A co teda máš za knipl?
(Už bych v Javelínu slabší pružiny měl, jenomže mě zmrazil koroňas.)
Jestli budeš mít ještě slabší pružiny v Javelinu, jak s tím chceš normálně létat?
Budeš muset neustále vystřeďovat váhu své ruky kterou to držíš.
Příklad třeba starý Cobra M5 má hodně měkké pružiny.
Jo mám v plánu postupně zkoušet sílu napnelizmu těch pružin. Třebas: Zkusím postupně snižovat o 10%- 20% a třebas až o 50% napruželismus. No a uvidím Které snížení bude mít smysl. Ale myslím, že o něco ho snížím určitě. Avšak až otevřou pružinovnictví. Pokud ještě nezkrachovali.
A co teda máš za knipl?
(Už bych v Javelínu slabší pružiny měl, jenomže mě zmrazil koroňas.)
Jestli budeš mít ještě slabší pružiny v Javelinu, jak s tím chceš normálně létat?
Budeš muset neustále vystřeďovat váhu své ruky kterou to držíš.
Příklad třeba starý Cobra M5 má hodně měkké pružiny.
A když třeba FF vysadí z nějakého důvodu v MSFF2 úplně, takže klacek je najednou měkký jako penis stoletého starce, je to takhle úplně bez jakéhokoliv odporu najednou prakticky nelétatelný, že?
No to já mám právě za těch dvacet let posilování s pružiňákama bicepsy jako Arnold. Jenomže mi už taky lehce táhne na stovku takže je mám v takovém stavu jako přestárlý Arnold. Takže dříve mi ty péra tolik nevadily, teď už jo.
Ty pipino lehce připitomělá vzpamatuj se. Ten pilot měl 63 let a lítal od kluka protože jho otec byl taky pilot. Myslíš ,že by pustili na vyhlídkové lety debila a navíc s tím, že to ve vzduchu musí pasažerovi pujčit?
To víš, že si mě testnul. V první chvíli když mi to pučil, tak měl ruce taky na kniplu. Po chvíli pravil dobre a dal ruce pryč. Zchválně jsem se sem tam podíval jestli mi nepomáhá.
Přísahám , skutečně řekl: Tady nejsi v autě knipl se nevrací jako volant. Musíš ho vracet sám.
Tohle si si zaslouzi reakci, alespon pro ty, co si jeste neutvorili tak pevny nazor. Podotykam, ze toho pilota neznam, takze ho nehodnotim. Ne primo. Ale znam stare spatne piloty a i stare dobre piloty, kteri ale nejsou moc bezpecni - nabrali za karieru zkusenosti typu "pri vybirani loopingu jsem strejchnul podvozkem o pole" a dokazali je prezit. Vek nic nedokazuje.
Predne, souslovi "by pustili". Nepustit ho muze tak mozna provozovatel letadla, coz muze byt docela dobre onen pilot :-).
A ted s tim kniplem. Vydefinujme pruziny v joysticku, jestli se tim mysli, ze tam je mechanismus, ktery dela ostre definovanou stredovou polohu, tak to ve skutecnem letadle nenajdete (mozna s vyjimkou FBW letadel, to jsem nikdy v ruce nemel). Sily jsou podobne napriklad kyvadlu, u stredu jsou neznatelne. Vetsinu letadel lze ridit jednim prstem - ale jen v malem rozsahu, s vetsi vychylkou (a rychlosti) jsou sily vetsi a vetsi.
A ted k tomu [ne]vraceni, zalezi na ridicich plochach a na duvodech, co k tomu vedou. Kdyz je to na kridelkach, tak tam treni v rizeni v urcite male mire nevadi. Neni to nebezpecne, jen neprijemne. Jestli ve vyskovce, tak tam to vadi a hodne, a take to letadlo neni legalne letuschopne (nesplnuje zakonne podminky). A v nejhorsim pripade to muze byt tim, ze to treni sice nemusi byt moc velke, ale teziste letadla je prilis vzadu, coz snizuje aerodynamicke sily. A dela letadlo velmi, velmi nebezpecne, zvlast u UL, ktere na spoustu letovych poloh neni vyvinute ani testovane (ale zase ma casto padak).
