Jsou v zásadě dva přístupy, jak upravovat udržení letounu na sestupové rovině při přiblížení na přistání:
A ) Plynem upravovat rychlost a kniplem výšku
B ) Plynem upravovat výšku a kniplem rychlost
Měl jsem vždy za to, že postup B ) se používá všude tam, kde je požadavek na bezpečné a perfektně ustálené přiblížení ať už z důvodu omezené přistávací plochy (typicky tak přistávají námořní piloti na letadlovkách) nebo z důvodu vyšší bezpečnosti (dnes všechna GA letadla i dopraváky). Tento přístup vyžaduje dostatek času i prostoru k přiblížení.
Myslel jsem si ale, že u přemotorovaných strojů, jakým ve většině případů byly warbirdy, se používal většinou postup A), zejména když se muselo přistávat rychle (letiště se nacházelo např. pod útokem, nebo v bojové zóně), nebo když se používalo nikoli přímé přiblížení, ale přiblížení sestupnou křivkou nebo když se přistávalo ve dvojici. Ve všech těchto případech bylo často třeba rychle reagovat/upravovat nastavení letounu a to podle mne postup B ) neumožňuje. Osobně běžně ve WWII simulátorech přistávám postupem A).
Ale ve výukovém videu na P-47, které jsem aktuálně publikoval na svém blogu ZDE: http://www.warbir...cz/?p=7457, jeho autor Reflected tvrdí, že se i ve warbirdech má přistávat metodou B ).
Osobně nejsem real-life pilot, takže se třebas pletu. Proto by mně zajímaly vaše názory.
Díky
C.J.Sheddan v knize Pilot Tempestu popisuje zásadní rozdíl mezi přistáváním s pomalým Spitfirem a mnohem rychlejším a těžším Typhoonem.
Popisuje, jak když s Typhoonem přistával poprvé, tak to udělal jako ve Spitu. Naletěl nízko, ubral plyn a přitáhl. Vysunul podvozek, klapky a v mírném skluzu, aby viděl na dráhu, to posadil.
Ty dole, co ho viděli, řekli, že má kliku, že se nezabil.
Já se naučil "dělat prasárny", když musim rychle sednout, tak to "vykejvám", ten přebytek rychlosti, neletim s křídlama vodorovně, dopřednou rychlost rychleji ztratím. Aspoň s P-38 to funguje. A pokud jsou oba motory ok. Na jeden motor stačí v principu jen sednout.
V principu se jedná o styl naučený při letu ve skupině a zatáčení, občas je třeba zpomalit víc.
Ve skutečném letadle je to asi jinak . "B" jsem zkoušel. Nejde. Nebo to neumím. Ja virtuálně přistávám tak že tak nějak přistávám na "A" s občasným přišmrcaváním "B".
Většinou sedám dlouhým nízkým přihlížením z pravé nebo levé zatáčky, výšku i rychlost snižuji skluzem, když to vypadá, že budu krátký hodím špricku plynem.
Blbé je to v případě, že jsou kolem stromy.
A je jedno jestli se stíhačkou nebo bombardérem (i když s tím je to snazší)
B je spravne, a nejen pri pristani, ale i v mnoha jinych rezimech letu. Vyjimkou jsou jen lety velku rychlosti, kde jde teoreticky delat B taky, ale A je mnohem praktictejsi.
@ajvn: vice trimovat a po par pokusech to pujde
Upravil/a LesniHU dne 13-03-2021 17:42
Na abych byl uplně přesný:
Njprve vyvážím letadlo na jeho přibližovací rychlost (postupně). Asi mezi 200-250. přibližně. Jak které. Potom tu rychlost udržuju i při finálním vyklesavání asi s 500m a koriguju výškovku. Je mi jedno jestli z přistávám z přímého letu nebo ze zatáčky. A nebo z realitou nic nemající prasárničky.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
@ajvn, cibule: doporucuji zacit zkouset v cestovnim letu - vytrimovat na uspornou cestovni rychlost a pak korigovat vysku motorem, postupne pridavat zatacky s udrzenim vysky a pak stoupani a klesani vybranou vertikalni rychlosti. V idealnim pripade bude treba pouzit vyskovku jen na par sekund pri prechodech mezi jednotlivymi rezimy a i tam spis jen proto, aby se letadlo v tom novem rychleji ustalilo. Priblizeni na pristani ma pri treninku nevyhodu v tom, ze jak se blizite, prostor pro chybu se zmensuje a clovek ma tendenci delat prilis velke korekce.
Díky za tipy. Určitě vyzkouším. Zatím si vůbec nedovedu představit, jak to funguje.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Cibule, není to tak těžký, jak se zdá z toho popisu. A dost možná to tak už děláš, aniž bys na to myslel. Přijde mi to přirozený.
Vyklesáváš na finále, udržuješ správnou rychlost, jenže to vypadá, že budeš krátkej. Kdybys v tu chvíli korigoval rychlost klesání - tedy výšku - kniplem (varianta A), přitáhneš a rychlost padá dolů. A to fakt nechceš, když v tu chvíli nemáš žádnou valnou rezervu. Než tě motor vytáhne zas na bezpečnou rychlost, můžeš už mít ve snaze udržet výšku přitaženo tak, že ... padáš.
Nebo obráceně ... vyklesáváš letadlem do bodu, co chceš (např. kousek před práh dráhy), jenže rychlost letadla klesá. První reakce by měla být potlačení, abys zastavil zpomalování a pak terve manipulace s plynem. Prostě když už opravuješ chybu rozpočtu, neděláš nic, co hrozí ztrátou rychlosti.
