Ja Ti nějak nevim. Jde na těchto virtualněherněpočítačových letadlech opravit jenom něco? V tomto případě "klapky"? Nebo se musí přepracovat celý letový model?
Magote co si o tom myslíš?
Je třeba vzít v potaz 2 věci.
1) Letadlo má bejt po vysunutí klapek těžké na čumák, to znamená v kniplu vznikne síla, která se snaží knipl potlačovat. Nikoliv že letadlo má automaticky začít sklánět nos k zemi. Pokud nemáte joystick s FF, těžko můžete tento jev u simu očekávat. Já to třeba u BOSka s MSFF2 při nízkých rychlostech lehce pociťuju, že letadlo ztěžkne na čumák. Při vysokých rychlostech asi ne, musel bych se na to zaměřit, teď z hlavy nevím... tím se dostáváme k bodu 2
2) V reálu se asi ty klapky otevírají jen při předem určených režimech a rychlostech, v simu si často někdo otevře kdy chce, a pak se diví, že když na spitu otevře ty jeho brutální klapky na plno při 180 MPH, tak mu letadlo začne stoupat... No já se při týhle rychlosti nedivim...
Nejsem pilot, takže nevím, kde je pravda, samotnýho by mě to zajímalo. Mám docela zkušenosti s lítáním RC modelů, a u všech se kterými sem se setkal vede vysunití klapek ke klonění směrem vzhůru, většinou tedy mixuji vysunití klapek s lehkým potlačením výškovky. RC model má mimochodem ohledně ovládání mnohem blíž k tomu, jak ovládáme sim, než běžné letadlo... Na ovladač RC soupravy se totiž taky nepřenášejí síly z ovládacích ploch. Takže jak říkám, samotnýho by mě zajímalo kde je pravda, a je docela možný že vývojáři her to chování vzali třeba z těch RC modelů, nedivil bych se, ale před kategorickejma soudama že všechno je špatně je potřeba vzít v úvahu ty dva výše popsané body...
Edit: Aby sme si rozuměli, ví někdo, jak se bude chovat spit, když mu při rychlosti 140MPH ve vodorovném letu rázem vysunu klapky pokud bude mít knipl přivařený do té polohy pro vodorovný let a nepude s ním ani o milimetr hnout? Pude mu pak čumák nahoru nebo dolu?
Upravil/a Hot_Dog dne 15-04-2019 14:08
Ja Ti nějak nevim. Jde na těchto virtualněherněpočítačových letadlech opravit jenom něco? V tomto případě "klapky"? Nebo se musí přepracovat celý letový model?
Magote co si o tom myslíš?
kdo ví jak to maj napsaný, jestli maj klapky zbastlený jednoduchým skriptem, pak to opraví snadno ..
Upravil/a magot dne 15-04-2019 14:35
Saburo, ta tabulka IMHO potvrzuje přesně to co sem psal v bodu 1) po vysunití klapek ztěžkne letadlo na čumák = v páce se mi objeví síla, která jí potlačuje a abych jí tam neměl, musím trimovat na ocas. Slovo do pranice: Já toto v BOSKu na MSFF2 cítím. Je pravda ale, že večer musím udělat test a zaměřit se na to, jak to bude, když nechám zatažený podvozek, který má samozřejmě také klopný efekt.
Ta tabulka ale neříká nic o tom, kam začne směřovat čumák letadla, pokud přes tu sílu, co v tom kniplu vznikne neudělám vůbec nic a udržím ten knipl přesně v tý poloze, ve který byl před vysunutím (přesto samozřejmě, že ten knipl to potáhne dopředu ode mne). A to se v tý tabulce nedozvíš. A to je přesně to, co se děje, když lítáš BOSko bez FF...
Ta tabulka IMHO neříká, že letadlu jde čumák dolů, ta tabulka říká, že letadlo se na trimu projeví jako těžké na čumák... Trimem já neupravuju v reálu, jakým směrem letadlo letí, trimem já upravuju, aby v tom směru v jakém letí sem měl co nejnižší síly v řízení....
EDIT: přičemž ale neříkám, že při udržení kniplu ve stejné poloze nemá jít čumák spita dolů, já nevím, nejsem znalý. Ale z té tabulky se to nedozvíš...
Upravil/a Hot_Dog dne 15-04-2019 15:09
Téma asi vyčerpáno.
A jelikož protože toho BOiXáci mají rozdělaného hafo a když to nepujde opravit jako dílčí záležitost tak potom : Oprava za čtrnáct dní.
