September 18 2025 13:20:26
Navigace
IL-2 BoS Návody
1. Aktivace licence
2. Ladění .ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 BoS FAQ (pilot help)
IL-2 BoS FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
CLoD Návody
Postup instalace volitelných záplat
Nastavení ovládání (Aircraft.csv)
IL-2 Návody
IL-2 Sturmovik (verze)
1. Začínáme s IL-2
2. Ladění conf.ini
3. nastavení ovladačů
IL-2 Sturmovik FAQ (pilot help)
IL-2 Sturmovik FAQ (SW help)
Pilotovatelná letadla
RoF Návody
Planeset
Kdo je on-line
· Hosté on-line: 2

· Piloti on-line: 0

· Registrovaní piloti: 2,755
· Nejnovější pilot: Glider
IL-2: Cliffs of Dover
IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover- krabice (box)
IL-2 Sturmovik 1946
IL-2 Sturmovik 1946 - krabice (box)
Rise of Flight
Rise of Flight - krabice (box)
Informace o SVK
Vlastníci a provozovatelé
Pravidla SVK fóra
Číst diskuzi
Svět Virtuálních Křídel (IL-2 Sturmovik 1946, Cliffs of Dover, Rise of Flight) » IL-2 Sturmovik 1946 (letový bojový simulátor z období druhé světové války) /*PC série*/ » IL-2: 1946 - Kooperační mise
 Vytisknout diskuzi
Saldyho bitevní koutek
saldy
Tak včera pozdě v noci jsme misi hráli asi v pěti lidech, a situace docela zhoustla,už o neni taková procházka. Nad bojištěm se teď honí stíhačky, za tankovými klíny postupují zadní voje, stát se může cokoliv. Zvu všechny na hru.

Název mise: Sovětský průlom u Orla.
Místo setkání: Hyperloby
Verze: 4.11
Mody: Žádné (SM od BP doporučeno ale není nutností)
TS: Není
Maximální počet hráčů: 10
Nabídka letadel: 4x Hs 129 B-2, 3x Bf 109 G-6, 3x Jak-9D
Délka mise: 35 minut
Obtížnost: Plná, zapnutý pouze Speedbar, ikona letounu, letiště a cílové oblasti.
Datum a čas: Neděle 18.3. 18:00 a 20:00




Brífing

19.7. 1943 jižně od města Orel pronikli sověti obrannou linií hlouběji do týlu dvou armád. Do boje proti tankům se zapojila téměř výhradně Luftwaffe.


Modří:

Bitevníci:

Ruská tanková brigáda útočí jihozápadním směrem na naše obranné pozice(G15), ty však nápor dlouho neudrží, polohu našich pozic poznáte podle stoupajícího dýmu. Pozor, od jihu k oblasti také postupují naše poslední tankové zálohy, několik málo Pz IV a StuG. Průzkum hlásí 3 roty T-34 a menší počet SHD, dohromady téměř 40 ruských tanků. Hlavním cílem jsou tanky. Po vyčerpání protipancéřové munice a pokud to situace dovolí, zaútočíte na postupující zadní voje, tedy nákladní vozy a mobilní dělostřelectvo.

Stíhači:

Vaším hlavním úkolem je chránit bitevníky, vezměte si 70% paliva, sovětští stíhači dorazí zřejmě se zpožděním, vemte si proto bombový náklad, leťte napřed a nejprve zaútočte na koncentrace tanků, poté pozorně hlídkujte nad bitevní oblastí(G15).

Povolená letadla:
4x Hs 129 B-2 (ujistěte se zda máte nastavený Bk 3,7)

3x Bf 109 G-6 (vyberte si pumový náklad, SC-500 doporučeno)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Červení:

Naše pozemní jednotky udeří na pozice nepřítele v sektoru G15. Vezměte si 70% paliva. Zastavte Luftwaffe a její snahu mařit toto úsilí. Naše dělostřelectvo provede útok na fašistické linie, ty budou zahaleny do hustého dýmu.

Povolená letadla:
3x Jak-9D

 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
Jenicek
Do toho Befka bych si i rád sednul, ale v neděli v 6 čas nemám a od 8mi se letí Squad Challenge Smutný.

 
saldy
Hola hola hola, bitevníci! Budu na Hypku v pondělí 18h a 20h. Zkuste se mrknout ve stejný časy i v neděli, možná tam budu taky ale to neslibuju.

Trénujte, ať zastavíme ty železný hordy Mrknutí

 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
DarkTatka
Hlásím se na pondělí od 8mi, Hs-129 Úsměv

doufam ze nas nekdo prileti pokryt Úsměv

 
Koty
Jak 9D a 70% paliva? není to plýtvání? Mám pocit, že 40 bude stačit. Pokusím se dostavit s Jakem a trošku vás pobavit akrobacií za ocasem Úsměv.


