Solidně použitelný byl už Rift S, ale online se s ním ještě létat nedalo - příliš velké znevýhodnění. Podobně na tom budou i ostatní VR druhé generace s rozlišením okolo 1600p (Valve Index, HTC Cosmos). Druhá revize HP Reverb (https://www.czc.c...60/produkt) už je ale skvělá. Jedinou nevýhodu představuje extrémní nárok na výpočetní výkon - takže by to chtělo 2080 Super, nebo 2080Ti. Já to testoval na nejvyšší 1080 od ASUSu, kde ale systém musel až příliš často omezovat rozlišení a textury.
Aha, no Reverba jsem zkusil a vrátil....IMHO to ještě není použitelné (sweet spot, HW nároky, špatné ovladače). Myslel jsem jestli už není na trhu něco ještě novějšího....
No, Reverb přišel vloni v první revizi a teď na jaře ve druhé. Já tu první ale netestoval, tak nedokážu posoudit, o kolik je "jiná" (údajně ne o mnoho).
Každopádně nic novějšího není - Reverb v2 a Valve Index jsou nejnovější.
Kolik lidí chodí diskutovat o FM , 50? Většina komunity si jde pro zážitky, mít letouny rozumně vybalancované, dát si na stroj pěkný skin, když jim bliká hláška že se něco přehřívá ,stáhne tah. Vývojáři Si mezitím mohou ladit FM dle svých možností.
Ano ty otravné hlášky o teplotě , tahu motoru nastavení klapek atd jsou na serverech povoleny.Horší však je, že pro autory serveru to nejde ani nastavit tak aby byly hlášky vypnuté. Ostuda a urážka všech, kteří mají rádi létání.
V novom patchi by to malo ísť vypnúť.
Myslíš jako v nastavení serveru, nezávisle na tom jak to má nastavené každý pilot?
Ano, pokud to bude v nastaveni serveru vypnuto, nebude se to zobrazovat nikomu.
Na ofic foru ted jela vasniva diskuse, ktera byla vcera uzamknuta.
LesniHU napsal:
Polish znamena, ze vsechno funguje, ovladani je takove, ze te nic neirituje, je intuitivni a dovoli ti delat to, co bezny zakaznik ocekava - coz je zabava a zazitky. A jake zazitky jsou bezne dostupne v BoX serii?
EDIT: kdyby nekdo nevidel ocividnou odpoved na moji recnickou otazku, tak uplne stejne zazitky jako v roce 2001. Bohuzel :-(
A tady si myslím, že BOX toho díky perfektní podpoře VR nabízí ve smyslu zážitků mnohem více. Jasně, tohle není "jen" věcí aplikace jako takové, ale samozřejmě celkového pokroku ve světě křemíku, ale přesto. Když si to vezmu sám za sebe, tak první "wow" efekt se u mě dostavil, když jsem hrál Tomahawka na Didaktiku M. Podobně paf jsem znovu byl až z WWII Fighters od Jane's a z Falcona 4.0. No a pak přišel Šturm, kdy mi znovu spadla brada hluboko na zem. U DCS, CLOD a BOX jsem si sice říkal, že je to hezké, ale ten pocit, jako u Šturma jsem neměl. Ale jen do doby, než jsem okusil VR, resp. než jsem okusil VR v současné (již bez větších "ale" použitelné) reinkarnaci.
To je dobry argument, uznavam.
Jenze to neni tak, ze by to od zacatku vyvijeli tak, aby neco takoveho dokazali, jen to tak trochu prislo s dobou (asi jako stejny program na barevne televizi :-)). A take mnozina lidi s VR HW tak uplne nezvysi prodeje a simulator neuzivi. A take si ta mnozina lidi muze doprat ten VR wow efekt u mnoha dalsich her, takze jsme vlastne zase na prvnim policku.
Fuči, dokázal bys prosím posoudit o kolik je ten reverb v2 lepší než ty 1600p headsety, jako je to "nebe a dudy", nebo je to prostě "slušná evoluce" a nebo jen prostě "viditelný zlepšení?
Nebo dokázal bys ten obraz porovnat třeba s obrazem na 1080p (případně 2K) monitoru? Už se tam blížíme kvalitou dejme tomu k tomu FHD monitoru? Je mi jasný, že to je těžký to takle popsat, ale jen takovej pocit, jakej si z toho měl...