Proto se, mimochodem, do rizeni v letadlech davaji naklapeci kulickova loziska, aby se zarucilo, ze treni se nebude zvysovat pri prohybani konstrukce. Potrebujete, aby se vam sily prenasely zpet na paku, abyste meli pro letadlo nejaky cit.
Takze opakuji, na tvem miste bych uz s tim neletel, ale samozrejme delej, co uznas za vhodne.
Ten pilot měl 63 let a lítal od kluka protože jho otec byl taky pilot. Myslíš ,že by pustili na vyhlídkové lety debila a navíc s tím, že to ve vzduchu musí pasažerovi pujčit?
Já si s dovolením přihodím. S většinou pilotů vyhlíkových letů na UL, které znám, bych já osobně neletěl a moje žena má přísný zákaz přijmout, pokud by jí let nabídli z kamarádství. Znají jen velmi omezenou obálku toho letadla (protože více znát nemohou, protože na UL prostě více létat nemohou) a zhusta trpí přebytkem sebevědomí. Drtivá většina smrtelných nehod na UL (viz každoroční zimní rozbor nehod) je způsobena buď nezvládnutou pilotáží nebo hrubým přeceněním vlastních sil. A téměř vždy jde o postarší, až pře-zkušené piloty. Ona ta enormní zkušenost jaksi brání nahlédnout, že moje reflexy a pilotáž se plíživě přiblížily kritické hodnotě... Chápu, že když 40 let létám, že teď nezačnu z ničeho nic létat opatrněji. Ale je to pak ten důvod, že se tihleti lidi zabíjejí. Mladí se, kupodivu, na UL-kách nezabíjejí.
To víš, že si mě testnul. V první chvíli když mi to pučil, tak měl ruce taky na kniplu. Po chvíli pravil dobre a dal ruce pryč. Zchválně jsem se sem tam podíval jestli mi nepomáhá.
Přísahám , skutečně řekl: Tady nejsi v autě knipl se nevrací jako volant. Musíš ho vracet sám.
Knipl se sám vracet má a musí. Jinak jde o nebezpečnou vlastnost. Samozřejmě ji lze do jisté míry tolerovat, podobně jako jistou vůli ve volantu. Jak píše Hu, zejména na křidélkách to není takový problém. Ale letadlo, kterému se nevrací výškovka, zasluhuje rozebrat a opravit. Že to není auto a že je to tak v pořádku, jsou s prominutím, kecy.
Jiná věc je, že u některých typů letadel ty síly můžou být fakt malé. Nevím, akrobat třeba, UL-ko, ok. Ale vracecí síly tam být musí, jinak jde fakt o nebezpečnou vlastnost. Letadlo se řídí citem v kniplu, nikoli očima a už vůbec ne výchylkama .
Jen tak pro zajímavost. Byl z prajzké a tudíž jejo otec musel narukovat do wermachtu. Protože sudety byly rajch a tudíž se na ně vztahovala branná povinnost. Neeksistovalo odmítnout , za to byl trest smrti. Po válce byl bolševiky "po zásluze " odměněn...
Tady je to malinko jinak. Prajská nebyly Sudety, Prajská spadla přímo do tzv Alt-Reichu. Staly se součástí samotného jádra Říše, nikoli "přidružených" Sudet.
V roce 1938 Prajzáci na výběr měli - buď se odstěhovat do okleštěné části Československa, nebo zůstat a stát se řádným občanem Říše. Mohli odejít, bez trestu smrti. Ale stejně jako v roce 1918 - většina zůstala doma a neřešila, pod koho teď patří. A ten vzath k Německu byl asi lepší než k Československu.
Hlavně ale - po válce je od bolševika nic nečekalo. Vojáci ze západu byli perzekuovaní, kolaboranti byli perzekuovani, domnělí špióni byli perzekuovaní, ale prajzáci - bojující ve Wehrmachnu - nikoli. Vrátili se domů na statky a jakože nic. Vždyť - naprosto legálně mohli být vydáni třeba do ruska do zajetí... Pokud byl "tvůj" pán "bolševikem nějak odměněn", jak píšeš, musel se režimu znelíbit ještě něčím jiným. Tím Prajzstvím ani příslušností k Wehrmachtu to nebylo.
