October 22 2025 00:33:41
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 5

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,755
· Nejnovější pilot: Glider
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
 Vytisknout diskuzi
BLOG Luftschraube
Tapi
Protože blog http://luftschrau... provozuji víceméně už cca 1 rok a nyní nabídl občasnou pomoc další redaktor (díky Saldy), přijde mi vhodné založit zde téma, kde budu upozorňovat na některé nové články. Nové články vychází zhruba s periodou jeden článek za týden.

Dnes je to první část z celkem dvoudílné série od Saldyho na téma výzbroje Šturmoviků IL-2: http://www.luftsc...cz/?p=4048

P.S. Pokud by kdokoli zde dostal někdy náladu a chuť napsat nějaký zajímavý článek týkající se nějakým způsobem letadel či letecké války 1939-45, můžete mne kontaktovat na emailu pavsko@gmail.com, rád takový článek zveřejním.

Pro info: blog je čistě hobby záležitost a žádným způsobem na sebe nevydělává, pouze do něj dobrovolně investuji část svého volného času Úsměv
WARBIRDS-BLOG.CZ
http://www.warbir...
 
saldy
Holahola lítavice, snad se nenecháte přemlouvat a pošlete nějaký počtení Úsměv
ijncluny.estranky.cz/img/original/405/mig19ccc.jpg
 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
313_Gryzlov
Tapi, nechci do toho moc kecat, ale fotka, kde holčina drží nábojový pás, má určitě špatný popisek. Nejedná se o průbojnězápalnou munici ráže 23 mm pro kanóny VJA, ale o munci ráže 20 mm pro ŠVAK a navíc v kombinaci s tříštivou municí.

Foitka z blogu:
[img]http://www.luftschraube.g6.cz/wp-content/uploads/2018/05/IL-2_Nábojový-pás-s-BZ-23-do-VJa-23.jpg[/img] is not a valid Image.


20x99R nebo-li 20 mm munice pro ŠVAK
[img]http://www.russianammo.org/p20schvak.jpg[/img] is not a valid Image.

23x152B nebo-li munice pro 23 mm VJA
[img]http://www.russianammo.org/pvya.jpg[/img] is not a valid Image.

Zdroj
http://www.russia...5mm.html#5
 
saldy
nojo mám tam špatnou fotku, to by měly bejt ony.

www.airwar.ru/image/idop/weapon/vya23/vya23-11.jpg
 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
313_Gryzlov
Ano, to už bude ono Úsměv
 
313_Gryzlov
Saldy,
ještě jedna poznámka. Sice je to munice pro 23 mm VJA, ale není to protipancéřová-zápalná (BZ), ale tříštivá-zápalná s trasírkou. Nebyl jsem si jistý, ale ověřil jsem si to u kamaráda, který dělal pyrotechnika.
 
Tapi
@Gryzlov: moc díky za upřesnění - je to v článku opraveno.

Pro všechny: vždy velmi uvítáme jakékoli upřesnění k vydávaným článkům. Budeme jen rádi, když na naše případné omyly či chybky někdo upozorní, abychom to mohli opravit.

WARBIRDS-BLOG.CZ
http://www.warbir...
 
saldy
Samozřejmě chyby jsou záměrně, aby prověřily vaši bdělost Vyděšený
ijncluny.estranky.cz/img/original/405/mig19ccc.jpg
 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
LesniHU
Nu, kdyz tedy:
P-38
Predne bych byl velmi opatrny s formulaci, ze pokoril 400mph. Prvni prototyp to s nejvetsi pravdepodobnosti nestihl pred tim, nez havaroval, a druhy a seriove stroje mely beztak udavanou nizsi rychlost. Pak je tu prototyp F4U, ktery tu rychlost pokoril (v dobe mezi prvnim a druhym prototypem P-38), ale dost mozna v vetrem v zadech, takze tam bych take kategoricky nebyl.

Vysoke rychlosti a kompresibilita nikdy vyreseny nebyly, jednou zaplatou byly ty zminene klapky, ktere zlepsovaly chovani, ale stejne se ve stemhlavem letu nedoporucovalo vic nez asi 30km/h nez bez nich. Neberte to spatne, ty klapky byly strasne prakticke a umoznovaly veci, co drive nesly, hlavne pridavaly jednu uroven bezpecnosti, a tudiz moralky a duvery v letadlo, ale kdyz mate kvuli kompresibilite ve vysce doprovodu bombarderu maximalne tak 2, max 3G, tak je budete mit i s klapkami a protivnik vam uhne i potom.