Jinak ten Reverb měl už v první generaci (krom vysokého rozlišení) taktéž dost nízké FoV, což opět přispívá k jemnosti obrazu... A přesto, že sem to nezkoušel, tak si právě myslím, že to nízké FoV by nemuselo bejt u letadel až takovej problém, stejnak většinou měli na hlavě nějaký brejle typu "tunelové vidění" A tady bych právě v tom viděl do budoucna sílu pro vr letání, lepší jemnost obrazu za cenu nižšího FoV...
Kolik lidí chodí diskutovat o FM , 50? Většina komunity si jde pro zážitky, mít letouny rozumně vybalancované, dát si na stroj pěkný skin, když jim bliká hláška že se něco přehřívá ,stáhne tah. Vývojáři Si mezitím mohou ladit FM dle svých možností.
Ano ty otravné hlášky o teplotě , tahu motoru nastavení klapek atd jsou na serverech povoleny.Horší však je, že pro autory serveru to nejde ani nastavit tak aby byly hlášky vypnuté. Ostuda a urážka všech, kteří mají rádi létání.
No asi jich noho nebude.Ale zavede to každý server, který to s virtuálním létáním myslí vážně.A budou tam chodit piloti, kteří umějí létat podle"budíků" ne podle hlášek.
V novom patchi by to malo ísť vypnúť.
Myslíš jako v nastavení serveru, nezávisle na tom jak to má nastavené každý pilot?
Ano, pokud to bude v nastaveni serveru vypnuto, nebude se to zobrazovat nikomu.
Na ofic foru ted jela vasniva diskuse, ktera byla vcera uzamknuta.
Osobne jsem zvedav kolik serveru to zavede.
Nebude jich mnoho ale budou huráááááá. Budou to servery pro dospělé piloty, které ty otravné hlášky serou.
Hot_Dog: No jak se to vezme. On ten rozdíl z hlediska jakéhosi "wow" efektu není až tak velký. Když vezmu třeba Rift S a Reverb, tak na první pohled je člověk z obou dvou systémů hodně odvařenej. Když jsem si vyzkoušel první generaci Riftu HD (cca 4 roky zpátky), tak jsem si naopak úplně hned říkal, že jako dobrý, ale to rozlišení je prostě slabý a i mřížka (screen door efekt) je hrozná. Tohle už jsem z Riftu S necítil.
Na Reverbu v2 už jsem mřížku vlastně nevnímal, resp. cítil jsem ji obdobně, jako na 32" monitoru s rozlišením 1440p - je tam. Když ji hledáš, najdeš ji. Ale že by tě rušila, to už ne.
Na Pimaxu 4K jsem nedokázal pořádně dogfightovat ani offline - i když tam to bylo dané hodně tragickým headtrackingem. Na Riftu S jsem sice offline válčit jakž takž dokázal, ale kontakty se mi ztrácely a pozoroval jsem je na zlomek vzdálenosti, než jsem dokázal na monitoru - na online jsem si s tím netroufl. Na Reverbu v tomhle směru oproti monitoru (1440p 27") ale úplně zásadní rozdíl nebyl. Když jsem se díval do správného místa, kontakt jsem našel. V boji jsem neměl se sledováním absolutně žádný problém, naopak - kontakty jsem držel co mi krk dovolil. Střelba, která mi na Pimaxu 4K dělala extrémní problém a která na Riftu S byla s přimhouřením oka srovnatelná s monitorem, byla na Reverbu v2 najednou nejen že úplně v pohodě, ale v tom pozitivním slova smyslu na úplně jiné úrovni. Měl jsem pocit, že trefím úplně všechno - ten rozdíl v odhadu vzdálenosti ve skutečném třetím rozměru je impozantní. Trasírky najednou začaly dávat smysl, protože nádherně vykreslily, jestli míříš před, nebo za. Je taky sranda, jak se mi parádně používá Revi vyosený před pravé oko :).
Tunelové vidění problematické je, na druhou stranu i letecké brýle, nebo závodnická přilba omezují FOV, tak se tím člověk může trochu "konejšit". Nejlepší jsou v tomhle směru Pimaxy 5K a 8K, které ale zase mají hodně hrubý rastr a online bych se s nimi bál - v praxi jsem je ale nezkoušel a sehnat je v ČR je utopie. Za nimi je Valve Index s FOV okolo 130°, pak právě Reverb se 115°, Rift S se 110° a první generace někde okolo 90 - 100°.
