm, tohle jsem si myslel. Takže co bylo označované jako 82/83 bude ve skutečnosti spíš 74/82. Jdu hledat nějakou novější knížku na to téma. Nebo třeba vzorník ...
Nicméně zatím žádnou obří chybu ve schématech nemám. Naštestí. (75/81 mi přijde fúúúj ) V tuhle chvíli to pro mne znamená ignorovat 83 a příležitostně si upravit barevnoi škálu fotoshopu ....
ovšem mínus rozladěný RGB monitor a u něj sedící relativní pozorovatel, mnohdy i barvoslepý
Osobně jsem na tom s barvocitem celkem dobře, monitor snad taky v pořádku. Je to stejný problém jako typ materiálu ve fotografii. Vrátit se o 80 let zpět do továrny a napatlat si pěkně vzorky na ocelový plech bohužel (naštestí) nejde. (Jak já bych chtěl stroj času a pěkný suchý solný důl ...)
Já mám před sebou tři monitory a na všech třech vidím ten vzorkovník jinak
To je poněkud neštastné a osobně mě to utvrzuje v práci pouze na jednom monitoru
Když to tak pozoruji, co jsem znal jako RLM84 je teď brané spíš jako ta RLM76 Late. No uvidíme. Protože ten vzroník Ak co se na něj odvoláváš mi u britských barev Temperate Land scheme přijde mimo, v německých má uplně jiné obě RLM79, 04 je taky taková vycmrdnutá.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/04/29/Cantacuzino-I.jpg[/img] is not a valid Image.
Grupul 7 Vanatoare, Esc 58, Constantin Cantacuzino, Kirovograd 6/1943
[img]https://www.2i.cz/images/2021/04/29/Cantacuzino-II.jpg[/img] is not a valid Image.
Grupul 7 Vanatoare, Esc 58, Constantin Cantacuzino, Moldávie 1943
[img]https://www.2i.cz/images/2021/04/29/Ioan.jpg[/img] is not a valid Image.
Grupul 7 Vanatoare, Esc 53, Magu Ioan, Mizil, 7/1943
Měl bych dělat něco jiného, ale uvědomil jsem si ...
[img]https://www.2i.cz/images/2021/04/30/20Y_1.jpg[/img] is not a valid Image.
.... asi před dvaceti lety krátce před prázdninami vyšlo jako příloha tehdejšího Letectví a Kosmonautiky datové CD s první verzí hry Il- 2 Šturmovik.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/04/30/20Y_3.jpg[/img] is not a valid Image.
U jednoho kamaráda, zdravím Matmy, jsme to nainstalovali a zkoušeli. Narozdíl od předchozích Jane´s Fighters už mě to donutilo koupit první počítač a od té doby až na krátkou přestávku blbnu a blbnu a blbnu ...
[img]https://www.2i.cz/images/2021/04/30/20Y_2.jpg[/img] is not a valid Image.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
ringlette, neudělal bys prosím skin Kutellwascherovy IIc z doby, kdy 1. peruť ještě létala denní operace (s níž bude létat ta čtyřka na Točné)?
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
ringlette, neudělal bys prosím skin Kutellwascherovy IIc z doby, kdy 1. peruť ještě létala denní operace (s níž bude létat ta čtyřka na Točné)?
Mám rozdělané Jaky 1b, letkové skiny a mini monografii pro Palba.cz, ale ok, juknu na to přes víkend. Voňavku z Točné nebo reálný stroj? Jen se musím kouknout na víc fotek. (na původní válečný nemám žádný podklad.)
Jinak ta IV z Točné je přestavěná přesně do IIc. Má menší chladič a jiné křídlo. Podle původního seriálu by měla mít větší chladič (možná nosila i pancéřování chladiče) a univerzální křídlo s montážními body pro pylony raket.
Ano, vím, dával jsem sem o tom informace (v samostatném vláknu).
Tohle jsem našel, nevím, jestli to stačí a hlavně jestli to odpovídá realitě. Je otázka, zda měl tu kresbu smrťáka už v době, kdy létali denní akce.