Rien n'est parfait; c'est la vie!
 
lochness
a je, Kotymu nevyslo bitevniceni, tak se tam bude motat na Yaku Šklebící se Tak u toho musim byt. Úsměv


kogm.bluefile.cz/banner/ban_loch.jpg
 
saldy
Díky že jste mi pomohli rozchodit to TS, večer jsem se pak krátce připojil na AHčka a vše již fungovalo jak má, ve směšovači jsem si konečně snížil hlasitost hry takže už všechny slyšim, ten chat už jsem fakt začínal nenávidět Mrknutí

 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
lochness
jo, s TS je to vo moc lepsi. Skoda, ze mi do toho dnes neco vlezlo, jak jsem vas poslouchal, stalo to za to, tudiz se dodatecne omlouvam. Tak snad priste Úsměv


kogm.bluefile.cz/banner/ban_loch.jpg
 
Koty
Sorry, v pondělí jsem nemoh.. tak snad příště, bude něco?


Rien n'est parfait; c'est la vie!
 
saldy
[img]http://www.sturmovik1946.estranky.cz/img/original/537/01.jpg[/img] is not a valid Image.

[img]http://www.sturmovik1946.estranky.cz/img/original/538/02.jpg[/img] is not a valid Image.

Tak příště budem útočit na Německou kolonu. Info ještě dodám, zatim sem dám rozhovor s velitelem československých bitevníků co jsem opsal ze starého časopisu LK.

Rozhovor s bývalým velitelem 3. čs. bilp, pplk. Mikulášem Guljaničem.

-Pane podplukovníku, velel jste 3. čs. bitevnímu leteckému pluku v SSSR, jeho bojová činnost je veřejnosti dosud málo známá, mohl byste říci, jaký byl její přínos v osvobozovacích bojích?

Proč mi dáváte tak obtížnou otázku hned na začátku!? O tomto vám řeknou více historikové, ti se v tom lépe vyznají, já vám mohu vyprávět jen o bojích samotných.

-Jak došlo k zorganizování pluku a k jeho nasazení?

Pluk vznikl ve svazku1. čs. smíšené letecké divize v SSSR, jejímž základem byl 1. čs. stíhací letecký pluk majora F. Fajtla. Již v době operací během SNP vyvstal požadavek vyslat na Slovensko další leteckou jednotku, která by zahrnovala i bitevní peruť. Ta byla skutečně realizována, a třebaže pro rychlý spád událostí na Slovensku do bojů nezasáhla, stala se později bází pro vytvoření bitevního pluku, ten dostal svou konečnou podobu na podzim 1944 v Przemyšlu, kde dostal další operační výcvik. Mluvíme li o vzniku, chtěl bych se zmínit o všestranné pomoci ze sovětské strany, bez toho a zcela bez nadsázky by se pluk nikdy nestal bojeschopný. Nejde jen o techniku, mám na mysli hlavně lidi. Piloty jsme měli vlastní, střelců už méně, ale mechanici, zbrojíři a další technici nám téměř zcela chyběli. Mnoho z těchto funkcí bylo obsazeno sověty, zde vznikaly svazky, které se později prověřovaly a ještě více upevňovaly v bojích. Zimy v Haliči jsou tuhé a představte si práci mechaniků při 20° mrazu, kůže se při dotyku s kovem trhá. Všechny větší opravy se navíc musely dělat v noci při mdlém a čadivém osvětlení frontové žárovky (nábojnice od granátu, v níž hořely hadry nasycené petrolejem). Vzpomínám na jednu kompletní výměnu motoru, plánovanou na jeden a půl dne, kterou mechanici zvládli za 12 hodin. Pluk se přesunoval za pohybující se frontou. Další cvičné bombardování a střelbu absolvoval na letišti Ivonitz a po krátkém přesunu do Katovic, zakotvil na polním letišti Poremba v jihozápadním Polsku, jeho bojový prostor tak sahal až k čs. státním hranicím.

-Jaké máte vzpomínky na první bojový let?

Poměrně dost přesné. Bylo to v březnu kdy vojska 4. ukrajinského frontu nastoupila k náporu na na dobytí přístupů k Moravské bráně. Jistě víte, že v této oblasti Němci kladli-hned po Berlínu-největší odpor, místy až fanatický, chtěli uhájit své poslední průmyslové centrum a navíc umožnit ústup jádra Schörnerovy armády, která chtěla obchvatem přes stále okupované Československo proniknout do Německa a pomoci obraně Berlína. V tento čas zima ustupovala jaru, krajina byla holá, tím více vynikaly škody, které válka napáchala. Klikaté trhliny zákopů, vypálené vesnice, pole znetvořená palbou, nad zemí chuchvalce dýmu…nebyl to pěkný pohled.