Trochu znát je onen sweet spot, o kterém píše Zdeněk. To je poněkud omezená oblast vysoké ostrosti. Na druhou stranu mi u Reverbu v2 tohle přišlo nejméně problematické ze všech VR, co jsem zkoušel. Už u Riftu S jsem to viděl jako ne příliš omezující.
Ta zásadní omezení jsou dvě:
1) Potřebuješ opravdu výkonnou kartu. Musíš udržet FPS na 90. Při poklesu cítíš ošklivé poškubávání - microstuttering. Navíc dojde k desynchronizaci obou displejů a ty pak objekty vidíš 2x. Krom toho, že je to protivné, tak to vyvolává nauseu. Šikovné algoritmy tomuhle dokáží účinně zabránit omezováním textur a snížením rozlišení přímo za chodu. Výsledek je ten, že sice nevidíš 2x a není ti špatně, ale obraz kvalitativně hodně utrpí (a schopnost sledovat kontakty zvláště). Tohle je samozřejmě řešitelné supervýkonnými grafickými kartami, které nebudou mít tendence obraz šidit. Jak už jsem psal, 1080 je totálně na hraně, ale spíše pod ní. 1080Ti/2070 Super je dle mého rozumné minimum, lépe 2080 Super, nebo 2080Ti.
2) S VR nebudeš online silnější, než bez něj. Sice ti umožní hlavně na menší vzdálenosti výrazně lépe střílet, ale to, že se najednou rozhlížíš víceméně reálně je oproti prakticky nulovým limitům na TrackIRu, je prostě nevýhoda. Další věc je, že s VR létáš jinak. Divoké manévry mozek vnímá rozdílně a je to mnohem více vyčerpávající: 1 hodina ve VR = 2 hodiny bez VR (z počátku 5 minut ve VR = 1 hodina bez VR). Dogfight přes 5 minut je už docela zápřah na hlavu, krk, oči i mozek. Jinak létáš do zatáček, jinak se rozhlížíš, létáš po trochu jiných křivkách. Ten výsledný zážitek je ale absolutně jinde, nabere na sebe jinou podobu. Já bez toho lítat už nechci. Jen teď pro mě není dobrá doba koupit výkonnější grafickou kartu :-/.
Díky za info Fuči... Už sme se tu o tom bavili cca 3/4 roku zpátky, když sem zkoušel VIVE PRO, ten obraz mě tenkrát dost zklamal. Jinak mám 980Ti na docela slušnejch steroidech, někde na úrovni tý 1080 jako ty a bylo to málo... Výhoda VR je, že si vyzkoušíš bez problémů různá rouzlišení a se stejnym rozlišením na různých vr s různým fyzickým rozlišením dostaneš +- stejné FPS. Bylo to málo ten můj komp, přikládal sem to spíš CPU (tehdy i5-2500K @4.6GHz) ale zpětně to bylo spíš tou grafikou.
Jinak co se týče toho dvojitého vidění, IMHO to není desynchronizací pravého a levého oka, ale tou fičurou dopočítávání obrazu interpolací (z hlavy teď nevím jak se to ve steam VR jmenuje) uvnitř HMD když klesnou FPS pod 90. Když sem tohle vypnul, dvojitý obraz zmizel při jakkoliv nízkých FPS... Ten obraz si to totiž vymejšlí na základě předchozího obrazu a při výraznějším pohybu ho to nevymyslí, respektive vymyslí totálně mimo, takže tam vidíš dvojitě...
EDIT: Jinak online létání si dobrovolně stěžuju tolika věcma, že tohle by mi už asi vůbec nevadilo, že to ze mě udělá horšího pilota...
Upravil/a Hot_Dog dne 18-05-2020 17:16
1stCL_Fucida napsal:
.... Ten výsledný zážitek je ale absolutně jinde, nabere na sebe jinou podobu. Já bez toho lítat už nechci. Jen teď pro mě není dobrá doba koupit výkonnější grafickou kartu :-/.
Ja bych do toho taky sel - ma nekdo zkusenost, jak se s VR letaji vicemotorove stroje - treba bombardery?
