Ony vychvalovane vacky, co prinaseji oproti normalni dvojici pruzin, jedna natazena doprava, druha doleva?
Nevím jestli je to správná technická mluva, ale přináší to -> Proměnný průběh sil v závyslosti na výchylce.
A potom podle toho jakou vačku dáš, můžes mít průběh s neznatelným středem nebo naopak s výrazným. Pak třeba lineární průběh nebo progresivní atd.
To u pružinových mechanismů většinou nedokážeš, pouze můžeš měnit sílu, podle toho jak dáš silnou pružinu.
Navíc ty pružinové mechanismy právě rády trpí na ten výrazný střed, kdy musíš překonat počáteční sílu pružiny v klidovém stavu.
S joystickem u tech vaček nemám zkušenost, jen u pedálu.. a oproti všem ostatním co jsem měl, je to jinej svět.. Saitek (odpad, tam dokonce byvala myslím i nějaká kulička co na středu zapadla a musel si působit jeste větší silou, abys pedále osvobodil ze středové polohy. to kdo vymyslel...), potom Happyho pedále, ty byli fajn a měl jsem je dlouho a časem přisel upgrade na Simundzu.
"Když umřeš, tak o tom nevíš, ale pro ostatní je to těžké. To samé platí, když jsi debil." ~ autor neznámý
To je všechno více měně špatně. Pružina jako taková je jen zdroj síly. I ten vačkový mechanismus potřebuje pružiny. v TMWH pružina taky tlačí na něco, co se sice nedá označit jako vačka, ale je to vystřeďovací mechanismus. Bohužel s relativně silnou středovou aretací. I když pokud se to dobře namaže a dá se tam nový o-kroužek, tak to furt funguje dobře. Mně se s Warthogem lítalo dobře, když fungoval jak má, ale prostě furt to nebylo ono. Nejlépe fungoval právě kolem středu, kdy se stroj dal řídit velmi přesně jenom za použití tlaku na páku. Ale ve větších výchylkách právě kvůli společné pružině vznikal problém. Nedovolil mi tak dobré řízení, jako Virpil. Tam je hlavní problém té společné pružiny pro obě osy.
Upravil/a AJaromir dne 02-04-2021 17:34
@AJaromir, mas pravdu, pruzina je i u vackoveho systemu, spatne jsem se vyjadril. Ale slo mne hlavne vypichnout to, proc tam ty vacky jsou.
Jeste jak premyslim o te stredove pruzine.. Kdyz provedu vychylku zaroven kridelky i vyskovou, tak sila, kterou potrebuji vyvynout je porad stejna, jako kdyz bych vychylil jen smerovku nebo kridelka, ze? Predpokladam stejny uhel. U tech vice pruzinovych systemu, musim prekonat silu pruziny pro kridelka i vyskovku, takze pri predpokladane stejne sile, musim tahat 2x vic?
Pokud tomu tak je, tak mozna pro hrani muze byt ta jedna pruzina i bonus, tolik se nenadres :-) ale blize realite, je predpokladam ta druha varianta. Navic bych rekl, ze ty sily na kridelkach a vyskovce budou jine.. Tim padem, vackovy mechanismus se tady ujima vedeni. Jelikoz si muzes jednolivou osu prispusobit, a to jak velikost sily, tak jeji prubeh.
No ale hlavne, Warthog grip, se da pouzivt i s Virpil/VKB zakladnou, ze? Pokud ano, pak si myslim neni co resit zahodte ten plastovej gimball smejd a poridte poradne, zelezo
"Když umřeš, tak o tom nevíš, ale pro ostatní je to těžké. To samé platí, když jsi debil." ~ autor neznámý
Ajvn napsal:
Takže co to dělá? Eliminuje komižlaní, ili nět?
To zavisi na tom, co presne tim komizlanim myslis. Jestli to, ze jako pilot delas prilis rychle a velke vychylky, takze se to letadlo rozhoupava, tak to je vlastnost malych sil a hlavne maleho rozsahu pohybu. To se da odstranit treninkem, ale jen do urcite miry.
Kdyz neni pevny stred, tak to asi neni idealni pro idealizovane hry jako treba vesmirne simulatory, protoze opravdu dobre udelane centrovani na presny stred vam vrati paku do presne stejne polohy a vesmirna lod vam poleti rovne, ale pro letadlo, kde potrebujete delat konstantne male korekce, je imho lepsi nemit stred zadny. Malymi korekcemi myslim treba o jeden dva milimetry ze ctyriceti centimetru rozsahu.
Problém centrální pružiny je dvojí.
1) Není odlišena osa X a Y. Tedy pokud mám třeba trochu přitaženo a chci do toho dál ještě křidélka, s výchylkou křidélek se zvyšuje i síla na udržení konstantní výchylky výškovky. Ty dvě osy se ovlivňují. S tím pak souvisí poněkud horší koordinace zejména na větších výchylkách.
