Vím, že kinetóza může dělat problém při používání VR brýlí. Ale nemůže za velkou část těch problémů "jen" nekorigovaná dioptrická vada při používání VR brýlí? Já sám používám asi 2 roky FPV brýle, což jsou v podstatě VR brýle používané pro pilotování RC modelů při pohledu "z kokpitu" RC modelu letadla a některé FPV brýle lze připojit k PC a používat i jako VR brýle. A ze své vlastní zkušenosti vím, že jsem musel vystřídat troje různé FPV brýle, než jsem našel ty, které mým už vetchým očím "sedly". Jinak mě při létání bylo špatně, bolela mě hlava, měl jsem závratě, prostě klasické příznaky kinetózy. Při nákupu dvou posledních typů FPV brýlí mně ale příznaky kinetózy jako mávnutím kouzelného proutku zmizely. Do některých FPV brýlích se dají před displeje zasunout i dioptrické vložky. Takže podle mě za všechny problémy s nevolností nemůže jen kinetóza a dají se tedy teoreticky i řešit.
Je to možné, oči by se měly vejít do sweetspotu, což zejména u dítěte s malým IPD může být problém...
IPD je jen jedním z důležitých parametrů (navíc u některých typů bývá nastavitelné), mně a kolegovi dělala problém hlavně blízkost displeje u očí. Naše už postarší oči měly problém zaostřit na tak blízký obraz a jak se oči stále dokola snažily ostřit na samé hranici svých limitů, za 5 minut z toho člověka docela bolela škeble a dělalo se zle. A přitom ten obraz člověk viděl ještě zřetelně, takže jsme ty negativní pocity ze začátku přičítali běžné kinetóze (ono totiž u FPV létání nad opravdovým terénem je ten prožitek, že člověk opravdu letí, ještě intenzivnější, než u VR létání nad simulovaném terénem). Stačil ale jiný typ brýlí s jinou konfigurací čoček před displejem a bylo po problémech, i když třeba u mých posledních brýlí EV200D jsou samotné displeje ještě blíž očí, než u mých dvou prvních brýlí, jen jsou tam jiné čočky. Je to docela laborování a kupovat VR nebo FPV brýle metodou pokus - omyl docela lezlo do peněz
Je zajimavé, že i když je LCD display v headsetu blízko očí, doporučuje se používat brýle na dálku pokud je človék nosí i normálně, protože oči ostří na dálku když VR vykresluje fiktivní svět. Mám vyzkoušeno, protože mám slabé brýle na blízko i na dálku a lepší je to právě s brýlemi na dálku pro sledování toho, co je mimo kokpit.
Tož to je jasný, od toho sou tam ty čočky, jinak by člověk ani na ten displej 3cm před očima nebyl schopnej zaostřit...
Jinak základní princip vzniku kinetózy je ten, že oči vidí něco jiného než cítí střední ucho, mozek si neumí vybrat, kterej pohyb je skutečnej, jestli tenn, co hlásí oči, nebo ten co hlásí uši a reaguje na to blitim
Ale když se dívám na budíky v kokpitu, ostřím oči na blízko (vidím je lépe v brýlých na blízko). Takže skrze stejnou optiku headsetu je možné jako v reálu ostřit oči na různé vzdálenosti.
Je zajimavé, že i když je LCD display v headsetu blízko očí, doporučuje se používat brýle na dálku pokud je človék nosí i normálně, protože oči ostří na dálku když VR vykresluje fiktivní svět. Mám vyzkoušeno, protože mám slabé brýle na blízko i na dálku a lepší je to právě s brýlemi na dálku pro sledování toho, co je mimo kokpit.
No vidíš, a já to mám přesně naopak Mám odzkoušeno, že když jsem si pod své první headsety narval brýle na čtení, tak mě problémy s nevolností a bolením hlavy přešly. Akorát že se mi při takovém trvalém řešení ničily nožičky mých filigránských dioptrických brýlí za 4 tis., tak jsem hledal headset, do kterého se dají nasouvat před displeje externí dioptrické vložky, až jsem našel takový headset, kde už jsem ani dioptrické brýle ani ty externí dioptrické vložky nepotřeboval.
Ale když se dívám na budíky v kokpitu, ostřím oči na blízko (vidím je lépe v brýlých na blízko). Takže skrze stejnou optiku headsetu je možné jako v reálu ostřit oči na různé vzdálenosti.
Bifokální dioptrické vložky jsem ještě prodávat do headsetů neviděl, třeba by šly udělat na zakázku, ale asi by stály docela značnou sumu.
