Poznej ty fotky..
|
310_cibule |
Přidané 26-05-2021 13:43
|
Fusioner
Příspěvek: 15069
Založený: 29.09.05
|
Jednou trefí omylem kormidlo a je slavná ; )
No, ta akce v Tarentu taky nebyla marná, říkal Jamamoto. A pár dalších.
pSipi: Od Frogu? V barvě kovu s modrým pruhem přes trup. Můj taky : )
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
Richi |
Přidané 26-05-2021 15:24
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 450
Založený: 20.02.18
|
Samozřejmě Fairey Swordfish a taky jsem ho někde měl s plováky asi ze Směru nebo co.
Ale musím se přiznat, že když čtu knížku od Burkard Freiherr von Müllenheim-Rechberga, tak jim držím palce aby se do tý Francie dostali.
Je pozoruhodné, jaká řada náhod, smůly/štěstí a šťastných/nešťastných rozhodnutí určilo osud Bismarcku a jeho posádky.
A s tím zásahem kormidla či kormidelny. Nikde jsem to potvrzení z britské strany nečetl, ale nemířili piloti schválně na záď? Bylo to přeci nejzranitelnější místo. |
|
|
|
WT_Horrido |
Přidané 26-05-2021 15:41
|
Fusioner
Příspěvek: 10264
Založený: 30.09.05
|
Ne nemířili, byli rádi že vůbec trefili. Při konstrukci Bismarcku se uvažovalo o zdvojeném kormidlu, případně torpédové ochraně kormidla. Bylo to zmítnuto protože to zvyšovalo náklady, respektive snižovalo účinnost kormidla.
Vzhledem k délce trupu byl zásah do kormidla nebo šroubu velmi málo pravděpodobný a neospravedlňoval zásah do konstrukce lodi.
武士は振り返らない
祖国を救うためが(我)ここにあり
|
|
|
|
pSipi |
Přidané 26-05-2021 17:13
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 475
Založený: 10.11.15
|
cibule to bolo 1983 takze urcite Smer
|
|
|
|
LesniHU |
Přidané 29-05-2021 17:18
|
Stařešina
Příspěvek: 5855
Založený: 30.09.05
|
Richi napsal:
Je pozoruhodné, jaká řada náhod, smůly/štěstí a šťastných/nešťastných rozhodnutí určilo osud Bismarcku a jeho posádky. To je ale v kazde namorni bitve - pokazde se da rici, kdyz uz nic jineho, ze kdyby par minut, par metru, tak by to bylo uplne jinak. A plati to i pro proslule bitvy typu Midway. Tam mozna jeste vic.
Co je toto?
|
|
|
|
ringlett |
Přidané 29-05-2021 17:29
|
Diskutující
Příspěvek: 2093
Založený: 23.10.09
|
Když jsem tohle viděl prvně bylo mi tři dni blbě.
Jdu si najít kýbl na zvracení.
rada: E III |
|
|
|
jardazov |
Přidané 29-05-2021 18:11
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 123
Založený: 20.12.14
|
Mustang na steroidech |
|
|
|
310_cibule |
Přidané 29-05-2021 22:26
|
Fusioner
Příspěvek: 15069
Založený: 29.09.05
|
Jasně. Já si v té době psal se dvěma Němci, kteří mi posílali revelly, frogy, hasegawy atd. výměnou za naše KP (byla to od nich spíš charita než sběratelské nadšení : ) Bylo to vlastně děsně jednoduché. Někdy na přelomu 80. a 90. let se mi dostal do rukou jeden výtisk západoněmeckého modelářského časopisu. A tak jsem jim na adresu v tiráži napsal, že bych si rád s někým vyměňoval modely. A oni to kupodivu otiskli. Měl jsem pak těch kitů víc, než jsem byl schopen postavit : )
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
alfik |
Přidané 30-05-2021 10:11
|
Diskutující
Příspěvek: 4823
Založený: 21.04.06
|
WT_Horrido napsal:
Ne nemířili, byli rádi že vůbec trefili. Při konstrukci Bismarcku se uvažovalo o zdvojeném kormidlu, případně torpédové ochraně kormidla. Bylo to zmítnuto protože to zvyšovalo náklady, respektive snižovalo účinnost kormidla.
Vzhledem k délce trupu byl zásah do kormidla nebo šroubu velmi málo pravděpodobný a neospravedlňoval zásah do konstrukce lodi.
