Tak nejak ma chytil Saldyho projekt Fall Grun a vdaka Oldovej angazovanosti som sa snazil viac dozvediet o Aviach prvej perute 4.LP ktore chce Saldak pouzit v kampani. Chcem zalozit diskusiu ohladom vzhladu avii aby do nej zapojili viaceri co o tom nieco vedia alebo poznaju odkazy niekam.
Vieme ze I. perut tvoria letky 40, 41, 42
Nedokazem zrekonstruovat uplne realne stroje do ila, ani to nemusim, ale na zaklade informacii mozem vzhlad lietadiel aspon priblizit k realnym predloham tych pohnutych dni.
Marking 40 letky je mi viac-menj jasny. Kod "A", zlty vrtulovy kuzel a Avie pre Fall Grun kampan dostali aj zlte disky kolies. Ako som inde pisal zamalovane plukove znaky maju vsetky a pod kabinou je zlta rimska "I" ako znak 1. perute 4.LP
Marking 41. letky je mi okrem kodoveho pismena "B" uplne neznamy. Narazil som na bokorys jednej Avie skorsej serie s kodom "B" a bielym vrtulovym kuzelom. Bola pred mobilizaciou lebo mala plukovny znak. Farba kuzela? Jeden z referencnych materialov na obtlacky avie pise ze kuzel bol cerveny... Disky/papuce na kolesach? Rimska jednotka pod kabinou a ak ano v akej farbe?
Marking 42. letky je pre mna trocha zmatocny. Kod je nepochybne "D". Niekto hovori o cervenom kuzely, inde narazim na modry kuzel v kombinacii s modrym kruhom na kapote podvozku s mensim zltym kruhom uprostred. Ba ze 42. letka mala zeleny kuzel a aj kruh na kapote podvozku ale aj zlty mensi kruh uprostred.
Na modelfore som cital od ringletta prispevok o farbeni vrtulovych kuzelov:
U dřevených vrtulí se natíral jen plech vpředu, v případě kovoé vrtule celý kužel, pokud byla vrtule dřevěná a označení dvoubarevné, pak nebylo většinou použito.
Avie 4.LP sa javia ako zaujimavo pestre a kampani urcite pomoze ked do toho investujeme cas a naku namahu a namalujeme to aj pestro aj pekne aj kolkotolko historicky.
Vacsinu roboty na skinoch som spravil a mam pripravene cisla aj kody aj template takze kozmeticke zmeny vrtuloveho kuzela a diskov podvozku by nemali zabrat vela casu. Nateraz mam hotovu letku 40 aj 42, ale zmenim farby ak sa to ukaze aj dobre aj zaujimave aj historicke. A letku 41 dorobim ak bude referencia.
Ako referenciu pre 42. letku som zobral ze kuzel je cerveny a tak aj cast disku dostala cerveu farbu aj rimska "I" pod kabinou je cervena. Proste si musim zvolit nieco na zaklade coho urobim farby.
A toto nie je pokus o nake natahovanie sa ale mna to fakt bavi urobit Saldakovi cely 4.LP do kampane. Zakladny skin od Roba. je perfektny, takze mam na com stavat.
Co chem dosiahnut? Chem urobit sadu 36 skinov avii I/4 letiek 40, 41, 42. Iste bude to moja interpretacia informacii. Stroje kazdej letky budu mat jednotnu farbu vrtuloveho kuzela (ci len spicku alebo cely), letkovu farbu na disku kolies (pripadne kobinaciu farieb, ak sa zisti ze farba nebola tak budu bez nej), znak rimskej "I" pod kabinou vo farbe letky. Takto to chcem pre Saldyho kampan. A mozno to bude cele inak. Viem ze vacsine ludi je to sumak, ale ako hovori veikso: "To musi bavit!"
Servác Kukulo. Ne že bych Ti do toho chtěl vnést ještě větší zmatek, ale speciálně pro Tebe jsem prohlédl pár knížek a našel tohle:
[img]http://imgway.cz/v/1K1j.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://imgway.cz/v/1K1k.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://imgway.cz/v/1K1l.jpg[/img] is not a valid Image.
To vypadá, že letka 40 měla bílé vrtulové kužely a ne žluté. Navíc v tom Tvojem posledním odkazu má žlutý kužel Avia 45. letky.
Tak a teď se v tom vyznej...
