No nejspíš to bude v použitém palivu, (dle dostupnosti) pod některé kotle se házelo dřevo, které produkovalo světlý kouř a někde se topilo uhlím. Navíc se s kouřem "mísila" pára z pístů pohánějících kola, píšťaly a přetlakových ventilů.
Ve šturmu kouří mašiny v zásadě bíle, což asi nebude úplně správně...
Je vždy velmi užitečné stát proti nepříteli, který je připraven zemřít pro svou vlast. Znamená to totiž, že máte oba společný cíl. (Generál Tacticus)
No nejspíš to bude v použitém palivu, (dle dostupnosti) pod některé kotle se házelo dřevo, které produkovalo světlý kouř a někde se topilo uhlím. Navíc se s kouřem "mísila" pára z pístů pohánějících kola, píšťaly a přetlakových ventilů.
Ve šturmu kouří mašiny v zásadě bíle, což asi nebude úplně správně...
O palivu asi taky, ale hlavně o tom režimu jízdy. Tady na tom Hoperově videu se mrkni (čas 5:15), jak máš nejdřív kouř hodně světlou barvu a během pár vteřin se změní na skoro černou. Je to myslím víceméně o poměru páry, která jde do válců a která jde do komína. Bílý kouř obecně značí (pokud si vzpomínám) nízkou zátěž, tmavý bude při akceleraci a ve stoupání.
Barva toho kouře záleží na režimu spalování. Parní stroj (a ano, i když jsem mladší než Cibule tak u nás, z Jeseníka do Zábřeha, jezdily poslední osobní "páry" v republice když jsem byl dítě , i když v Praze už je vyřadili ) je vybaven dmychadlem, naháněným od samostat. stroje. Ten také pohání dopravník uhlí a vzduchový kompresor (pro brzdy), a pro kondenzátor.
Pokud je potřeba zvýšit výkon kotle, při souč. pomalém chodu, tak se pustí dmychadlo. Tím se zvýší teplota v kotli, a tím se zlepší spalování, ubude pevných částic (prcentuelně), a tím se jednak kouř "vybělí", a jednak také "zméněviditelní". To proto že má vyšší teplotu.
Další věc je odfuk. Jak správně píše Fučida, do komína vede i odtah od regulátoru, takže když je páry víc než stroj dokáže okamžitě prohnat válci, tak se odvede a smíchá s kouřem.
No a třetí věc je, že do stejného komína vede i odtah z kondenzátoru. Parní stroj pracuje s výparným teplem, stejně jako turbíny (třeba elektrárny). Takže, tak jako ony mají chladící věže, tak musí mít i parní stroj kondenzátor, kterým se prohání vzduch, a ten chladí zpětnou páru na vodu.
Takže logicky, pokud je takový režim, že je hodně té zpětné páry, musí se přidat na proudu chladícího vzduchu.
Tudíž, barva kouře z komína je daná teplotou kouře, poměrem kouře a sazí, a také poměrem kouře, páry a vzduchu proudících tím komínem.
Pro zajímavost: Parní stroj je VELMI náročný na vodu. Mnohem víc než na uhlí. Ve skutečnosti je cca 80% tendru nádrž na vodu, jen asi 20% je pro uhlí. A navíc jsou na lokomotivě velké tanky na vodu. Na každém nádraží byly za mých mladých let hydranty na vodu, zpravidla nad montážní jámou, sloužící jednak k případným opravám, ale hlavně k vypopelení a vystruskování, a samozřejmě k mazání "spodku" a na těch hlavních, v depu, byly místnosti zvané "výtopna".
Parní stroj se totiž musel před začátkem provozu vytopit na teplotu kdy se vyrobila pára v dostatečném množství a tlaku. A ty nejlepší stroje, s třístupňovým systémem válců, potřebovaly (přesná hodnota se lišila podle výrobce) cca 120 stupňů - 1,9 at.