Cibule, není to tak těžký, jak se zdá z toho popisu. A dost možná to tak už děláš, aniž bys na to myslel. Přijde mi to přirozený.
Vyklesáváš na finále, udržuješ správnou rychlost, jenže to vypadá, že budeš krátkej. Kdybys v tu chvíli korigoval rychlost klesání - tedy výšku - kniplem (varianta A), přitáhneš a rychlost padá dolů. A to fakt nechceš, když v tu chvíli nemáš žádnou valnou rezervu. Než tě motor vytáhne zas na bezpečnou rychlost, můžeš už mít ve snaze udržet výšku přitaženo tak, že ... padáš.
Nebo obráceně ... vyklesáváš letadlem do bodu, co chceš (např. kousek před práh dráhy), jenže rychlost letadla klesá. První reakce by měla být potlačení, abys zastavil zpomalování a pak terve manipulace s plynem. Prostě když už opravuješ chybu rozpočtu, neděláš nic, co hrozí ztrátou rychlosti.
No jo, to je vlastně pravda. Možná dokonce přistávám korektně, i když to tak někdy nevypadá : )
Zas bych si někdy někdy dal Megažbluňk. Ups, v BoS vlastně nejsou letadlovky a v DCS mne to nějak nebaví. A moje PC taky ne ; )
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
Cibule, není to tak těžký, jak se zdá z toho popisu. A dost možná to tak už děláš, aniž bys na to myslel. Přijde mi to přirozený.
Vyklesáváš na finále, udržuješ správnou rychlost, jenže to vypadá, že budeš krátkej. Kdybys v tu chvíli korigoval rychlost klesání - tedy výšku - kniplem (varianta A), přitáhneš a rychlost padá dolů. A to fakt nechceš, když v tu chvíli nemáš žádnou valnou rezervu. Než tě motor vytáhne zas na bezpečnou rychlost, můžeš už mít ve snaze udržet výšku přitaženo tak, že ... padáš.
Nebo obráceně ... vyklesáváš letadlem do bodu, co chceš (např. kousek před práh dráhy), jenže rychlost letadla klesá. První reakce by měla být potlačení, abys zastavil zpomalování a pak terve manipulace s plynem. Prostě když už opravuješ chybu rozpočtu, neděláš nic, co hrozí ztrátou rychlosti.
No jo, to je vlastně pravda. Možná dokonce přistávám korektně, i když to tak někdy nevypadá : )
Zas bych si někdy někdy dal Megažbluňk. Ups, v BoS vlastně nejsou letadlovky a v DCS mne to nějak nebaví. A moje PC taky ne ; )
Taky mi to přijde, že to asi dělám celkem dobře ...
No jo, to je vlastně pravda. Možná dokonce přistávám korektně, i když to tak někdy nevypadá : )
Zas bych si někdy někdy dal Megažbluňk. Ups, v BoS vlastně nejsou letadlovky a v DCS mne to nějak nebaví. A moje PC taky ne ; )
FAA? Seafire alebo Swordfish, Barracuda, Corsair, Hellcat, Fulmar, Martlet, Sea Hurricane, Avenger?
USN? Wildcat, Helldiver, Hellcat, Corsair, Avenger, Devastator, Dauntless?
IJN? A6M, D3A, D4Y, B5N, B6N, B7A?
Aeronavale s jeho F4U-7, Seafire III, Avenger, Dautless, F8F Bearcat?
USN/FAA Korea F4U-4/5, Seafire 47, AD4 Skyraider, F9F Panther, povojnovy Seafire XVII?
Eskortne lietadlovky, flotilove lietadlovky, lahke lietadlovky? Den alebo noc?
Zvolme co, vymyslime scenar, skompilujem modpack, oslovim Erichosa o server, potestujeme, potrenujeme a letime. Po Velkej Noci to vsak najskor mozem zacat riesit. Techicku podporu poskytneme, HSFX zariadime. Pod nos nalinkujeme, usera ponavigujeme. Vyzkusat to B na pristatie mozeme. Pod dohladom Krakena, Edisona a inych fajnsmekrov.
Pekne to spravime podla realu...
[img]http://img.17qq.com/images/djfjfbephdz.jpeg[/img] is not a valid Image. Upravil/a Kukuloo dne 14-03-2021 17:15
Já už starého šturma dávno nemám. A asi by se mi ani nevešel na SSD (mám dva plus jeden klasický HDD a na každém sotva 10 procent volného místa : (
Čekám na Pacifik v BoX a pak umřu (nebo ještě před tím).
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
No, cista ma u mna 11.4gb. HSFX cca 13gb. Modpack bude mat podla zvoleneho obdobia este nejaku vekost. Zvycajne okolo giga.
Od teba resp. kohokolvek kto iloj nelieta, si to ziada urobit si miesto. Vsetko ostatne vieme zariadit. To plati pravdaze pre vsetkych pajlotov ktori by mali zaujem sa pripojit a skusit si to o com je tato tema na online. Uz jednoduchsie to nevieme spravit. Moze sa stat ze to ista, mala cast pilotov nerozchodi. To som asi nemal pisat, ale stava sa
Nez v BOX bude pacific, tak my uz na monitor vidiet nebudeme. Asi. Teda pri vsetkej ucte k dev teamu.
A pravdupovediac neviem odpovedat ako to robim ja pri priblizeni. Ci A alebo B... Ale ked to analyzujem teraz v hlave, tak snad kombinacia. Ciste B to vsak nie je. Kocur ma to snad nauci
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.