Pedály Happy Mk. II.
|
310_cibule |
Přidané 22-10-2020 17:11
|
Fusioner
Příspěvek: 15069
Založený: 29.09.05
|
Onehdy jsem tu reportoval problém s Happyho pedály (verze I). Postupně přestávaly fungovat a wokna hlásily chybu ovladače.
Napsal jsem Happymu, ten mne odkázal na svého dodavatele elektroniky Marka. Oba byli neuvěřitelně vstřícní a nápomocní. Marek mi poslal arduino Leonardo s tišťákem (250 Kč plus poštovné), abych si ho vyměnil za staré MJoy. A k tomu podrobný návod, jak na to (jiná věc je, že na to čumím jak tele na nový vrata, ale to si snad sedne).
Tak jen abyste věděli, že tihle kluci poskytují naprosto dokonalý servis.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
magot |
Přidané 22-10-2020 17:40
|
Fusioner
Příspěvek: 17616
Založený: 19.06.08
|
A teď kdo poskytne servis tobě?
U mne skončili Happy MKI ve skříni, ale jsou stále plně funkční |
|
|
|
310_cibule |
Přidané 22-10-2020 20:07
|
Fusioner
Příspěvek: 15069
Založený: 29.09.05
|
No, to je dobrá otázka : )))) Ve skříni je jich škoda, jsou výborné.
"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
|
|
|
|
Cinemarker |
Přidané 23-10-2020 05:26
|
Nováček
Příspěvek: 1
Založený: 23.10.20
|
Sledování tohoto tématu mě pravidelně bolí, hahaha |
|
|
|
magot |
Přidané 23-10-2020 09:47
|
Fusioner
Příspěvek: 17616
Založený: 19.06.08
|
Kdyby se ti tam ty tvoje pedály rozsypaly, tak ti je můžu dát |
|
|
|
AH_Cutora |
Přidané 18-07-2021 23:29
|
Uživatel
Příspěvek: 1507
Založený: 29.09.05
|
Zdravím,
Vracím se k tématu. Proč složité vačky? Měl jste někdo rozebranou modelářskou vysílačku, jak je udělaný pákový ovladač? V jednoduchosti je síla. Nedaří se mi rychle najít na webu vhodnou fotku, jdu to nakreslit jak to ideově vypadá a funguje...
Upravil/a AH_Cutora dne 19-07-2021 00:14
|
|
|
|
AJaromir |
Přidané 21-07-2021 17:45
|
Diskutující
Příspěvek: 2947
Založený: 01.05.06
|
Vačky jsou potřeba kvůli linearitě sil. |
|
|
|
LesniHU |
Přidané 21-07-2021 18:02
|
Stařešina
Příspěvek: 5855
Založený: 30.09.05
|
Co si predstavujes pod pojmem linearita sil? |
|
|
|
AJaromir |
Přidané 21-07-2021 18:36
|
Diskutující
Příspěvek: 2947
Založený: 01.05.06
|
To, že v neutrální poloze na ovladač nepůsobí žádné síly a s rostoucí výchylkou plynule roste i zpětná síla. |
|
|
|
LesniHU |
Přidané 21-07-2021 20:51
|
Stařešina
Příspěvek: 5855
Založený: 30.09.05
|
Na to nejsou potreba zadne vacky. |
|
|
|
AJaromir |
Přidané 21-07-2021 21:09
|
Diskutující
Příspěvek: 2947
Založený: 01.05.06
|
Nejsou. Můžeš dát osu mezi dvě předpjaté pružiny, ale síla nebude tak velká, protože na mechanismu vačky je jednozvratná páka. Navíc si myslím, že by byla navíc i potřeba zbytečně velká konstrukce pro zajištění rozsahu náklonu třeba 30° a možnosti upravit předpětí pružin pro zvětšení síly.
Upravil/a AJaromir dne 21-07-2021 21:20
|
|
|
|
LesniHU |
Přidané 21-07-2021 22:30
|
Stařešina
Příspěvek: 5855
Založený: 30.09.05
|
Takze ti nejde o rust sil, ale jejich maximum? Stejne silna pruzina bude pri stejnem pomeru protazeni produkovat stejnou silu na pedalu, nezavisle na designu prevodu a prepakovani. |
|
|
|
Richi |
Přidané 21-07-2021 23:40
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 450
Založený: 20.02.18
|
Jestli se nemýlím, je největší problém u pružiny v tom, že jde jen natahovat nebo stlačovat, tedy pracuje v jednom směru.
Při použití vačky s jednou pružinou bude konstrukce pedálů nabízet jednodušší, přesnější a levnější řešení než vymyslet to, aby pedály fungovaly pomocí jedné nebo dvou pružin bez vačky stejně dobře.