1stCL_Fucida napsal:
.... Ten výsledný zážitek je ale absolutně jinde, nabere na sebe jinou podobu. Já bez toho lítat už nechci. Jen teď pro mě není dobrá doba koupit výkonnější grafickou kartu :-/.
Ja bych do toho taky sel - ma nekdo zkusenost, jak se s VR letaji vicemotorove stroje - treba bombardery?
No s bombardéry zkušenosti nemám ale VR brejlích mně sralo, že nevidím na páčky na Joy.Vyřešit se to dá když si je dáš o něco výše a dírou kolem nosu se můžeš koukat na co vlastně klikáš
1stCL_Fucida napsal:
.... Ten výsledný zážitek je ale absolutně jinde, nabere na sebe jinou podobu. Já bez toho lítat už nechci. Jen teď pro mě není dobrá doba koupit výkonnější grafickou kartu :-/.
Ja bych do toho taky sel - ma nekdo zkusenost, jak se s VR letaji vicemotorove stroje - treba bombardery?
Rudidlo, u vícemotoráků je to naprosto bez problémů. Jen jak naznačuje Bierglass, je samozřejmě vhodné mít důležité klávesy namapované na HOTASu, nebo se poslepu orientovat na klávesnici. Já nemám problém ani v jednom směru
Ja bych do toho taky sel - ma nekdo zkusenost, jak se s VR letaji vicemotorove stroje - treba bombardery?
Rudidlo, u vícemotoráků je to naprosto bez problémů. Jen jak naznačuje Bierglass, je samozřejmě vhodné mít důležité klávesy namapované na HOTASu, nebo se poslepu orientovat na klávesnici. Já nemám problém ani v jednom směru
No...mně se to mluví, já mám na joysticku 15 tlačítek, klobouček a dva shifty a na plynovce dalších 7 tlačítek, další klobouček a 3 osy
Upravil/a 1stCL_Fucida dne 19-05-2020 07:43
Díky za info Fuči... Už sme se tu o tom bavili cca 3/4 roku zpátky, když sem zkoušel VIVE PRO, ten obraz mě tenkrát dost zklamal. Jinak mám 980Ti na docela slušnejch steroidech, někde na úrovni tý 1080 jako ty a bylo to málo... Výhoda VR je, že si vyzkoušíš bez problémů různá rouzlišení a se stejnym rozlišením na různých vr s různým fyzickým rozlišením dostaneš +- stejné FPS. Bylo to málo ten můj komp, přikládal sem to spíš CPU (tehdy i5-2500K @4.6GHz) ale zpětně to bylo spíš tou grafikou.
Jo, už si vzpomínám, že jsme o tom mluvili. 980Ti ani na steroidech nebude stačit na 1080 na steroidech, ten rozdíl není zanedbatelný (https://gpu.userb...3439vs3603), 1080 má cca 10% k dobru. Tak jako tak ani ona nestačí .
Jinak co se týče toho dvojitého vidění, IMHO to není desynchronizací pravého a levého oka, ale tou fičurou dopočítávání obrazu interpolací (z hlavy teď nevím jak se to ve steam VR jmenuje) uvnitř HMD když klesnou FPS pod 90. Když sem tohle vypnul, dvojitý obraz zmizel při jakkoliv nízkých FPS... Ten obraz si to totiž vymejšlí na základě předchozího obrazu a při výraznějším pohybu ho to nevymyslí, respektive vymyslí totálně mimo, takže tam vidíš dvojitě...
HP Reverb se připojuje nejen čistě přes Steam (jako třeba ty HTC), ale ještě přes Windows Mixed Reality Portal, takže se to nastavuje trochu jinak. Nevzpomněl by sis ale na to, jak se to v tou Steamu jmenovalo?
EDIT: Jinak online létání si dobrovolně stěžuju tolika věcma, že tohle by mi už asi vůbec nevadilo, že to ze mě udělá horšího pilota...
V tom případě do toho jdi . Jen tedy ta investice okolo 30 - 50 tisíc není na poměry naší kotliny úplně malá Třeba moje manželka mi řekla, že až takhle moc mě to zase nebaví - takže nejdřív brýle a pak, někdy na podzim, až vyjdou karty nVidia 3xxx, tak i grafárna .
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.