EDIT: Ještě mě napadlo, že jste si s pánem nemuseli rozumět. Že nechtěl říct, že se knipl nemá vracet. Ale že u křidélek nestačí je vrátit do středové polohy, abys srovnal náklon, ale že musíš přejít do opačné výchylky, abys letadlo orotoval do vodorovna a pak zase srovnal... Pokud tě považoval za laika, kteří to často neví, mohl ti to takto zjednodušeně (špatně) vysvětlit. Nicméně z kontextu, do kterého jsi to zařadil (síly v řízení) asi sám soudíš, že mluvil o silách.
Upravil/a 1stCL_Jiricek dne 13-05-2020 11:04
Ja se z vás poseru.
Tak pdívej se
Ty vyhlídkové lety probíhající v Mošnově to není žádný amatersmus.
Než tam sedneš dostaneš zjednoduším doslova důkladné školení.
Lítá se o pochopitelně v přijatelném počasí a o víkendech non stop téměř od rána do večera. Zájem je enormní. "Za mě" létaly 3 UL a jedno "větší". Firma jež je provozuje se jmenuje Elmontex. Mají několik UL pro lety kolem Ostravy nabo něco " většího" letíš třeba do 100km vzdálených Jeseníků. Mají tam v Mošnově hangár nevím kolik už tam mají letadel, mimo jiné něco jako L-410... Mohl bych to pohledat nechce se mi. Z těch vyhlídkových letů kde Ti to na pár minutek půjčí jednak májí prachy a zároveň slouží jako takový "nábor" raklma pro zájekce o piloťák. Byt mladší neváhám.
Napíšu co jsem zažil:
Letěl jsem s tímhle UL http://www.elmontexair.cz/nase-letadla/alto-ok-our-14/
Alto 912TG
Čili po brífingu v ltadle Tě, pro Tvůj dobrý zážitek důkladně seznámí se všemi přístroji hejblaty i o komunikaci s věží atd kurva atd.
Všechno ostatní přeskočím nebudu popisovat celý let.
Takže měl jsem povoleno: Lehce nahoru lehce dolů, zatáčka doleva, zatáčka doprava ,vyrovnat chvíli leťet rovně a znova a párkrát znova.
Ty síly na páku byly tak malé že jsem pociťoval jen opravdu jen téměř vůbec neznatelný odpor. Při stoupání a nasledném vyrovnání se mi páka nevracela spátky musel jsem ji vrátit. Totéž při klesání totéž při zatáčení. Vždy jsem vracel páku sám zpět. Přesně dle instruktáže. S téměř nulovou " námahou"
TOTO JSEM ZAŽIL.
LEŤEL JSEM V UL
"Hlavně ale - po válce je od bolševika nic nečekalo. Vojáci ze západu byli perzekuovaní, kolaboranti byli perzekuovani, domnělí špióni byli perzekuovaní, ale prajzáci - bojující ve Wehrmachnu - nikoli. Vrátili se domů na statky a jakože nic. Vždyť - naprosto legálně mohli být vydáni třeba do ruska do zajetí... Pokud byl "tvůj" pán "bolševikem nějak odměněn", jak píšeš, musel se režimu znelíbit ještě něčím jiným. Tím Prajzstvím ani příslušností k Wehrmachtu to nebylo."
Tak tohle je tak přehloupý pažblept ,že je mi z toho zle!!!
Pracoval jsem 43 let v opravdu velké továrně Spolupracoval jsem s nejedním prajzákem. Mám mezi něma tři přátele. Vyprávěli neskutečné příběhy, svých otců a dědečků. Nejenže zázrakem přežili nepopsatelné hrůzy ale taky, že je po návratu domů většinou čekal jen ustrk.
Konkretně ten zmíňovaný pilotův otec , měl zákaz pilotovat cikoli až do konce života.
Ajvne, pokud chceš létat bez sil, nebo s tak malými silami že kolem středu de facto nejsou tak tak klidně lítej. Realistické to není (v kontextu WWII warbirdů určitě ne), lítají tak někteří vrtulníkáři, někteří kosmosimulanti....plošníkáři asi spíš ne ale na tom nezáleží. Povolení z SVK k tomu nepotřebuješ...