Dvě pružiny budou mít stejnou sílu na pedálu/pedálech, ale problém bude v tom, kam s tou silou když ji nepotřebuji.
Tedy když nepotřebuju "zatlačit" do pedálu a překonat sílu pružiny, ale naopak, když potřebuji ten pedál "přitáhnout" k sobě.
Ten nákres asi funkční nějak bude, ale tipuji, že to ve větším měřítku a rozsahu nebude chodit správně a proti vačce to lepší nebude zcela určitě.
Ale třeba se pletu.
Upravil/a Richi dne 21-07-2021 23:48
|
|
|
|
AH_Cutora |
Přidané 22-07-2021 00:31
|
Uživatel
Příspěvek: 1507
Založený: 29.09.05
|
Zdravím,
Ritchi a AJaromíre, nějak nerozumím řeči vašeho kmene.
Vačkou řešíte to, že chcete mít:
- rozpoznatelný střed
- cca symetrický průběh sil na výchylce vlevo-vpravo
- máte jen jednopružinový mechanismus, který má proti dvojpružinovému výhodu, že odpadá otravné ladění aby uvolněný mechanismus držel střed.
Velikost sil a strmost charakteristiky je pak daná v každém případě tvrdostí a předepnutím pružiny a poměru pák k pružině a k vačce, vs. délka ramene šlapky. Stejně tak dvoujpružinový mechanismus je zase daný pákováním, předepnutím a strmostí charakteristik pružiny. Když člověk umí trošku počítat, obojí je schopen silově navrhnout podobně.
Proti vačce byly námitky, že je drahá na výrobu - nutnost přesného obrábění tvarového dílu plus ne každý umí navrhnout správný tvar vačky aby fungovala jak si představujete. Tak jsem navrhl jednodušší variantu. Koukněte se znova na to schema co jsem nakreslil. Není to jen teoretické schema, používá se to u modelářských vysílaček na pákových ovladačích. A tam je sakra třeba aby to chodilo dobře, jemně a symetricky, rukama to na těch páčkách poznáte sakra dobře.
Dvojpružinový mechanismus jsem léta spokojeně používal, ale jak říkám byla otrava naladit střed a symetrii výchylek. Teď po 10 letech co se vracím k virtuálnímu létání, pedály a plynovka umřely a tak si konstruuju nové pedály. A právě filozofuju jestli znova dvojpružinový mechanismus, nebo jednopružinový ale s kladkama. Rozpoznatelný střed je sice herně pohodlnější, na kalibraci pedálů to také bude výhoda, ale méně realistický - rozhodně u WWII letadel. Roury jsou jiná kapitola, tam to některé mají uměle docilované. Roury nohy běžně potřebují v nule a když už je pilot potřebuje šlapat, tak není od věci aby to věděl že opouští střed. |
|
|
|
LesniHU |
Přidané 22-07-2021 01:02
|
Stařešina
Příspěvek: 5855
Založený: 30.09.05
|
Ja dosel k tomuto:
[img]https://oshi.at/rbodUp/Wmhs.JPG[/img] is not a valid Image.
Mam to asi patnact let a za tu dobu jsem musel jednou pootocit trimrem. Je to fotka konstrukce z prubehu stavby, samozrejme.
A nedavam to sem ani tak proto, abych ukazal, jak je jednoduche a funkcni reseni s gumovym svazkem (svazek byl zvolen jako testovaci reseni a zachovana kvuli hluku), ale abych ilustroval jeste jeden aspekt konstrukce, a to, jak zajistit, aby byly "tlapky" pedalu stale natoceny k vam. Protoze ve stredove poloze jsou z vaseho pohledu daleko od sebe, dal, nez kycelni klouby, takze tlapky musi smerovat k sobe, zatimco pri vetsi vychylce jsou z vaseho pohledu bliz sobe a tudiz musi byt vic rovnobezne. Tady je to vyresene tim, ze delka od vzdalenost otaceni k otaceni jednotlivych pedalu (velky jekl a dvojite matice na fotce nahore) je vetsi nez delka tech stabilizacnich zavitovych tyci (ctyri cerne matice). Na to cele jsem potreboval vrtacku, pilku na zelezo, elektrickou svarecku a sverak na ohybani. Zadne CNCcko na vyrobu krivek a podobne komplikace. |
|
|
|
Richi |
Přidané 22-07-2021 02:42
|
Rozkoukaný
Příspěvek: 450
Založený: 20.02.18
|
Tedy v tom výkladu "pedalu stale natoceny k vam" jsem se trochu ztratil.