Raději reálný stroj : ) Uvidíš, jestli budeš mít čas. Když to nepůjde, budu létat s tvým "nočním" skinem, který jsi sem už dával.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Ano, vím, dával jsem sem o tom informace (v samostatném vláknu).
Tohle jsem našel, nevím, jestli to stačí a hlavně jestli to odpovídá realitě. Je otázka, zda měl tu kresbu smrťáka už v době, kdy létali denní akce.
Raději reálný stroj : ) Uvidíš, jestli budeš mít čas. Když to nepůjde, budu létat s tvým "nočním" skinem, který jsi sem už dával.
Ta kresba smrťáka je bohužel jen jedna paní povídala. Na černočerném nikdy nebyla a na tříbarevném nejspíše taky ne.
Na předchozích už vůbec ne.
Kut létal na BE150 a pak na BE581. Oba E.
Ahoj hoši, po očku to tak trochu sleduji, ale dohledat si nějaké informace není zas tak moc těžké. Snad se nebude nikdo zlobit, když sem dám tento odkaz:
Nevím přesně kdo je autorem přímo tohoto životopisu, vím jen, že se v tomto směru hodně angažoval Joe. Možná by nebylo na škodu některé věci s klukama konzultovat, znají hodně podrobností a mají k tomu i spoustu materiálu.
Asi vás bude nejvíce zajímat datum: 19.5.1942
tak GL
Je vždy velmi užitečné stát proti nepříteli, který je připraven zemřít pro svou vlast. Znamená to totiž, že máte oba společný cíl. (Generál Tacticus)
Díky za odkaz.
Jsem přesvědčen, že ta citace pochází z knihy Rogera Darlingtona a zakládá se na vzpomínce jednoho z mechaniků (ostatně zveřejněné i jinde). Ten mechanik tvrdil, že ve stejné době byl BE581 natřen v trojbarevné kamufláži a při příležitosti návštevy dostal ten emblém.
Jenže my díky IWM, už několik let, a jím uveřejněným fotografiím víme, že ta kamufláž byla pouze černočerná. Fotografie mají pocházet z právě té návštevy novinářů.
Podobný emblém nese zelenohnědošedý hurricane v komiksu Night Hawk který v roce 1943 vycházel v USA a který se věnoval Kutovým osudům. Ale ten ho myslím má na obou stranách přídě.
Emblém v podobě v jaké se kreslí je známý pouze ze vzpomínek toho mechanika. Je mi líto, ale jméno si v tuhle chvíli nevzpomenu.
Osobně si nemyslím, že by na letounu kdy byl a velmi rád bych se mílil. Proto ho žádný z mých skinů nezahrnuje.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/10/24/AFDU.jpg[/img] is not a valid Image.
Toho dne večer totiž bylo letiště Luftwaffe Morlaix bombardováno dvanácti Bostony doprovázenými Spitfiry Mk VB Československého Wingu pod velením pplk. W/Cdr Aloise Vašátka DFC. 310. a 313. peruť už před útokem kryla každá šest Bostonů zblízka a 312. poskytovala výškové zajištění. Pravý motor jednoho z bombardérů při návratu kouřil a útok Fw 190 přilákaného kouřem byl odražen Spitfirem NN-W. Velitel Wingu poručil veliteli 310. opozdilce ochránit a tak Boston s už uhašeným motorem dostal doprovod čtyř čerstvých stíhaček, které s ním letěly těsně nad hladinou.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/10/24/vasatko.jpg[/img] is not a valid Image.
Fockewulfy 190 letící od Cherbourgu svaz dostihly až u anglického pobřeží. Vašátko s 312. kryl ústup Wingu shora a točil proti nim. Během stoupavé zatáčky se jeho BM 592 srazil s Fw 190 Unteroffiziera Willy Reuschlinga,který se zachránil na padáku. Osobnost čs. letectva a první velitel Čs. stíhacího pluku pplk. Alois Vašátko vyznamenaný Záslužným leteckým křížem DFC zahynul. Pozemní kontrola poslala napadenému čs. Wingu na pomoc britskou 19. peruť a těm Fockewulfy sestřelily rovněž jeden stroj. Němci ztratili čtyři Fw 190, z toho jeden přistál ve Walesu. Všech dvanáct Bostonů ze z náletu na Morlaix vrátilo.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/10/24/reuschling-s.jpg[/img] is not a valid Image.