Jestli se nepletu, tak oni ani kormidlo netrefili. Čili ta nízká pravděpod. byla skut. nízká
Pokud se nemýlím, trefili záď, čímž poškodili kormidelní stroj a ohnuli jednu z hřídelí šroubů, čímž se tato zasekla a bez demontáže se nedala opravit, a kormidlo sice fungovalo, ale s menším rozsahem i rychlostí pohybu, čímž nemělo dostatečnou účinnost aby kompenzovalo zatáčení vzniklé díky nerovnoměrnému pohonu. Plus, jako bonus, začala unikat nafta, což "značkovalo" a loď tím pádem byla snadno sledovatelná, byť měla i potom celkem slušnou rychlost.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
LesniHU |
Přidané 30-05-2021 14:29
|
Stařešina
Příspěvek: 5855
Založený: 30.09.05
|
Kdyz postavite bitevni lod se tremi srouby, tak se pak nemuzete divit. Stejne jako se nemuzete divit, ze kdyz vedete kabely rizeni palby nad pancirem, tak odejdou po prvnich zasazich... |
|
|
|
Ajvn |
Přidané 30-05-2021 14:41
|
Diskutující
Příspěvek: 2487
Založený: 30.05.07
|
Kdyby ji postavili loď se čtyřmi šrouby, tak by ji zase náhodou trefili tak, že by to zase nejelo.
A i kdyby ji postavili s deseti šrouby...... Náhoda je prostě blbec. |
|
|
|
Richi |
Přidané 30-05-2021 17:05
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 450
Založený: 20.02.18
|
Burkard Rechberg myslím píše, že záď to dostala zespodu. Došlo k proražení trupu, zatopení a znepřístupnění kormidelny.
Kormidla se zasekla v momentální výchylce a proto ta prvotní plavba v kruhu.
Díky bouři a silnému vlnobití byly veškeré opravy buď zcela nemožné nebo alespoň velmi nesnadné.
Nakonec snad došlo k uvolnění jednoho kormidla, ale to druhé zůstalo v původní výchylce a loď se nedala řídit ani šrouby.
A protože vanul silný SZ vítr, loď se natočila proti větru a rychlostí asi 7 uzlů plula vstříct svému konci. |
|
|
|
Ajvn |
Přidané 30-05-2021 18:15
|
Diskutující
Příspěvek: 2487
Založený: 30.05.07
|
Ještě jsem někde četl, že potápěči podali nadlidský výkon opakovaně ve snaze opravit vzniklou škodu. Avšak... Kapitán jim prý slíbil statky v německu. Teď nevím, jestli si to pamatuju přesně, ale snad i šlechtické tytuly.
( Měl by vůbec k dispozici takové odměny?) |
|
|
|
ringlett |
Přidané 30-05-2021 18:23
|
Diskutující
Příspěvek: 2093
Založený: 23.10.09
|
Ajvn napsal:
Ještě jsem někde četl, že potápěči podali nadlidský výkon opakovaně ve snaze opravit vzniklou škodu. Avšak... Kapitán jim prý slíbil statky v německu. Teď nevím, jestli si to pamatuju přesně, ale snad i šlechtické tytuly.
( Měl by vůbec k dispozici takové odměny?)
Ne slíbil rytířský kříž tomu kdo by to opravil.
Jo a na technet.idnes.cz je další trapně snadný kvíz https://www.idnes...echnet_erp |
|
|
|
WT_Horrido |
Přidané 30-05-2021 18:52
|
Fusioner
Příspěvek: 10264
Založený: 30.09.05
|
Kormidla se blokla ve výchylce 12 stupňů. Po snížení rychlosti přestala loď plout v kruhu. Uvolnit kormidla se nepodařilo pro rozbouřené moře a protože celá záď byla strukturálně v prdeli. Pokus o řízení pomocí změn otáček šroubů nepřinesl žádnou změnu. Nejen že byla bouře a tma, navíc byla zahájena palba na anglány (torpédoborce) a tlakové vlny výstřelů Caesara a Dory znemožňovaly činnost na zádi. Strojovna kormidel byla zatopena (ale zdála se relativně v pořádku díky pancéřování) ovšem poničená záď vibrovala v jiné frekvenci než zbytek trupu a nedalo se tam bezpečně potopit - jednomu z potápěčů který se tam dostal to okamžitě ufiklo hadici se vzduchem.
Díky v podstatě totožným poškozením Prinze Eugena a Lutzova se má zato, že část zádě zkolabovala do kormidelního stroje a stejně by to nebyli schopni opravit na moři. Šlo v podstatě o konstrukční vadu. V letech 42-43 byly u Admirala Hippera, Lützowa, Tirpitze, Admiral Scheera a Scharnhorsta provedeny úpravy konstrukce zádí.
Nemám přesné informace o tom jak byly vedeny kabely od hlavního dělostřeleckého zaměřovače, ale i kdyby to bylo na telegrafních sloupech, asi by to bylo jedno, protože po patnácti minutách zasáhl Norfolk hlavní zaměřovač a byl zabit první dělostřelecký důstojník. Do té doby Bismarck organizovaně střílel a zarámoval Rodney.
Naftovou stopu dělal Bismarck už od bitvy v Dánském průlivu, neb měl prostřelenou příď.