-Tomu věřím, mě ale zajímají ty bojové akce.

Nevím jak začít. Připomínám, že šturmoviky byly určeny výhradně pro přímou podporu pěchoty. Znamenalo to ničit velmi specifické cíle, na které se muselo útočit z malých výšek. Já několikrát jsem musel doslova přeskakovat koruny stromů. Můj střelec by to mohl potvrdit. První zteč probíhala velmi spořádaně, kdežto další, kdy se bojová formace rozdrobila, prováděli piloti individuálně. Po startu jsme se seřadili do pelengu (formace stupňovité řady) a po deseti patnácti minutách jsme dosáhli cílové oblasti. Měli jsme ovšem stíhací doprovod, který nám zajišťoval 1. čs. stíhací letecký pluk se stroji La-5FN. Němci proti nám nasadili známou leteckou divizi Richthofen. Vedoucí formace požádal kontrolní punkt o povolení k útoku, a když jej dostal, začal se řídit pokyny pozemního návodčím, ukrytého někde v pozemním stanovišti. Vedoucí útočil první, další v pelengu jej následovali s určitým odstupem, všechny stroje musely mít volnost pohybu. Když jsem vedl formaci já, přibližoval jsem se k cíli pokud možno tak, abych jej měl po levé ruce a mohl ten cíl stále sledovat. Po obhlédnutí cíle jsem náhle přešel polovičním výkrutem do skluzu po křídle, ostrou zatáčkou jsem se natočil čelně k cíli a snažil jsem se jej dostat do zaměřovače. Muselo se spěchat, těm dole se to rozhodně nelíbilo…Když jsem Il-2 navedl do strmého klesavého letu a cíl v zaměřovači „seděl“, odpálil jsem rakety a poté jsem také uvolnil pumy. Střelivo v kanonech jsem si šetřil pro další příležitost. Těsně před cílem jsem letoun začal vybírat do stoupavého letu, v tento okamžik mě můj zadní střelec kryl palbou na pozemní jednotky. V tuto chvíli přecházel někde nade mnou do zteče další Il-2, následoval přibližně mou dráhu letu tedy klesání pod úhlem asi 30° a po něm další a další, až se na obloze vytvořil kruh, z něhož se šturmoviky opětovně spouštěly na zteč a do něhož se-alespoň teoreticky- opět vracely. Útočit jsme směli pouze z jednoho směru, abychom se vzájemně neohrozili. Obvykle jsme během náletu provedli zteče dvě nebo tři, ale také čtyři, v jednom případě i pět. Pak se bod jejich nástupu neustále posunoval proti směru hodinových ručiček, to Flaku zhoršovalo zaměření. Hlavní princip úspěchu byl dán železným zákonem bitevníků, ani na okamžik cíl neuvolnit! Ano cíl musel být palbou doslova zalehnut, jedině tak mohly letouny úspěšně úkol splnit.

-Tento způsob boje ovšem nutně znamenal značné psychické vypětí, jemuž byly osádky vystaveny.

Myslím, že tento výraz je plně na místě, nápor to skutečně byl. Mohl bych jej i specifikovat i v bližších časových úsecích, například podle okamžiku přechodu na zteč, okamžiku vybírání apod. Nejhorší pocit jsme zažívali snad tehdy, když letoun útočil a neměl již munici, Němci to vycítili a pod námi se otevřelo peklo.

-Jak to? Il-2 byl pancéřován a domnívám se…

Ano šturmovik byl s výjimkou prostoru zadního střelce i pancéřován, tenký pancíř dokázal většinu střel odklonit. Několikrát se stalo, že ve ztečích se pokračovalo i po vyčerpání munice, jestliže se pěchota nedokázala včas uchytit-jako například při násilném přechodu rozvodněné řeky Olzy, nebo při dobývání bývalých čs. hraničních opevnění, kde se Němci houževnatě drželi, náš peleng Němce zaměstnával a poutal na sebe palbu. Za těchto podmínek nám nikdo takový rozkaz nemohl vydat, ani jsme žádný takový neobdrželi. Velitel kontrolního punktu, který byl v kontaktu s pozemními jednotkami nás jen poprosil. Taková prosba nás však zavazovala více než rozkaz.

-Vzpomínáte na letce, kteří se v bojích vyznamenali?