Zdroj: Jiří Rajlich - Josef František, Pokus o pravdivý příběh československého stíhače, str. 37, 46, 47.
Oni mohli zrejme mat rovnake farby kuzelov ale v ramci inej perute, resp. ineho pluku. Nie v jednej letke.
A este tu je moznost, ze ked zamalovali znaky a seriove cisla, mohli zamalovat aj kuzele a disky... resp. disky mali zelene lebo na polnych letiskach papuce kvoly blatu zrejme nepouzivali.
Držel bych se . Ing. Jana Krumbacha. Zmiňované publikace veiksem nemám, bohužel. Bílá, nebo žlutá? Kdo to z černobílé fotky bezpečně rozpozná? Ing. Krumbach, což byl největší znalec našich prvorepublikových ér vytvořil tuto tabulku:
Bílá se nikde neuvádí. Ani já jsem se s ní ještě nesetkal. Ovšem 41. letka nám chybí. Chtělo by to mít bezpečně foto nějaké mašiny 41. letky. Na Modelforu, kde jsou největší znalci našich letadel, zatím žádná zpráva, která by nás někam posunula. Je možno kontaktovat Jiřího Rajlicha. Ano, 3. Letecký pluk používal k rozlišení barevné trojúhelníky.
Upravil/a olda Olde maly dne 05-12-2018 11:24
ty římské čísla I, II a III pod kabinou, to není označení perutí.
Číslo bylo vždy bílé nebo černé a označovalo stupeň vytížení stroje.
I - označení letounů používaných k běžnému létání personálu
II - letouny určené k záloze u jednotky, které létaly jen v případě větších cvičení a jednou za čas je protáhli v rámci udržovacích letů
III - letouny v záloze u leteckého pluku, létány jen jako záložní v případě nutnosti doplnění stavu perutí, během velkých cvičení a jako mobilizační záloha
Barvy kuželů a různých doplňků se u jednotlivých perutí napříč letectvem shodovali, ale v rámci pluků vždy měla každá letka svou barvu.
Nicméně je tom skvělý zmatek. nikdo nic pevně neví a pokud byly nějaké záznamy, kromě těch pana Krumbacha, vzlala je v roce 2002 voda definitivně do zapomnění ...
Aby v tom byl větší zmatek, za mobilizace se měli přetřít znaky pluků a seriová čísla letounů zelenou barvou. Seriál pak byl jen unvnitř kabiny z pravé strany. Někde přetřeli i rozlišvací písmena perutí.
Upravil/a ringlett dne 05-12-2018 16:30
1/I/1 Hradec Králové Š - 328 A
2/I/1 Tábor Š - 328 B
3/II/1 Milovice Š - 328 D
4/II/1 Plzeň Š - 328 E
6/II/1 Milovice Š - 328 G
11/III/1 Kbely Š - 328 K,X
61/I/1 Hradec Králové A - 100, B71 F
66/II/1 Milovice A - 100, B71
31/III/1 Hradec Králové B534 P
32/III/1 Hradec Králové B534 L
34/III/1 Hradec Králové B534 H
CV/1 Hradec Králové cvičná M,E
N/1 Hradec Králové náhradní
VZÚ Kbely fotogrametrická
LP 2 Olomouc
5/I/2 Olomouc Š - 328 A
14/I/2 Olomouc Š - 328 E
7/II/2 Vyškov Š - 328 B
8/II/2 Vyškov Š - 328 D
62/II/2 Vyškov A - 100, B71 M,H
63/I/2 Přerov A - 100, B71 L
33/2 Olomouc B534 T
35/III/2 Olomouc B534 F
36/III/2 Olomouc B534 G
51/III/2 Olomouc B534 V
CV/2 Olomouc cvičná K
N/2 Olomouc náhradní
LP 3 Piešťany
9/I/3 Vajnory Š - 328 A
10/IV/3 Nitra Š - 328 B
12/II/3 Spišská Nová Ves Š - 328 D
13/II/3 Spišská Nová Ves Š - 328 E