A co se týče pažbleptů - na zakomplexované čecháčky ser...
Kokoti ty WW1 letci, co si přivazovali knipl gumicukem k přístrojový desce, aby nemuseli při rovnym letu furt tlačit ten knipl od sebe... Přitom stačilo vracet ten knipl zpátky
Kokoti kdo vymysleli trim na letadlech, úplně zbytečná věc akorát zvyšující cenu letounu... Přitom stačilo vracet ten knipl zpátky
Máš pravdu Zdenku.
Ja vím, že u WWII stíhaček tam síly na páku muselý být někde jinde jakož i u jiných a dalších letadel.
Jenom jem řešil ten "můj boj" s těma blbýma pružinama.
Prostě tam vrazím trochu slabší.
Ajvn napsal:
Ty vyhlídkové lety probíhající v Mošnově to není žádný amatersmus.
Než tam sedneš dostaneš zjednoduším doslova důkladné školení.
Lítá se o pochopitelně v přijatelném počasí a o víkendech non stop téměř od rána do večera. Zájem je enormní. "Za mě" létaly 3 UL a jedno "větší". Firma jež je provozuje se jmenuje Elmontex. Mají několik UL pro lety kolem Ostravy nabo něco " většího" letíš třeba do 100km vzdálených Jeseníků. Mají tam v Mošnově hangár nevím kolik už tam mají letadel, mimo jiné něco jako L-410... Mohl bych to pohledat nechce se mi. Z těch vyhlídkových letů kde Ti to na pár minutek půjčí jednak májí prachy a zároveň slouží jako takový "nábor" raklma pro zájekce o piloťák. Byt mladší neváhám.
Popsal jsi takový "standard" komerčního létání na všech větších letištích u nás. Nic proti, ale ani nic pro. Typickým pilotem těchle organizací není "starý mazák", ale naopak mladé ucho honící se za hodinama ve vzduchu zadarmo. A člověk, který neléta nic jiného než jednu vyhlídku za druhou - start, Hukvaldy, přistání - ten se mezipiloty těší asi taky víš jakému repsektu. Když já vezu vyhlídku, taky mě mají za mistra světa a fotí si mě jako Pana pilota. A jestli něco umím, nebo jsem rád, že jsem se nezřítil při startu, to už nikdo nepozná, to ti garantuju.
Letěl jsem s tímhle UL http://www.elmontexair.cz/nase-letadla/alto-ok-our-14/
Alto 912TG... Ty síly na páku byly tak malé že jsem pociťoval jen opravdu jen téměř vůbec neznatelný odpor. Při stoupání a nasledném vyrovnání se mi páka nevracela spátky musel jsem ji vrátit. Totéž při klesání totéž při zatáčení. Vždy jsem vracel páku sám zpět. Přesně dle instruktáže. S téměř nulovou " námahou"
TOTO JSEM ZAŽIL.
LEŤEL JSEM V UL
Výborně. Alto máme v AK... Vracení funguje normálně, tak jak má. Síla v křidélkách slabá, ale v kontextu UL ne extrémní. Výškovka na kategorii UL úplně ok, tj. síly jsou, knipl se vrací. Pokud se jim nevrací, něco někde při údržbě moc dotáhli nebo nenamazali. To se stává.
To, že jsi cítil téměř nulové síly pak bylo dáno tím, že ti to borec vyvážil a pak tě nenechal stoupat / klesat natolik, aby se ti signifikantně zvedla rychlost. Takže jsi to pižlal okolo středové polohy při vyvážených silách, takže je jasné, že jsi síly moc nepociťoval. Kdyby tě nechal udělat opravdovou zatáčku nebo tě nechal významěnji zvýšit rychlost, cítil bys.
"Hlavně ale - po válce je od bolševika nic nečekalo. Vojáci ze západu byli perzekuovaní, kolaboranti byli perzekuovani, domnělí špióni byli perzekuovaní, ale prajzáci - bojující ve Wehrmachnu - nikoli. Vrátili se domů na statky a jakože nic. Vždyť - naprosto legálně mohli být vydáni třeba do ruska do zajetí... Pokud byl "tvůj" pán "bolševikem nějak odměněn", jak píšeš, musel se režimu znelíbit ještě něčím jiným. Tím Prajzstvím ani příslušností k Wehrmachtu to nebylo."