A takové vytápění z chladna do plna, u velkých lokomotiv, nákladních či rychlíkových, zabralo i celou šichtu - kolem osmi hodin!
A ještě jedna na konec: Když parní lokomotiva končila, tak najela nad montážní jámu, popel a struska se napřed strojně vysypaly, a pak musel do kotle vlézt nějaký čičmunda a dočistit to. Teplota tam byla těsně pod sto stupňů. Pak lokomotiva dojela do depa, sama, na zbytkovou páru. Jak jsem už napsal, za provozu měla pára na výstupu z kotle okolo 120 st. a 1,9 at, tedy jako v moderním papiňáku. Takže, i desítky minut po vyhasnutí kotle, pořád bylo dost páry okolo 100 stup. a dostatečný tlak na popojíždění po nádraží
A pak se zbytek odpustil a šlo se na pívo
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Nelezl, topeniště se dočišťovaly za studena, aby se tam čičmunda protáh, musely se sundat dvířka.
alfik napsal:Další věc je odfuk. Jak správně píše Fučida, do komína vede i odtah od regulátoru
Dyšna se to jmenuje a využívá to odpadní páru z parního stroje, nikoliv regulátoru a zvyšuje to tah. U mašin vybavených kondezátory je místo toho to dmychadlo.
Upravil/a Timofejic dne 03-03-2021 15:38
Cibule, ty by sis to mohl ještě pamatovat - když jezdily parní lokomotivy, tak ten čmoud z komína byl takhle čistě bílý?
(https://forum.il2sturmovik.com/uploads/monthly_2021_02/_BoBpRailyard.jpg.f53db4711ef3b943667d6e750dff17b8.jpg)
hm, tak spíše nebyl:
https://www.youtube.com/watch?v=aytGovwLUyo
https://www.youtube.com/watch?v=l07XJ8usodE
ale i mohl )
https://youtu.be/5T81sWQI-dY?t=104
Kdyz jsem videl parni lokomotivu z letadla ja, byl bily. Kalibracni kartu jsem nemel, abych rekl uplne bila nebo mirne seda, ale od pohledu normalne: zelena zeme, bila para a neni co resit :-). Nicmene to nebyl velky nakladni vlak, jen malo zatizena vyhlidkova jizda.
Nelezl, topeniště se dočišťovaly za studena, aby se tam čičmunda protáh, musely se sundat dvířka.
Těžko. Bylo to nad jámou, ještě před pojezdem do depa. To by ji museli do toho depa odtáhnout Nemohla by popojíždět na zbytkovou páru. Konkr. v Lipové Lázních, kde si to pamatuju, byla jáma (dnes už není) na druhé straně než depo a výtopna, u výjezdu na Horní Lipovou, zatímco točna, depo a výtopna je u výjezdu na Javorník. Doptám se, penzionovaných nádražáků a fírů pár znám.
alfik napsal:Další věc je odfuk. Jak správně píše Fučida, do komína vede i odtah od regulátoru
Dyšna se to jmenuje a využívá to odpadní páru z parního stroje, nikoliv regulátoru a zvyšuje to tah. U mašin vybavených kondezátory je místo toho to dmychadlo.
Dík. Stále je co se učit
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Já taky. V první řadě sám sebe a pak spoustu dalších. Plus s párou nějaký zkušenosti mám.
Tak to jsem se nemusel snažit
Budeme se tedy na tebe obracet coby na odborníka
A hned něco co sám nevím, lomeno zatím jsem nenašel: Prosím tě, jak funguje tzv. sušička páry na lokomotivě? Tedy pokud je to správný termit. Mám na mysli tu část potrubí, kde se z páry odlučují kapky sražené vody a odvádějí se zpět.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Baron, nie si nahodou jeden z tych troch ludi, ktorym Jason ukazal o com je to DVD, s ktorym nas uz tyzden natahuje (a evidentne este dalsi tyzden bude)? Ze by sme otestovali na kolko si zaviazany tej ich NDA. https://forum.il2...nt=1066385
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.