15/IV/3 Žilina Š - 328 F
16/IV/3 Tri Duby Š - 328 N
64/3 Vajnory A - 100 K
37/3 Piešťany B534 G
38/3 Piešťany B534 H
39/3 Piešťany B534 J
45/3 Piešťany B534 L
49/3 Spišská Nová Ves B534 P
CV/3 Vajnory
N/3 vajnory
LP 4 Praha
B534
40/I/4 Kbely A
41/I/4 Kbely B
42/I/4 Kbely D
43/II/4 Kbely E
44/II/4 Kbely F
46/III/4 Pardubice G
47/III/4 Pardubice H
48/III/4 Pardubice J
50/II/4 Pardubice K
CV/4 Kbely M
N/4 Kbely
LP 5 Brno
75/5 Nitra Ab - 101 H
76/5 Hlohovec Ab - 101 J
77/5 Hlohovec Ab - 101 M
81/5 Brno MB 200, F - IX L
82/5 Brno MB 200, F - IX O
83/5 Brno MB 200, F - IX P
84/4 Brno R
CV/5 Brno
N/5 Brno
LP 6 Praha
71/6 Kbely Ab - 101, B71 J
72/6 Kbely Ab - 101, B71 K
73/6 Chrudim Ab - 101, B71 N
74/6 Chrudim Ab - 101, B71 V
85/5 Německý Brod MB 200 N
86/5 Německý Brod MB 200 M
CV/6 Kbely
N/6 Kbely
Sestava letectva k 30.9.1938
nadřízené velitelství podřízená letecká jednotka výzbroj dislokace
LETECTVO I.ARMÁDY
I.sbor 3.letka (pozorovací) Š-328 Čáslav
HP XI 12.letka (pozorovací) Š-328 Hoštice u Klecan
HP XII 1.letka (pozorovací) Š-328 Bohdaneč
HO 32 4.letka (pozorovací)1 Š-328 Borek u Hořovic
HO 33 6.letka (pozorovací) Š-328 Mladá Boleslav
Skupina 1 11.letka (pozorovací)1 Š-328 U Hájku (poblíž Jenče)
I.armáda 61.letka (zvědná) A-100, B-71 Zbraslavice
I.armáda 66.letka (zvědná) A-100, B-71 Milovice
I.armáda 101.letka (kurýrní)3 Kutná Hora
SBL I.armády 2 Cvrčovice
- II/4.peruť (stíhací) Cvrčovice, Polerady
43.letka (stíhací) B-534
44.letka (stíhací) B-534
50.letka (stíhací) B-534
- III/4.peruť (stíhací) Veltrusy, Kralupy n. Vl.
46.letka (stíhací) B-534
47.letka (stíhací) B-534
48.letka (stíhací) B-534
- I/6.peruť (lehká bombardovací) Zlosyň
71.letka (leh.bom.) B-71, Ab-101
72.letka (leh.bom.) B-71, Ab-101
Obvod TOPL "A" Praha/Hostivice
- I/4.peruť (stíhací) Horní Měcholupy, Uhřiněves
40.letka (stíhací) B-534
41.letka (stíhací) B-534
42.letka (stíhací) B-534
LETECTVO II.ARMÁDY
HP XIII roj 14.letky (pozorovací) Š-328 prostor Přerov - Hranice
IV.sbor 5.letka (pozorovací) Š-328 Papůvka
14.letka (bez 1 roje) Š-328 Ivanovice na Hanné
II.armáda 63.letka (zvědná) A-100, B-71 Přerov
II.armáda 102.letka (kurýrní)3 Olomouc - Drahotuše
III/2.peruť (stíhací) Tovačov
33.letka (stíhací) B-534
35.letka (stíhací) B-534
52.letka (stíhací)3 B-534
LETECTVO III.ARMÁDY
VII.sbor 10.letka (pozorovací) Š-328 Tardošked (u N.Zámků)
HP XV 16.letka (pozorovací) Š-328 Velká Lúka u Zvolena
HP XVI 13.letka (pozorovací) Š-328 Spišská Nová Ves
III.armáda 64.letka (zvědná) A-100 Tri Duby
III.armáda 104.letka (kurýrní) Velká Lúka u Zvolena
III/3.peruť (stíhací) Chtelnica (u Piešťan)
37.letka (stíhací) B-534
38.letka (stíhací) B-534
39.letka (stíhací) B-534
1) Část letky plní úkoly ve prospěch Hlavního velitelství.
2) Skupina bojového letectva.
3) Mobilizačně vytvářená jednotka.
4) Letka bez letadel, které mělo dodat francouzské letectvo.
5) Údaj je nutno ověřit.