Tak tohle je tak přehloupý pažblept ,že je mi z toho zle!!!
Pracoval jsem 43 let v opravdu velké továrně Spolupracoval jsem s nejedním prajzákem. Mám mezi něma tři přátele. Vyprávěli neskutečné příběhy, svých otců a dědečků. Nejenže zázrakem přežili nepopsatelné hrůzy ale taky, že je po návratu domů většinou čekal jen ustrk.
Konkretně ten zmíňovaný pilotův otec , měl zákaz pilotovat cikoli až do konce života.
Ty pažblepte jeden
Já se to Prajské rodiny pro změnu přiženil. Dva bratři manželčiného dědy rukovali do Wehrmachtu, jeden padl u Stalingradu. Rodina z toho žádné oplétačky neměla, o majetky nepřišla, perzekuovaný nikdo nebyl. Naopak, když po 48 pozavírali inteligenci, tak se bratr - toho času dělník u pásu v hřebíkárně (!) - stal ze dne na den středoškolským profesorem matematiky a fyziky, ve straně nebyl. Tolik k perzekuci.
Ale tak když píšeš, že je něco zlého potkalo, tak asi jo (upřímně by mě zajímalo co, jestli se ti chce, napiš, třeba PM). Nechci nic ani nikoho znevažovat. Netvrdím, že navrátilce Wehrmachtu nehlídali, že jim nedovolili např. létat, aby nezdrhli. Ale pokud vím, nikdo za to nešel sedět, nidko nebyl zbavován práv ani majetku, nikdo nebyl vyhnán. Pokud se pletu, omluva, nechám se poučit.
A že je čekal "ústrk" od lidí (nikoli od státu) - tak to je v kontextu situace a doby asi úplně v pořádku a dosti malé zlo. Vždyť to byli po celou dobu války nepřátelé. Příslušníci německého národa a bojovníci Wehrmachtu. Součástí Československa byli jen 20 let a ke všemu nedobrovolně (97% Prajské si v roce 1918 přálo zůstat v Německu). Vzhledem k tomuto je po válce čekalo něco, v co ani nemohli doufat. Vždyť je úplně klidně mohli odsunout jako "běžné" Sudetské Němce, bez majetku a bez práv. Nebo je mohli klidně soudit za velezradu, když to vemeš kolem a kolem.
A nesnaž se mě chápat, jako že proti nim něco mám. Nemám, prostě to byli Němci, tak to bylo, oni sami nic neprovedli. Jen říkám, že je po válce potkalo neuvěřitelné štěstí, ve srovnání s jinými.
EDIT: V emocích jsem psal "šmahem", takže se opravuji. Není pravda, že "nikdo nebyl vyhnán". Bylo vyhnáno ani ne 5% obyvatel, pokud se nepletu, na základě lustrace. Podstatou je, že to byl to zlomek toho, co ze Sudet. Drtivá většina obyvatelstva zůstala.
Dále - aby mě nikdo nechytal za slovo - není pravda, že jim nebyl zabaveny statky. Byly, ale stejně jako v celém Československu, v rámci kolektivizace. Nikoli pro jejich příslušnost k německému národu.
Upravil/a 1stCL_Jiricek dne 13-05-2020 14:30
ZVP Zdenek napsal:
A co se týče pažbleptů - na zakomplexované čecháčky ser...
Zdeňku, kamaráde, jsem zakomplexovaný Ostravák, nikoli čecháček. Po otci slezský, po matce moravský. Můj švagr by ještě mohl žádat o německé občanství, protože jako potomek Prajsáků na něj má v Německu dodnes nárok.
Je to složitější, s tím čecháčkovstvím, viď .)
Nicméně dlouho jsi se neukázal v modré mašině, už nám chybíš!
Jiříčku, nic složitého na tom není.... prostě kecáš... jak o věcech o kterých něco víš, tak i o věcech o kterých víš p***u.... a na místo vrhu nebo předky se tě nikdo neptal, smíšku.
Upravil/a ZVP Zdenek dne 13-05-2020 14:27
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.