Postup pri selhani jednoho z motoru je uplne stejny, jako u ostatnich letadel, to "obvykle okamzite zvyseni otacek funkcniho motoru" je velmi nebezpecna rada - bud vam motor umre vysoko a pri rychlosti, pak neni duvod pridavat, pokud v male rychlosti pri nebo po startu, tak je to nejlepsi zpusob jak to zapichnout do zeme. U P-38 je to jen horsi nez u ostatnich vysokovykonnych letadel diky spatnemu smeru otaceni vrtuli.

Asi by stalo za to zminit hydraulicke posilovace kridele u pozdejsich verzi, neustale problemy s vytapenim kabiny (jeden z duvodu neuspechu v Evrope) a serie problemu s motory a chladici.
 
Tapi
@Lesnik - díky za korekci. Máš asi na mysli tento článek: http://www.luftsc...cz/?p=2895

add 400mph - souhlas, opraveno. V In Action (č. 1109) autor na str. 5 píše, že během slavného přeletu prototypu do New Yorku dělal cca 380 mph (autor zdá se myslí IAS). O pár řádek níže píše, že XP-38 dosáhl ground speed (GS) 420 mph. Protože GS > TAS > IAS a rozdíly se rostoucí výškou zvyšují, tak to asi odpovídá. XP-38 byl navíc naleštěný prototyp bez výzbroje...

add kompresibilta - souhlas, opraveno

LesniHU napsal:
Postup pri selhani jednoho z motoru je uplne stejny, jako u ostatnich letadel, to "obvykle okamzite zvyseni otacek funkcniho motoru" je velmi nebezpecna rada - bud vam motor umre vysoko a pri rychlosti, pak neni duvod pridavat, pokud v male rychlosti pri nebo po startu, tak je to nejlepsi zpusob jak to zapichnout do zeme. U P-38 je to jen horsi nez u ostatnich vysokovykonnych letadel diky spatnemu smeru otaceni vrtuli.


Tady moc nerozumím, páč v článku píšu
Na rozdíl od postupu obvyklého při vysazení motoru u dvoumotorových letadel, kdy pilot obvykle ihned zvýší otáčky funkčního motoru, musel pilot P-38 reagovat opačně, tj. otáčky zdravého motoru nejprve ihned snížit, nastavit vrtuli motoru, který selhal, do praporu, upravit trim, a teprve potom postupně zvyšovat otáčky zdravého motoru.
Shlédnul jsem ještě orig. instruktážní film na P-38 z r. 1943 a tam při vysazení motoru s otáčkami zdravého motoru nic nedělají, pouze nastavují vadný motor (vrtule do praporu, směs na idle-cutoff atd.)

Asi by stalo za to zminit hydraulicke posilovace kridele u pozdejsich verzi, neustale problemy s vytapenim kabiny (jeden z duvodu neuspechu v Evrope)

Doplněno
WARBIRDS-BLOG.CZ
http://www.warbir...
 
LesniHU
Tapi napsal:
LesniHU napsal:
Postup pri selhani jednoho z motoru je uplne stejny, jako u ostatnich letadel, to "obvykle okamzite zvyseni otacek funkcniho motoru" je velmi nebezpecna rada - bud vam motor umre vysoko a pri rychlosti, pak neni duvod pridavat, pokud v male rychlosti pri nebo po startu, tak je to nejlepsi zpusob jak to zapichnout do zeme. U P-38 je to jen horsi nez u ostatnich vysokovykonnych letadel diky spatnemu smeru otaceni vrtuli.


Tady moc nerozumím, páč v článku píšu
Na rozdíl od postupu obvyklého při vysazení motoru u dvoumotorových letadel, kdy pilot obvykle ihned zvýší otáčky funkčního motoru, musel pilot P-38 reagovat opačně, tj. otáčky zdravého motoru nejprve ihned snížit, nastavit vrtuli motoru, který selhal, do praporu, upravit trim, a teprve potom postupně zvyšovat otáčky zdravého motoru.
Shlédnul jsem ještě orig. instruktážní film na P-38 z r. 1943 a tam při vysazení motoru s otáčkami zdravého motoru nic nedělají, pouze nastavují vadný motor (vrtule do praporu, směs na idle-cutoff atd.)
Tu cast, co me zaskocila, jsem ztucnil.