[img]http://www.sturmovik1946.estranky.cz/img/original/2366/avia02.jpg[/img] is not a valid Image.
tenhle popis obrázku je špatně, ale ne zcela
ty geometrické obrazce se začali používat od léta ´38 a jejich aplikace nesouvisela s mobilizací a zatíráním identifikačních písmen, znak byl většinou v barvě letky, vím o fotografiíích se znakem, žlutý či bílý kruh (místo trupového kódu pr. +/- 30 cm), ale nevím jakou jednotku představuje a pak o těch šipkách zde.
To vytazenie a rimske cisla... Ako si to premietnut do skinov? Mame 4 roje po 3 stroje. Urobit to po rojoch? Ci tak nak random to tam naflakat? Niektore skiny vizeraju novo ine trocha olietano.
U 40. Letky rozmyslam zmensit ten nater disku na kolese. Alebo necham? Co vy na to?
To vytazenie a rimske cisla... Ako si to premietnut do skinov? Mame 4 roje po 3 stroje. Urobit to po rojoch? Ci tak nak random to tam naflakat? Niektore skiny vizeraju novo ine trocha olietano.
J8 bych zvolil buď ignoraci těch římských čísel (ony se zase tak pečlivě nepoužívali), nebo namátkové rozmístění podle "olétanosti" skinu, čím víc, tím nižší číslo
ty římské čísla I, II a III pod kabinou, to není označení perutí.
Číslo bylo vždy bílé nebo černé a označovalo stupeň vytížení stroje.
I - označení letounů používaných k běžnému létání personálu
II - letouny určené k záloze u jednotky, které létaly jen v případě větších cvičení a jednou za čas je protáhli v rámci udržovacích letů
III - letouny v záloze u leteckého pluku, létány jen jako záložní v případě nutnosti doplnění stavu perutí, během velkých cvičení a jako mobilizační záloha
Barvy kuželů a různých doplňků se u jednotlivých perutí napříč letectvem shodovali, ale v rámci pluků vždy měla každá letka svou barvu.
Nicméně je tom skvělý zmatek. nikdo nic pevně neví a pokud byly nějaké záznamy, kromě těch pana Krumbacha, vzlala je v roce 2002 voda definitivně do zapomnění ...
Aby v tom byl větší zmatek, za mobilizace se měli přetřít znaky pluků a seriová čísla letounů zelenou barvou. Seriál pak byl jen unvnitř kabiny z pravé strany. Někde přetřeli i rozlišvací písmena perutí.
Ty římská čísla čerpáš od kud? Já jsem čerpal od Němečka a Vraného z časopisu Aeroarchív B-534. A tam se uvádí: "B-534 lp 4, které mívaly na trupu vyznačeno malými římskými číslicemi i příslušnost k perutím a u některých letek nesly jejich barvy nejen na podvozcích, ale i na vzpěrách. Na kapotách podvozků lp 3 se zase opakovaly motivy trojúhelníkového označení letek". Str. 22.
Co se týče lp 3 a trojúhelníkového označení letek, tak na téže straně se dočteme: "V roce 1938 nahradily některé letky lp 3 kombinaci písmene a čísla rovnoramenným trojúhelníkem s dopředu směřující, dovnitř prolomenou základnou. 38. letka jej měla modrý, 45. letka žlutý a z pišťanského letiště jsou známy i záběry B-534 neurčené jednotky s tímto označením v tmavé, patrně červené barvě se světlejším, patrně modrým lemem. Trojúhelníkový emblém se na letounech lp 3 používal i po zamalování plukovních znaků." Viz Tvoje fotka.
Mobilizační vyhlášku známe.
To vytazenie a rimske cisla... Ako si to premietnut do skinov? Mame 4 roje po 3 stroje. Urobit to po rojoch? Ci tak nak random to tam naflakat? Niektore skiny vizeraju novo ine trocha olietano.
J8 bych zvolil buď ignoraci těch římských čísel (ony se zase tak pečlivě nepoužívali), nebo namátkové rozmístění podle "olétanosti" skinu, čím víc, tím nižší číslo
Pokud by Tvoje teze byla pravdivá. Tak by to mělo být na všech pětistovkách. Ale není.
To vytazenie a rimske cisla... Ako si to premietnut do skinov? Mame 4 roje po 3 stroje. Urobit to po rojoch? Ci tak nak random to tam naflakat? Niektore skiny vizeraju novo ine trocha olietano.
U 40. Letky rozmyslam zmensit ten nater disku na kolese. Alebo necham? Co vy na to?
