Do pošty mi dorazila tisková zpráva, tak jsem ji protlačil do Deníku nenávist (jak mu říkají někteří zdejší blbečci ; )
Stíhací letoun Hawker Hurricane, na kterém za 2.světové války létali českoslovenští piloti, najde svůj nový domov v Praze na letišti Točná.
V Praze dne 16.května 2021 Skupině leteckých nadšenců, kteří se pohybují kolem Leteckého Muzea Točná se podařilo získat a posléze zrekonstruovat vzácný exemplář, který doplní sbírku muzea. Byl to právě letoun Hawker Hurricane, který pomohl vyhrát leteckou bitvu o Anglii. Po náročné rekonstrukci v Belgii, bude letoun létat ve zbarvení československého leteckého esa gen. K. Kuttelwashera, tak aby připomněl odkaz našich pilotů, kteří pomohli rozhodnout bitvu o Anglii.
S letounem budou létat čeští piloti Jiří Horák, Petr Pačes a Radim Vojta. Po vyřízení formalit a zaškolení pilotů, očekáváme přelet letadla do Prahy do konce května. “Letoun bude k vidění na Točné ve dnech otevřených dveří,” říká Jiří Horák, který za Letecké Muzeum Točná projekt Hurricane realizoval. “Budeme se účastnit i leteckých dnů a veřejných vystoupení, abychom připomínali odkaz československých letců RAF za druhé světové války, odkaz těch co válku přežili i těch co nedoletěli.“ O přesném termínu slavnostního příletu na letiště Točná, budeme s předstihem informovat veřejnost i média, kteří projeví zájem o akci mediálně informovat. Příletu se budou účastnit zástupců rodin pilotů RAF, nebo zástupce britské ambasády.
O K. Kuttelwasherovi
Brigádní generál Karel Miloslav Kuttelwascher, zvaný “Kutt” byl československý válečný pilot, který byl v Royal Air Force přidělen k 1.stíhací peruti s letouny Hurricane a také létal při nočních útocích na nepřátelské bombardéry, kde zaznamenal nejvíce svých sestřelů. Kromě Hurricanů, pokračoval u 23. perutě v nočních letech s letouny Mosquito. S celkem 20 jistými vítězstvími je naším nejúspěšnějším stíhačem. V květnu 2000 byl povýšen na brigádního generála in memoriam.
O letounu Hawker Hurricane
Hurricane byl zařazen do služby RAF v roce 1937 a ve své službě prakticky v každé bitvě během druhé světové války. Hurricane s označením IV začal sloužit v roce 1943. V současné době je z původně vyrobených 14 583 kusů letuschopných méně než 15 letounů a jeden poslední ve verzi Mk.IV.
Na letounu ve zbarvení BE150 létali i českoslovenští piloti Josef Dygrýn, Václav Kopecký, Bedřich Krátkoruký a Otto Pavlů.
O Leteckém Muzeu Točná
Skupina leteckých nadšenců, kteří provozují a udržují v letuschopném stavu sbírku historických letadel na pražském letišti Točná. Ta v rámci dnů otevřených dveří, nebo veřejných vystoupení létají, aby i nadále připomínala odkaz našich předků. A to vše bez dotací, či jediné koruny z veřejných prostředků.
Zaujalo mne, že jednou píší Kuttelwasher a podruhé Kuttelwascher. podle mne je správné to druhé, ale úplně jist si nejsem.
Upravil/a 310_cibule dne 16-05-2021 12:51
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
A jen drobná zajímavost- Ten rekonstruovaný stroj je Mk. IV (prvních asi 300 kusů bylo značeno jako Mk.IIe). Jednička a tedy i Kutt létali na Mk.IIc.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Kuttelův ikonický stroj měl serial BE581, což je Hurricane Mark IIB vyzbrojený čtyřmi kanony v křídle. V průběhu služby byl vybaven modifikovaným křídlem IIC s úpravou pro zvýšený dolet. Před modifikací je tohle foto:
Po modifikaci jsou známy dvě fotky s Kuttelem v cockpitu a na křídle s mecha*teniska*m, kde je právě vidět neodhazovatelná nádrž.
Ten rekonstruovaný čtyřkový hurri má kamufláž z doby, kdy Kuttova první peruť létala ještě standardní denní akce. Tehdy měl seriál BE150. Informace od pilota nového hurriho Radima Vojty.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Tohle k tomu napsal Radim Vojta (nejsem takový znalec, abych mohl rozporovat jeho informace či tvoji literaturu):
Protože ihned po zveřejnění mi začaly chodit zprávy, že to je špatně a JX-E má vypadat jinak, tak k tomu dodám: Ano, to zbarvení představuje Kuttelwascherovu (a Dygrýnovu a Krátkorukého a dalších) mašinu s kódy JX-E, ale nikoliv pozdějšího "Night Reapera"! Ten měl seriál BE581 a skutečně byl celý černý, nicméně to se bavíme o době, když 1.peruť přešla k nočním operacím (únor 1942). Tohle je mašina se seriálem BE150, tedy předcházející JX-E, která byla u 1.perutě od srpna 1941, tedy v době denních operací. Na zbarvení a správných odstínech spolupracovali přední odborníci na tuto problematiku z Británie, a vydá to později na samostatný článe
A tohle mi odpověděl včera v debatě na FB:
Ona realita je taková, že tohle je sice papírově čtyřka KZ321, ale ve skutečnosti byla rekonstruovaná do podoby IIc. Jak jsem se dočetl od nějakého zahraničního odborníka na Hurricany, ono je vlastně dobře, že je teď zbarvenej jako BE150, protože ta identita KZ321 byla více či méně vymyšlená. Nicméně ve světě warbirdů je tohle "křížení verzí" docela časté, protože třeba u Hurricanů je většina dochovaných ve skutečnosti kanadských dvanáctek, u Spitfirů je taky bězné, že šestnáctk představují devítky a devítky pětky. Musí se brát to, co je. A tahle mašina je vizuálně totožná s IIc, pokud vím
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.