Viz treba AP2095 (obecne britske pilot's notes). Kazde dvoumotorove letadlo ma nejakou minimalni bezpecnou rychlost na jeden motor, kdyz motor chcipne pod ni, stahuji se pripuste obou motoru a pristava se pred sebe, kdyz nad ni, nikde jsem nevidel radu, ze by se melo zacit pridavanim plynu nebo dokonce zvysovanim otacek. Castecne proto, ze otacky uz jsou nejvyse (startujeme...), castecne proto, ze jsou dulezitejsi veci nez hypoteticky ziskat rozdil mezi stoupacim a maximalnim rezimem, jako treba podvozek, praporovani a pripadny odhoz bomb, a castecne proto, ze dalsi pridavani vykonu nas priblizuje k minimalni bezpecne rychlosti. Cim vic vykonu, tim vetsi moment a tim vic proudiciho vzduchu kolem smerovek je treba. Koneckoncu v manualu P-38 je stahovani vykonu zmineno jen "to regain control". Neni tam nic opacneho nez u ostatnich letadel.
 
alfik
Mám dotaz k té rotaci: měl jsem zato, že pravý motor byl levotočivý a levý pravotočivý, z pohl. pilota (čili točily se "k sobě" z pohl. pilota), mýlil jsem se?
Protože pak by to pomáhalo, ne škodilo, v příp. vysazení jednoho z nich. Co myslíš tím "špatným" směrem?
A ostatně, u letadel se stejnotočivými motory je vždy jeden "dobrý" a druhý "špatný" Úsměv
"Ivane, Ivane. Ty palice medvědí. Nic jsi nepochopil!" Dědeček Hříbeček
 
Powerty
Pokud vím tak u sériových P-38 se právě točily opačně tzn. od sebe.
 
LesniHU
alfik napsal:

Mám dotaz k té rotaci: měl jsem zato, že pravý motor byl levotočivý a levý pravotočivý, z pohl. pilota (čili točily se "k sobě" z pohl. pilota), mýlil jsem se?
Protože pak by to pomáhalo, ne škodilo, v příp. vysazení jednoho z nich. Co myslíš tím "špatným" směrem?
A ostatně, u letadel se stejnotočivými motory je vždy jeden "dobrý" a druhý "špatný" Úsměv
Od druheho prototypu byly prave opacne, pravotocivy vpravo a levotocivy vlevo, tudiz oba spatne :-). Duvodem byla snaha o zlepseni proudeni okolo gondoly.
 
Tapi
LesniHU napsal:

Na rozdíl od postupu obvyklého při vysazení motoru u dvoumotorových letadel, kdy pilot obvykle ihned zvýší otáčky funkčního motoru, musel pilot P-38 reagovat opačně, tj. otáčky zdravého motoru nejprve ihned snížit, nastavit vrtuli motoru, který selhal, do praporu, upravit trim, a teprve potom postupně zvyšovat otáčky zdravého motoru.

Tu cast, co me zaskocila, jsem ztucnil.
Viz treba AP2095 (obecne britske pilot's notes). Kazde dvoumotorove letadlo ma nejakou minimalni bezpecnou rychlost na jeden motor, kdyz motor chcipne pod ni, stahuji se pripuste obou motoru a pristava se pred sebe, kdyz nad ni, nikde jsem nevidel radu, ze by se melo zacit pridavanim plynu nebo dokonce zvysovanim otacek. Castecne proto, ze otacky uz jsou nejvyse (startujeme...), castecne proto, ze jsou dulezitejsi veci nez hypoteticky ziskat rozdil mezi stoupacim a maximalnim rezimem, jako treba podvozek, praporovani a pripadny odhoz bomb, a castecne proto, ze dalsi pridavani vykonu nas priblizuje k minimalni bezpecne rychlosti. Cim vic vykonu, tim vetsi moment a tim vic proudiciho vzduchu kolem smerovek je treba. Koneckoncu v manualu P-38 je stahovani vykonu zmineno jen "to regain control". Neni tam nic opacneho nez u ostatnich letadel.