F/Sgt. František Trejtnar toho večera nad Morlaix neletěl. Dva Spitfiry 310. a 312. perutě dostaly za úkol čekat na letišti Bolt Head na Čs. Wing vracející se s prázdnými nádržemi a v případě nutnosti mu poskytnout ochranu. Raketa poslala piloty čekající na signál ve čtyřech Mk VB do vzduchu. Zapojili do boje, ale to už Fw 190 obracely k Francii. Proto F/Sgt. Trejtnar doprovodil Bostony nad exeterské letiště a nechal přistát je i Spitfiry Čs. pluku s prázdnými nádržemi, když si všimnul žlutého břicha Fockewulfu 190 nad sebou.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/10/24/trejnar.jpg[/img] is not a valid Image.
Vypálil po něm dávku a ten se odpoutal k úniku do slunce. To bylo v tu hodinu na západě, takže obě stíhačky se vzdalovaly dále na západ. Kdykoliv chtěl Fw 190 otočit zpět nad Francii, Trejtnar mu řezal zatáčku a šel po něm. Ve výšce 8300 metrů se Faber rozhodl otočit definitivně k Francii, ale protože si všiml, že o 90 metrů níže letící Trejtnarův Mk V BL 517 se může dostat jeho Fw 190 za ocas, vrhl se na něj shora. Obě stíhačky letěly proti sobě a střílely. Trejtnarova dostala zásah do motoru a souvrat byl proto bez rychlosti. Další Faberova dávka zasáhla pravé křídlo a polovina ho odletěla i s křidélkem. F/Sgt. Trejtnar byl zraněn střepinami a jeho letoun šel neovladatelný vývrtkou dolů. Pilot se kvůli odstředivé síle vývrtky nejdřív nemohl z kabiny Spitfiru NN-E BL 517 dostat, až pomohlo kopnutí do kniplu. Na padáku zpozoroval nalétávající Fw 190, ale Oblt. Faber po F/Sgt nestřílel a spirálou zmizel dolů. Trejtnar si při seskoku zlomil nohu a krvácel z ruky. Začal pískat na píšťalku, aby přivolal pomoc. Brzy se objevilo několik civilistů s puškami a i když na ně zakřičel : „Nejsem Jerry“, kvůli neanglickému přízvuku mu nevěřili. Když jim odpověděl, že je ozbrojen, musel vleže zdvihnout ruce. Naštěstí měl u sebe doklady a jejich ukázání ozbrojeným civilistům změnilo jejich chování. Byl naložen na vrata ohrady vystlané padákem a odnesen k blízké farmě, odkud zavolali pro sanitku. Ta ho odvezla do nemocnice v Exeteru. Až tam se F/Sgt dozvěděl od nového velitele Čs. Wingu, že jeho protivník přistál ve Walesu. S/Ldr František Doležal Trejtnarovi vyřídil od Oblt. Fabera pozdrav a gratulaci k záchraně. Trejtnar se ale s Faberem nesetkal, protože v době Trejtnarova propuštění z nemocnice už Oblt byl v zajateckém táboře v Kanadě.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/10/24/faber-s.jpg[/img] is not a valid Image.