2) Tření. Tření je svině. Výchylka pružiny je v zásadě dána silou a její tuhostí. Když se k tomu ale přidá tření, dokud síla nepřekoná tření, není výchylka žádná. Součinitel smykového odporu se většinou chová tak, že při nulovém prokluzu má hodnotu velkou a jakmile se to dá do pohybu, poněkud spadne. Znáte asi z auta v zatáčce, že jak to utrhnete, tak to pak už jede. No a mechnismus se středovou pružinou a nějakým tím kulovým čepem je krásný adept na problémy s tímto spojenými. Jednak sám o sobě má poměrně vysoké tření. A typicky, jak to bývá uděláno, se tření citelně zvyšuje s výchylkou. To vede k tomu, že pohyb s takovým klacíkem bývá poněkud skokovitý, protože při snaze o změnu polohy je potřeba nejprve překonat tření, po kterém následuje blbě koordinovatelný pohyb, protože poté, co překonáte tření, prudce spadne součinitel smykového odporu. Praktická realizace mechanismu s centrální pružinou a tím pitomým kloboučkem tomu taky nepomáhá, protože do toho celého se vnáší ještě chaos toho kloboučkového mechanismu.
Takže se s tím bojuje. A praktické realizace toho boje znáte.
1) Prodlouží se páka. Relativně se tak zmenší třecí síly vůči silám v ruce. Dál, a to je asi ještě důležitější, se zmenší citlivost na výchylku ruky, když máte delší páku. Zas díky větší páce to můžete poškodit.
2) Fakt super se to namaže. Tření tam sice zůstává, ale díky mazání je podstatně menší a tedy podstatně míň vadí. Někteří z nás se stali experty na různé způsoby napatlání těch posuvných součástí vším možným. Pak se to šíří po YouTube a je radost to sledovat.
Pak je ještě třetí způsob souboje s klacíkem s centrální pružinou. Je sice poněkud neveřejný, ale tak zde na specializovaném fóru bychom to mohli nějak utajit. No a ten způsob spočívá v tom, že se na to člověk vysere a koupí si nějaký ten vačkový zázrak a má svatý klid.
Fuči, asi jsem to blbě vysvětlil. Virpil má 2 vačky a 2 pružiny. Warthog nemá ani jedno z toho.
@Shadowdeath
Je to přesně naopak. Pokud je pružina společná a krom výškovky chceš vychýlit i křídélka, tak ti při vychýlení křidélek naroste zpětná síla i pro výškovky, to znepřijemňuje potřebu přesného ovládání při velkých výchylkách páky. U systému se dvěma pružinami naroste síla pouze ve vychýlené ose.
Nedávno se objevilo video studující spita v DCS, které všeobecně řešilo, že spit se zdá nestabilní. Ve skutečnosti je ale problém v délce páky. Viz: https://youtu.be/...Upravil/a AJaromir dne 02-04-2021 22:34
Mrkni na fotky na tý recenzi, co jsem ti sem posílal. Tam je mechanika VKB vyfocená. Je to sice Gladiator Pro, který se už nevyrábí, ale mechanika je stejná, resp. hodně podobná i u současných pák.
U VKB se mi zdá výměna vaček a pružin oproti Virpilu poněkud krkolomější.
Ja jdu do Virpilu.
Hoši ve své době byly páky Wartog a taky si myslím, že i X-52 dobré i když kurevsky předražené. Dneska už bych kolem těchto archiválijí již nevedl debatu.
Mi spíše vrtá hlavou jestli by se místo těch holopružin nedaly použít """NĚJAKÉ""" tlumiče. Už jsem je občas viděl. U takových polosamodoma.
Trochu si zavěštím: Něco mi říká, že se těch tlumičů ještě dočkáme.
A vzpomínáte někdo ještě na Microsoft Sidewinder 1?
Já ho měl, teď mám už roku FFB2 a prd si pamatuju, ale tam ta pružina chodila asi dobře, páč na žádný problém s citlivostí nebo pohybem kolem nulové polohy si nevzpomínám.
Když jsem viděl, že samotný VKB joy (bez plynovky, která v tuto chvíli ještě neexistuje) se dá pořídit i za 15k, šel jsem do kolen.
Ajvne, kolik že to dělá u toho Virpilu?
(pokud by k tomu chtěl někdo plynovku a ty držáky, tak se může dostat na nechutné cifry :))
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat. [samurajský pohled na zajetí]
@Shadowdeath, AJaromir: spolecna pruzina udrzuje sily spravne, sila ke stredu se rozlozi na vyskovku a kridelka tak, jak ma.
Jedina vyjimka muze byt, kdyz vyrobce udela z nejakeho duvodu konstrukci vytvarejici centrovani kolem stredu (takovy placaty talir, vlastne 2D vacku), potom to (dle konstrukce) muze znamenat, ze toto umele zvyseni sil napr. v kridelkach se pri pritazene vyskovce neobjevi.
Mám zatím s novým NXT vyzkoušené dva DCS moduly a Star Citizen, mohu potvrdit pochvalnou video recenzi zkutečného pilota,
který provedení mechaniky základny hodnotil nad vačkovým systémem.
Napíšu vlastní nano recenzi, ale nechci nic uspěchat.
Beru:
Base: War BRD : https://virpil-controls.eu/vpc-warbrd-base.html
Grip : Constelation Alpha : https://virpil-controls.eu/vpc-constellation-alpha-r.html
Dohromady za 10 táců. Mě jebne. Zdá se mi o zlodějach.
Ten grip je za pětku, ale má twist, který prostě potřebuju.
Petsilde mě by zajímalo: Čím, že to přitlumujou ty pružiny? Alespoň podle zhlédnutého videa jsem nabyl dojmu, že se ty blbé péra snaží nějak krotit. Nebo ne?
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.