Vyznamenali se všichni, protože dobrovolně chodili do akcí, to zdůrazňuji. Jako velitel jsem nikdy nerozlišoval, přesněji nezdůrazňoval zásluhy jednotlivců, naším předpokladem byla činnost kolektivu. Osamocený Il-2 by nad cíl ani nepronikl. Ovšem dnes s odstupem mnoha let musím především ocenit činnost velitelů všech tří bitevních perutí, O. Fencla, J. Nižňanského a M. Šingloviče, kteří nikdy neodmítli splnit sebetěžší úkol a zdárně vodili své svěřené skupiny do boje. Dále pak obdobnou činnost mého zástupce škpt. Kubici a konečně statečné chování několika letců při mimořádných údálostech. Například por. Novotný dokázal přistát v zemi nikoho s prostříleným letounem a pak proniknout zpět k naší jednotce. Rtn. Husmann, zadní střelec šturmoviku č. 35 (jednalo se o č. 14) dokázal odrazit útok dvou Fw 190, ačkoliv byl raněný, dokázal jeden z nich sestřelit (jednalo se o Fw-190 F-8 z SG4), byl to mimořádný výkon.

-Pane podplukovníku, naše letecké jednotky bojující na západě byly tamějšími veliteli vysoce hodnoceny. Jak nás hodnotili sověti?

Dobrá otázka, musím podotknout, že náš pluk byl uznán bojeschopným velmi brzy po zahájení přeškolovacího výcviku, sovětští instruktoři-jmenovitě major Saršenko- nás vedli do boje pouze jednou, poté to dle jejich názoru již nebylo zapotřebí…Když jsme se vraceli po bitvě domů, málokdy se stalo, aby nám pozemní návodčík netlumočil dík sovětských velitelů. A jednou, vzpomínám s úsměvem, se ve sluchátkách ozvalo:“Prichaditě abratno, no specialno vy, Čechoslováky!“ To bylo ocenění lidmi, kteří byli dnem i nocí obklopeni smrtí. Co se týká hlavního velení, čs. letecká divize nebyla v SSSR jediná zahraniční jednotka, existovaly polské, byl tu i francouzský pluk, avšak jen my jsme měli vlastní velitele. U všech ostatních byly velitelské funkce dublovány. Sověti v nás měli naprostou důvěru. Náš pluk byl třikrát citován v rozkaze vrchního velitele Rudé armády, byl zde předpoklad, že se náš pluk stane gardovým.

-Co byste řekl závěrem?

Náš pluk nebyl žádnou mimořádnou jednotkou, ze všech čs. válečných jednotek byl zformován nejpozději. Jeho přínos v osvobozovacích bojích je také skromný, i když se boje týkaly tak důležitých oblastí. Osud nám dopřál bojovat jen krátkou dobu, ale byla velmi intenzivní, náročná a úspěšná. Ty dvě někdy i tři bojové akce denně se brzy začaly na lidech ukazovat. Němci na východě v poslední fázi bojů nebrali piloty do zajetí, tím spíše ne letce Čechoslováky. Šli jsme do boje vždy, i když jsme viděli, že konec války je v dohlednu. Jsem hrdý na to, že jsem byl velitelem těchto chlapců.

Během Ostravko-opavské operace, do níž se 3. čs bilp zapojil v její hlavní druhé fázi, provedl 298 bojových letů v trvání 264 hodil 38 minut, letci na nepřítele svrhli asi 3700 pum o hmotnosti 85 000kg, vystřelili 582 raket a kolem 125 000 projektilů různé ráže, zničili desítky aut, povozů s municí, železničních vagonů, dělostřeleckých a minometných baterií, ohnisek těžkých kulometů, obranných bodů, založili mnoho požárů atd. Dále usmrtili či vyřadili z boje kolem 1500 vojáků a důstojníků.

Rozhovor V. Tikovského byl uveden v časopise Letectví a kosmonautika a v knize 1. československá letecká divize v SSSR od J. Daňka.

 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
radko1111
aký ze to máte link Vyděšený


Ivan Gašparovič o Balkánskych otázkach:
„Srbsko má veľmi výhodnú a peknú polohu pri mori.“
"Republika srbská a Biela Hora je ako Slovensko a Česko. V mnohom sú si podobné."
"Za najvážnejšiu otázku pri stabilizácii regiónu západného balkónu... ehm... balkánu..."
 
Hoper
jestli bude pozemní návodčí ženská, zkusil bych se přidat ;)


Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat.

[samurajský pohled na zajetí]
ovarek.cz/hamster.gif
 
310_cibule
12:52. Našel jsem na celém SVK ještě asi tři příspěvky, ke kterým jsi nic nenapsal ;-) Snaž se trochu.