Upravil/a LEON dne 15-11-2019 06:09
Bifokální dioptrické vložky jsem ještě prodávat do headsetů neviděl, třeba by šly udělat na zakázku, ale asi by stály docela značnou sumu.
V mém případě to není nutné, mám naštěstí zatím jen velmi slabé dioptrie (v podstatě vidím dostatečně i bez nich - i když s nimi o něco málo lépe ale zase dost na to, abych poznal rozdíl)
Pokud mám volit mezi brýlemi na blízko a na dálku do headsetu, volím raději ty na dálku, protože min 70% času člověk kouká z kokpitu ven a menší čas na budíky.
Jestli skrze optiku nejakeho headsetu je nutne ostrit do ruznych vzdalenosti, tak se jedna o vadu te optiky a nezavisi to na tom, co je prave zobrazeno. Nekde jsem kdysi zahledl, ze aftermarket cocky do oculusu se nabizely, nebo alespon vyvijely, prave kvuli dioptriim.
@Hot_Dog: mechanismus je ten, ze nesoulad vjemu vyhodnoti telo jako ze je priotravene snedenim neceho nevhodneho. Miliony let vyvoje :-)
Ahoj, nepoužíváte někdo Oculus quest? Mně tady přistál na stole, tak bych se zeptal na pár rad. Prý už by měl jít připojit stějne jako Rift S přes kabel... ale nějak mi to nefunguje. Zatím jsem to rozjel přes ALVR (streamuje to přes wifi přimo do brejlí) ale to musím pak sedět přímo u routeru jinak to je děs a hrůza . Jinak to mám na plné detaily (je mi jasný, že ten stream tu kvalitu rozhodne zhoršuje) na herním notasu s 1060 a mám stabilních 40-60 FPS.
Zatím chceš Peltu na střeše
Nejsou k tomu zatím žádné přesné hw specifikace, jako fps, odezva, ty lcd, podpora steam VR (tu to mít třeba ani nebude), externí/interní tracking, váha, synchronizace očí, atd ...
A nakonec nezapomeň že velké rozlišení o proti konkurenci neznamená výhra. Takové HP Reverb má "4K" per oko, čili dohromady 8K a je takřka nepoužitelný v těch našich simech ..
Zatím chceš Peltu na střeše
Nejsou k tomu zatím žádné přesné hw specifikace, jako fps, odezva, ty lcd, podpora steam VR (tu to mít třeba ani nebude), externí/interní tracking, váha, synchronizace očí, atd ...
A nakonec nezapomeň že velké rozlišení o proti konkurenci neznamená výhra. Takové HP Reverb má "4K" per oko, čili dohromady 8K a je takřka nepoužitelný v těch našich simech ..
Hlavně XTAL stojí čtyři a půl tisíc dolarů. Na rozdíl od levnějších headsetů renderuje video 1:1, zatímco ty levnější renderují obraz větší, protože tam levnější optika obraz deformuje. XTAL používají týmy F1
Jasan, jsem si velmi dobře vědom, co je XTAL a kolik stojí. Můj povzdech byl "vtip", protože je mi jasné, že uvedené řešení je určeno výhradně pro firenmní sféru a je patřičně cenově nastavené....
Co mně ale nadchlo mnohem více, je fakt, že se připravuje první headset, který bude tento rok mít eye-tracking tzv. Dynamic Foveated Rendering (je to sice Pimax, ale doufejme, že se připojí i další firmy). Slibují úsporu výkonu na GPU min 25% a podporu ve všech hrách (je to věc ovladačů nVidia).
Pozitivní je, že odezva je rychlá a zdá se, že to už v této fázi vývoje funguje poměrně dobře.
A když letos nVidia přijde s 3xxx kartami, bude možná VR už stát za to...
Myslím tím, že 4K na každé oko bude už snad díky eye-tracking + novým GK reálně provozovatelné...
No, ano i ne... Předražené 2xxx jsou pořádně to ano, nadbytečné efekty jako Ray tracing ano - pro simy nemají význam. Nicméně 2080Ti má nad 1080Ti už přeci jen náskok, ale souhlasím, že pořád ne dost na to, aby se investice vyplatila...
S řadou 3xxx ale čekám vyšší nárůst výkonu https://www.tomsh...onsumption (pokud budou ampere na 7nm, tak by to proti 12nm touring mělo být sakra znát), navíc v ovladačích nVidia je nativně podpora Dynamic Foveated Rendering no a zdá, se že by AMD letos mohlo nabídnout jakous takous konkurenci (https://www.sveth...o-17/51040), což by se (možná) mohlo příznivě projevit na cenách nových nVidia karet...
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.