Díky za vysvětlení. Co píšeš souhlasí v podstatě s informacemi z toho instruktážního videa. Nepodřilo se mi dohledat (vzpomenout si) odkud jsem tu zavádějící informaci o zvýšení otáček zdravého motoru při výpadku sehnal... Raději jsem info o postupu pilota z článku vypustil. Plánuju jako jeden z dalších článků to komentované instruktážní video a tam bude postup popsán.
WARBIRDS-BLOG.CZ
http://www.warbir...
 
alfik
LesniHU napsal:

alfik napsal:

Mám dotaz k té rotaci: měl jsem zato, že pravý motor byl levotočivý a levý pravotočivý, z pohl. pilota (čili točily se "k sobě" z pohl. pilota), mýlil jsem se?
Protože pak by to pomáhalo, ne škodilo, v příp. vysazení jednoho z nich. Co myslíš tím "špatným" směrem?
A ostatně, u letadel se stejnotočivými motory je vždy jeden "dobrý" a druhý "špatný" Úsměv
Od druheho prototypu byly prave opacne, pravotocivy vpravo a levotocivy vlevo, tudiz oba spatne :-). Duvodem byla snaha o zlepseni proudeni okolo gondoly.

Rozumím. Díky. No tak to jsem se fakt domníval, že účelem bylo právě to vynulování rotačních momentů.
"Ivane, Ivane. Ty palice medvědí. Nic jsi nepochopil!" Dědeček Hříbeček
 
Tapi
To podle mne určitě byla. Chápu-li to správně, nejprve se vrtule otáčely proti sobě (ke gondole). Tím se rušil právě rotační moment. Když se rozhodli zlepšit obtékání vzduchu kolem gondoly, prostě prohodili oba alisony a vrtule se pak točily od gondoly ven. Ale stále bylo zachováno rušení rotačního momentu.
EDIT: akorát nyní byl větší problém, když jeden motor vysadil... hrozilo přetočení letounu v důsledku silného rotačního momentu "špatným" směrem.
WARBIRDS-BLOG.CZ
http://www.warbir...
 
olda Olde maly
A jaký ty Alisony měly teda kroutící moment? Že to mělo tak fatální následky.
 
alfik
Tapi napsal:

To podle mne určitě byla. Chápu-li to správně, nejprve se vrtule otáčely proti sobě (ke gondole). Tím se rušil právě rotační moment. Když se rozhodli zlepšit obtékání vzduchu kolem gondoly, prostě prohodili oba alisony a vrtule se pak točily od gondoly ven. Ale stále bylo zachováno rušení rotačního momentu.
EDIT: akorát nyní byl větší problém, když jeden motor vysadil... hrozilo přetočení letounu v důsledku silného rotačního momentu "špatným" směrem.

No právě takhle jsem to myslel. Akorát jsem nevěděl, že došlo k té změně kvůli obtékání. Pořád aby se jeden učil... Úsměv
Olde, od sebe, takže pokud běžely oba, tak se navzájem vyrovnaly, a jakmile běžel jen jeden, tak běžel v nevhodném směru, který ten reakční moment ještě zhoršoval.
"Ivane, Ivane. Ty palice medvědí. Nic jsi nepochopil!" Dědeček Hříbeček
 
olda Olde maly
Mě šlo Alfe o jeho veličinu, než směr. Přece jenom u řadových motorů do stíhaček nebyl tak velký jako u motorů do bombrů. Viz použité Jumo v S-199.
 
Přejít na fórum:
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

teamspeak server Hosting by TeamSpeak3.com
Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

06-10-2025 19:06
Radiační situace za firmamentem zůstává normální

21-09-2025 14:51
Byl jsem na dnech NATO. Viděl Harrier, Hornet, Rafale, EF Typhoon, Mirage2000 a B-52 a bylo to dobré.

20-08-2025 11:11
Ahoj dneska někdo na il-2 budem na teamspeaku kolem 5-6 hod klidne i ty Vity muzes dorazit taky se vracime po dlouhé době. Mrknutí

19-08-2025 21:45
Ahoj, Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá Úsměv poraďte mi kde bych objevil staré veterány.

09-08-2025 13:55
Tak na zbytek roku hodně štěstí jako z Kokury!

23-07-2025 10:14
A kde máš ty "svoje" obrázky?

22-07-2025 20:07
já "svoje" nezakazuju

18-07-2025 10:09
Jaké nalinkované obrázky? 95% obrázků na netu nelze linkovat, je to zakázáno.

14-07-2025 18:24
a není tu čistě náhodou někdo, kdo ví proč se nezobrazují nalinkované obrázky?

13-07-2025 23:31
Další zpráva o medvědech! Šklebící se

38,327,813 návštěv