Oblt Faber udělal před přistáním v Pembrey tři výkruty, při letu na zádech vysunul podvozek a bravurně přistál. Člen pozemního personálu se podle tradovaných vyprávění divil zvláštně pomalovanému letounu a ptal se Fabera, jaký olej používají oni, Norové. Faber mu měl odpovědět, že opravdu není Nor a že by mechanik měl upozornit své nadřízené, že Faber přistál. Teprve poté přiběhl se startovací pistolí Sgt Jeffries, který měl službu na věži a Faberovo přistání pozoroval dalekohledem. Sgt. chtěl zabránit, aby Faber odpálil nálož v Fw 190 nainstalovanou ke zničení letounu. Oblt. Faber byl odvezen na velitelství 10. stíhací skupiny do Fairwood Common a zúčastnil se večírku pořádaného velitelem stanice G/Cpt D. F.W. Archerleym.
[img]https://www.2i.cz/images/2021/10/24/AFDU.jpg[/img] is not a valid Image.
Oblt Faber byl v Německu v nepřítomnosti odsouzen a prý se v zajetí pokusil o sebevraždu. Ale tato informace pochází ještě z britských válečných zdrojů. Existují spekulace nad tím, že do celé záležitosti byla zapletena i britská tajná služba. S tím, že podle chování Oblt. Fabera před střetem s Fr. Trejnarem, mohl být Faber jejím agentem buď přímo, nebo byl některým z agentů získán pro úlet. Faber totiž nad Anglií poletoval minimálně dvacet minut před střetem s Trejnarem a trpělivě vyčkával přistání posledních Spitfirů. Během této doby navštívil několik letišt v okolí, jakoby hledal nějaké konkrétní. Také jeho chování před přistáním naznačuje možný záměr a budí dojem loučení s létáním. Nádrže jeho stodevadesátky byli po přistání ještě z třetiny naplněné ...
[img]https://www.2i.cz/images/2021/10/24/last.jpg[/img] is not a valid Image.
Fw 190A-3 Werknummer 135313 vyrobený v továrně Arado ve Warnemünde byl 24. června rozmontován a po zemi odvezen do Farnborough, kde byl jeho motor i drak rozebrán. Po důkladné prohlídce byl stroj opět smontován, opatřen britskými výsostnými znaky a novým sériovým číslem MP499. Dne 3. července s ním létal W/Cdr H. J. Wilson a po deseti dnech byl stroj přelétnut do Air Fighting Development Unit v Duxfordu. MP499 naposledy letěl 29. ledna 1943 a v září téhož roku byl drak ukořistěného letounu použit ke střeleckým testům. Poté zřejmě sešrorován.
Podle článku pana Valouška z časopisu Letectví a Kosmonautika, za použití dalších pramenů
Letouny A. Vašátka a A. Fabera jsou zobrazené podle dostupných fotografií, v případě letounů F. Trejnara a W. Reuschlinga se jedná o rekonstrukce podle dobových předpisů a zvyklostí útvarů u nichž oba letci působili.
Fw 190A-3 W.Nr. 130313 Wilhelma Reuschlinga byl postaven v továrně Focke-Wulf v Brémách a Marienburgu.
Fw 190A-3 Werknummer 135313 Armina Fabera, byl postavený v továrně Arado ve Warnemünde, po přistání ve Walesubyl Brity demontován 24. června a převezen do Farnborough, kde byl rozebrán jeho motor a drak. Po důkladné prohlídce byl stroj znovu sestaven, opatřen britskými znaky a novým sériovým číslem MP499. Dne 3. července jej zalétal W/Cdr H. J. Wilson a po deseti dnech byl s ním přeletěl do Air Fighting Development Unit v Duxfordu. MP499 naposledy vzlétl 29. ledna 1943 a v září téhož roku byl drak ukořistěného letounu použit pro střelecké zkoušky. Poté byl zřejmě sešrotován.
Spitfire Mk.Vb BM592 Amose Vašátka byl postaven v Castle Bromwich, poháněn motorem Merlin M45 a sloužil u 8th Moaitenance Unit, 121st SQN a 310th SQN
Spitfire Mk.VB BL517 Františka Trejnara byl rovněž vyroben v Castle Bromwich, i on používal motor Merlin M45, do služby nastoupil u 39. Maitenance Unit a přes 341. SNQ až po 310 SQN
Upravil/a ringlett dne 24-10-2021 15:45
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.