Upravil/a WT_Horrido dne 30-05-2021 18:59
武士は振り返らない
祖国を救うためが(我)ここにあり
|
|
|
|
Richi |
Přidané 30-05-2021 23:26
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 450
Založený: 20.02.18
|
No nevím jestli je to správně, protože to by potom znamenalo, že při zvýšení rychlosti by mohl zatočit a alespoň se otočit na kurz JV pryč od Rodney někam ke Španělsku a až potom snížit rychlost, případně nějak korigovat kurz pomocí rychlosti. I kdyby plul rychlostí 5-7 uzlů, měl velký náskok a Rodney vymáčkla max 21 uzlů.
Tohle totiž jsem uplně přesně nepochopil, proč plul kurzem SZ proti větru. Beru to tak, že se nemohl otočit a zvýšení/snížení rychlosti ani plavba na jednotlivé šrouby nemělo na kurz žádný zásadní vliv.
Upravil/a Richi dne 30-05-2021 23:32
|
|
|
|
WT_Horrido |
Přidané 31-05-2021 09:12
|
Fusioner
Příspěvek: 10264
Založený: 30.09.05
|
Změny otáček šroubů už neměly na směr vliv... Bismarck navíc neplul jedním směrem, ale opile se motal přibližne směrem k anglánům.
Ona je totiž otázka jak přesně byla kormidla poškozena. To že v kormidelně byla zobrazena výchylka mohlo jen znamenat, že v té poloze byla kormidla při zásahu. Mohla být poničena mnohem více.
Ale když se Bismarck potápěl jeden z námořníků ve vodě pozoroval záď a vypověděl že na kormidlech nebylo žádné viditelné poškození. Ovšem zase, svědectví po minutách trapné dělostřelby od anglánů v rozbouřeném moři s naftou...
Ale i Ballard je názoru že poškození kormidel které je dnes na vraku bylo způsobeno dopadem na dno.
Takže je to tak jak to je
武士は振り返らない
祖国を救うためが(我)ここにあり
|
|
|
|
Richi |
Přidané 31-05-2021 16:48
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 450
Založený: 20.02.18
|
Možná i někdo se znalostí plavby po moři by k tomu měl co napsat. Argument, že se loď bez pohonu/kormidel stočila proti větru a nešlo to změnit, možná i to je nějaký důvod. |
|
|
|
alfik |
Přidané 01-06-2021 09:38
|
Diskutující
Příspěvek: 4823
Založený: 21.04.06
|
Mělo by to být naopak - není to chyba v překladu?
Neovladatelná loď se sama staví kolmo k vlnám (pro vysvětlení odporných termitů, po vlně je tak, aby loď byla směrem odkud vlny přichází, tedy po délce vln, napříč je tak, aby byla přídí komo na směr přicházejících vln), a protože ty bývají plus mínus v podobném směru jako vítr (ten je vytváří totiž ), tak i k němu.
Je to logické, prostě ji to staví v postavení, kdy má aktuální délka lodi ve směru vln, v poměru k délce vln, co nejbližší hodnotu. A protože loď bývá zpravidla delší než širší a vlny bývají spíše kratší než delší, tak ji to začne stáčet tak, aby se stavěla bokem k vlnám
To je jako ty školní experimenty s magnetismem či se zvukovými vlnami a pilinami
To je samozřejmě nebezpečné a nádavkem i nepříjemné, loď se velmi kymácí až "mlátí", a může to vést až k strukturálnímu poškození a potopení. Plus, je takto zalévána velkým množstvím vody, a jak pravil už Archimédés... to nekončívá dobře
Ve skutečnosti se na velkých vlnách loď nekormidluje ani proti vlnám, ani napříč. Proč ne napříč, jsem napsal. A proč ne přesně proti? Protože by hrozilo, že pokud mají vlny délku přibližující se délce lodi, byl by trup namáhán na ohyb, buď by vrchol vlny byl pod středem kýlu, a příď a záď by visely ve vzduchu, nebo by naopak vlny podpíraly příď a záď, a střed kýlu by visel.
Pokud tedy je loď ovladatelná a vlny jsou nebezpečné, dle pravidla o větu výše, kormidluje se tak, aby na vlny nabíhala pod úhlem 45-60 stupňů, a to bez ohl. na to, jestli se plaví po- nebo proti větru.
Stejně se to ostatně dělá s autem v terénu, např. přes příkop (zákop) se jezdí tak, že se na něj najíždí pod takovým úhlem, aby bylo vždy nejméně jedno kolo na každé straně. A podle toho, jak je auto dlouhé lomeno široké, a kolik má kol (typicky 4x4 versus 6x6 či 8x8), se volí ten úhel.
Frštén? Nebo je to moc nesrozumitelné?
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
|
|
|
|
WT_Horrido |
Přidané 01-06-2021 09:58
|
Fusioner
Příspěvek: 10264
Založený: 30.09.05
|
Tady je kurz Bismarcku během bitvy:
武士は振り返らない
祖国を救うためが(我)ここにあり
|
|
|