Nicméně u Happyho se pohybují dvě ramena na dvou otočných čepech, u tebe HU jedno rameno na jednom čepu a závitové tyče jako dvě samostatná ramena na dvou čepech, ale to mi příjde v principu stejné.
To je tak zásadně poznat rozdíl mezi tím, že je bod otáčení závitové tyče o cca 2 cm jinde než u druhého Happyho ramena?
OK, já se teď zvedl a šel to přeměřit. Když ještě na úvod poznamenám, že jsem oproti originálu Happyho s jednou pružinou díky vačce získal výrazně delší chod, který jsem musel doladit použitím jiných delších a silnějších magnetů, je rozdíl vzdálenosti ve středové poloze proti krajní plné výchylce cca. 15 mm na jednom pedálu. Tedy to "blíž k sobě" znamená celkem o cca 3 cm.
Jestli se bavíme o tom stejném, možná jsem tě nepochopil a plácam o něčem zcela jiném, tak tlapky jsou stále ve stejném úhlu vůči mým "tlapkám", jen o pár mm + nebo - od sebe.
Naprosto nerozpoznatelné ani v plné výchylce.
A ta středová poloha u vačky jak píše Cutora a "méně realistická u WWII letadel".
Já nikdy neletěl jako pilot ve skutečném letadle, ale tipuji, že pilot pozná v nohách polohu kormidla, asi stejně, jako řidič pozná polohu volantu při jízdě v autě.
Ale v simu není žádný aerodynamický odpor a tak ani pedály nemají odezvu na polohu. Joy má přeci taky pružinu, vačku nebo FFB, jinak by to bylo jako píchat klackem do hovna.
A to mi naopak strašně vadí, protože nejsem schopen kontrolovat jestli mám jednu nohu tam nebo tady a nejsem schopen poznat pozici kormidla, tedy ani určit středovou polohu.
Proto jsem si udělal vačku i když uznávám, že to moje "Dřevoplech" řešení má blíže k tomu gumicuku u Hu než něčemu profesionálnějšímu.
Upravil/a Richi dne 22-07-2021 02:48
|
|
|
|
LesniHU |
Přidané 22-07-2021 09:24
|
Stařešina
Příspěvek: 5855
Založený: 30.09.05
|
Asi tomu rozumíš správně, rozdíl v "sirce" je malý. Mozna mám trochu víc nez ty diky odlisnym rozměrům pedálů. Je nutné to resit? Urcite ne. Vhodne? Imho ano, kdyz uz se to dela a nic to nestojí. Podle me je nerozum udělat dva průběžné jekly zleva doprava, nároky na přesnost se dramaticky zvednou - kdyz bude něco vyvrtane o trochu mimo, cele se to uzamkne. Celkova koncepce není z mojí hlavy, mimochodem, je to okouknute z jednoho starého Mila ve Vyškově.
Volant v aute nema definovanou pevnou středovou polohu, kdyz pojedeš po vyspadovane silnici, tj. budes mit pravá kola niz nez leva, bude se snažit auto zatočit doprava - volant se bude snazit vrátit do polohy s koly mirne stocenymi vpravo. V okolí tohoto mista je sila temer nulová, a o to jde, o ten průběh. Jak to priblizit: kyvadlo u hodin, skrz středovou polohu chodí hladce, velmi velmi mala sila stačí na odchycení o velmi velmi malý kus. Ale PETka stojící na stole, na odchyleni o sebemensi úhel je treba vyrazna sila - ta ma pevne danou středovou polohu. |
|
|
|
AJaromir |
Přidané 22-07-2021 16:23
|
Diskutující
Příspěvek: 2947
Založený: 01.05.06
|
Volant auta se vystřeďuje díky gyroskopickým silám působící na kola. Čím rychleji se kola točí a čím větší je odchylka od rovnovážné polohy, tím větší je vystřeďovací síla. |
|
|
|
1stCL_Fucida |
Přidané 22-07-2021 16:39
|
Hlavní administrátor
Příspěvek: 10828
Založený: 26.01.13
|
AJaromir napsal:
Volant auta se vystřeďuje díky gyroskopickým silám působící na kola. Čím rychleji se kola točí a čím větší je odchylka od rovnovážné polohy, tím větší je vystřeďovací síla.
Tak proč se pak volant vystřeďuje i při velice, velice, ale opravdu velice pomalé jízdě .
"Verloren ist nur, wer sich selbst aufgibt."
|
|
|
|
magot |
Přidané 22-07-2021 16:45
|
Fusioner
Příspěvek: 17616
Založený: 19.06.08
|
U té prastaré oktávie se nevystřeďoval, ta jela defaultně do příkopu a člověk vytvářel proti-síly aby jela rovně |
|
|