"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
Hoper
už se povedlo
mám zdokumentováno, že ve 12:42 jsem tu byl všude ;)


Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat.

[samurajský pohled na zajetí]
ovarek.cz/hamster.gif
 
310_cibule
Koukal jsem do archívu, u třech zpráv jsi chyběl Mrknutí


"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
Hoper
Cibulko, mám to "zdokumentovaný", až to budu moci někam postnout, pošlu ti důkaz ;)


Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat.

[samurajský pohled na zajetí]
ovarek.cz/hamster.gif
 
310_cibule
Počkej, ty mi fakt chceš říct, že jsi dneska kolem poledne něco napsal pod všechna vlákna za posledních x let, co tu tyhle stránky existují?


"Máte právo říkat cokoli. ... Právo být na veřejnosti za hlupáka je u nás garantováno ústavou. Ale právo něco vyslovit nedělá z toho výroku pravdu. Pravda se prokazuje nebo vyvrací porovnáním s fakty. Kdo tenhle princip nerespektuje, s tím je těžká řeč. Všichni smíme takovou diskusi odmítnout. To není zbabělost ani povýšenost, to je jen rozumné hospodaření se silami a časem."
 
saldy
Hoper napsal:
jestli bude pozemní návodčí ženská, zkusil bych se přidat Mrknutí


Jednu komsomolku ti tam dám, ale vem si s sebou něco na holení Šklebící se

 
http://www.sturmovik1946.estranky.cz/
Hoper
to moje strniště nepíchá ale příjemně šimrá... jí to vysvětlím
nebo je snad zarostlá ona ?? :))

ed: TEĎ TECHNICKÁ: KDYŽE SE TO TEDA LETÍ ??
a bude to koopka ? jestli ano, možná bych si sedl jako střelec do 14tky ;)


Upravil/a Hoper dne 28-03-2012 14:01
Porazit nepřítele a dát mu život může vypadat jako projev laskavosti,
ale ve skutečnosti to je to nejkrutější, co poraženého může potkat.

[samurajský pohled na zajetí]
ovarek.cz/hamster.gif
 
radko1111
sry za blbu otazku ale kolko tam bude lietadiel ?? a kedy sa to vlasne lieta
sry ked niekoho teraz urazím ale chcem videt toho kto sadne do brojleru proti La-5


Upravil/a radko1111 dne 28-03-2012 17:36
Ivan Gašparovič o Balkánskych otázkach:
„Srbsko má veľmi výhodnú a peknú polohu pri mori.“
"Republika srbská a Biela Hora je ako Slovensko a Česko. V mnohom sú si podobné."
"Za najvážnejšiu otázku pri stabilizácii regiónu západného balkónu... ehm... balkánu..."
 
Přejít na fórum:
Přihlášení
Jméno

Heslo



Nejste pilotem?
Klikněte sem
a zaregistrujte se.

Zapomněli jste heslo?
Pro zaslání nového
Klikněte sem.
TeamSpeak3
cr597.teamspeak3.com:9254
Heslo: net

Rychlovka
Pro přidání zprávy se musíte přihlásit.

13-09-2025 17:59
Ahoj, jak bych si s vámi mohl zalétat? Kdy, kde a jak? Létal jsem BOS solo a ted si na TAW trosku osvojil i engine mgmt a navigaci jen podle mapy. Sám ale nemám šanci. Létám za spojence.

20-08-2025 11:11
Ahoj dneska někdo na il-2 budem na teamspeaku kolem 5-6 hod klidne i ty Vity muzes dorazit taky se vracime po dlouhé době. Mrknutí

19-08-2025 21:45
Ahoj, Po půlce života jsem si vzpoměl na svoje létání. Bohužel si pamatuji už jen starý Il-2 1946. Co se tedy teď létá Úsměv poraďte mi kde bych objevil staré veterány.

09-08-2025 13:55
Tak na zbytek roku hodně štěstí jako z Kokury!

23-07-2025 10:14
A kde máš ty "svoje" obrázky?

22-07-2025 20:07
já "svoje" nezakazuju

18-07-2025 10:09
Jaké nalinkované obrázky? 95% obrázků na netu nelze linkovat, je to zakázáno.

14-07-2025 18:24
a není tu čistě náhodou někdo, kdo ví proč se nezobrazují nalinkované obrázky?

13-07-2025 23:31
Další zpráva o medvědech! Šklebící se

13-07-2025 19:07
Pro zajímavost: Na území česka se v minulosti v hradních příkopech medvědi nikdy nepoužívali. Bylo to neekonomické.

38,032,776 návštěv