Pokud to s těmi římskými číslicemi nevíme přesně, tak nedávat. Barevné disky. Možné jsou obě varianty. Je to podle konkrétního stroje. Takže buď mít fotku a nebo babo raď
ty římské čísla I, II a III pod kabinou, to není označení perutí.
Číslo bylo vždy bílé nebo černé a označovalo stupeň vytížení stroje.
I - označení letounů používaných k běžnému létání personálu
II - letouny určené k záloze u jednotky, které létaly jen v případě větších cvičení a jednou za čas je protáhli v rámci udržovacích letů
III - letouny v záloze u leteckého pluku, létány jen jako záložní v případě nutnosti doplnění stavu perutí, během velkých cvičení a jako mobilizační záloha
Ty římská čísla čerpáš od kud? Já jsem čerpal od Němečka a Vraného z časopisu Aeroarchív B-534. A tam se uvádí: "B-534 lp 4, které mívaly na trupu vyznačeno malými římskými číslicemi i příslušnost k perutím a u některých letek nesly jejich barvy nejen na podvozcích, ale i na vzpěrách. Na kapotách podvozků lp 3 se zase opakovaly motivy trojúhelníkového označení letek". Str. 22.
Čerpám z jednoho z článků ve starém APKR, ze začátku devadesátých let, od pana Šorela na základě práce pana Krumbacha, rád bych sem dal scan, ale to bohužel není možné a staré monografie z ABC, někdy ze samého konce osmdesátých let. V obou pracích je uváděno právě to římské označení jako označení typu používání letounu.
Samozřejmě, pokud jsou novější prameny, možná jsou mé informace překonané, nevím, v tuhle chvíli nic novějšího nemám.
Tedy ještě MBI, ale tam je u jednoho bokorysu popsáno jako číslo letky (B-534.60 od 2. letky, jenže není určeno jakéh pluku) a na jediné fotce jiného stroje (B-534.?? A10, kód II, ale příslušnost k 40/I/4, str.40) s tímto označením pak tohle římské číslo nesedí s číslem letky. Fotografie v MBI jsou většinou z továrních materiálů nebo neumožňují identifikace existence označení tímto druhem čísla.
Tak toho Šorela bych moc vážně nebral. Dost si vymýšlel. On ten Němeček také není stopro echt. Na fotkách, co jsem viděl jsou ty římské číslice jen u lp 4. Že by nařízení jen u toho pluku? Těžko říci. Ještě se poptám na Modelforu.
Tak toho Šorela bych moc vážně nebral. Dost si vymýšlel. On ten Němeček také není stopro echt. Na fotkách, co jsem viděl jsou ty římské číslice jen u lp 4. Že by nařízení jen u toho pluku? Těžko říci. Ještě se poptám na Modelforu.
Také jsem všechny letouny s tímto označením na mě známých fotkách (4ks, z toho jeden v MBI a tři na modelforu) dokázal zařadit jen k LP 4. Ale nesouhlasí mi ve třech případech římské číslo s letkou. Zkus dohledat, třeba budeš moudřejší.
Bohužel Šorel, Němeček a Velcl v kresbách, ani Balous se moc vážně brát nedají.
Dík veikso.
Tady je odpověď z Modelfora od J. Studeného:
Re: Avia B-534
Příspěvekod Josef Studený » stř pro 05, 2018 7:35 pm
Chlapci, marnost nad marnost! Obávám se, že tohle už nikdo dohromady kompletně nedá. On je problém udržet si přehled o kódových písmenech letek. A to byla, na rozdíl od nějakých barev kuželů, oficielní záležitost. A bez časového určení, je to o ničem. Letky byly zakládány, rušeny, přečíslovávány, převáděny mezi pluky atd.atd. U LP 4 vám nechybí jen 41.letka, ale i 50.letka. A stejná barva u dvou letek pluku vám taky nevadí.
-Vzrusuju te?
-
-Docela jo, jsi krasna zenska a chtel bych byt tvuj princ.
-
-To je pekne. Ale na to jsem se neptala. Potrebovala bzch yjistit, jak se yapina ceska klavesnice. Pomuyes mi?
To jsou Jaromíre defekty z realtime anti-anti-ads google teroru. Chyba není na tvém přijímači.
Už před 3 rokama jsem Chrome definitivně odinstaloval a přešel opět po 20 letech na FF
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.