Hot_Dog napsal:
Trimem já neupravuju v reálu, jakým směrem letadlo letí, trimem já upravuju, aby v tom směru v jakém letí sem měl co nejnižší síly v řízení....
hele jak jde ta tvá "teorie" dohromady s videem které jsem tu postl před nedávnem,
v tom videu pilot předvádí výkrut a přemet s real F4U jen pomocí trimů bez toho, že by se dotkl klacku!
Jde dohromady na 100% jako puzzle do sebe Nebo jako prdel na hrnec. Tim trimem upravuju sily v klacku a tedy i jeho rovnovaznou polohu. Je jasny, ze kdyz se klacku nedotykam, tak bude menit svoji rovnovaznou polohu na zaklade toho jak hejbu s trimem a tim padem hejbu s celou ridici plochou. Cekal bych, ze tohle je kazdymu, kdo se o to zajima jasny...
Edit: Takze zpet k problemu klapek, pokud je vysunu, klacek mi tahne ruku od sebe, ja se ty sile poddam a necham ho se ustavit v nove rovnovazne poloze, tak letadlo de cumakem dolu, musi zcela logicky, jelikoz vyskovka sla dolu. O tom se nikdo nepre. Ale tohle presne neni pripad simu s joyem bez FF, tam se ta poloha joy nezmeni. Uz nevim, jak lip to mam vysvetlit...
Upravil/a Hot_Dog dne 15-04-2019 15:58
S klapkami vzroste zakřivení profilu křídla, s tím při dané rychlosti skokově vzroste vztlak/odpor a tedy i klopivý moment křídla. Proto to má klopit na nos. Zjednodušené letové modely simulátorů zohledňují obecně jen ten skokový růst vztlaku (proto to "stoupá", ale ignorují právě reálně převažující klopivý moment.
Reálně na letadlech, kde jsem to měl možnost vyzkoušet, je ten moment malý, ale rozhodně pozorovatelný.
Dobre Fuci, a skutecne jde cumak dolu a ty to musis kompenzovat vetsim pritazenim kniplu, nez byl doposavad, nebo jen vzroste sila v kniplu a ty ji kompenzujes trimem na ocas? To se vazne ptam a zajima me odpoved, kdyby to tak nevyznelo...
Vzroste ti moment na křídle, tzn. letadlo má tendenci "jakoby" padat na čumák. Právě kvůli eliminaci tohohle momentu je na letadle výškový stabilizátor. Ten vlastně funguje jako "opačné křídlo" -> vztlak působí na páce (rameni) směrem dolů. Na to reaguješ lehkým přitažením kniplu a až při tom přitažení cítíš určitou protisílu. Tedy ne tak, že by se knipl vytažením klapek sám "pohnul vpřed".
Reálně vytlemíš klapky, lehounce kompenzuješ kniplem a pak zpravidla okamžitě dovažuješ trimem, abys omezil síly v řízení.
Upravil/a 1stCL_Fucida dne 15-04-2019 16:26
........Proto to má klopit na nos. Zjednodušené letové modely simulátorů zohledňují obecně jen ten skokový růst vztlaku (proto to "stoupá", ale ignorují právě reálně převažující klopivý moment.
nechci se přít, nikdy jsem v reálném letadle neseděl, ale zjevně toto neplatí Fuči pro všechna éra. Pokud si dobře pamatuji, tak Walter Schuck ve svém Sestřelu popisuje, jak se musel potutelně usmívat, když viděl jak ustoupává svému nováčkovi na čísle, když to mladýmu nestoupe jako jemu, protože nezná tu sladkou věc, kdy klapky vysunuté na 7° vystřelí befko do výšky jako raketa
i5-6600K @ 4.6 GHz, ASUS Z170 Pro Gaming, Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC 8G, Kingston 8GB KIT DDR4 2400MHz CL12, Noctua NH-C12P SE14, Win 10 Pro
Ok, az budu doma, otestuju to v BOSku peclive s FF, jak se to chova a poreportuju. Ten klopivej moment dolu tam 100% cejtim a je tam, ale vzdy sem si to uvedomoval jen v kombinaci s vysunutim podvozku pri pristani.
hybca napsal:
nechci se přít, nikdy jsem v reálném letadle neseděl, ale zjevně toto neplatí Fuči pro všechna éra. Pokud si dobře pamatuji, tak Walter Schuck ve svém Sestřelu popisuje, jak se musel potutelně usmívat, když viděl jak ustoupává svému nováčkovi na čísle, když to mladýmu nestoupe jako jemu, protože nezná tu sladkou věc, kdy klapky vysunuté na 7° vystřelí befko do výšky jako raketa
Tak se nepři, když nechceš, ne? Jo, pro všechna éra to neplatí. Ostatně ono je to s těmi momenty složitější. Křídla lze různě kroutit, existují bezocasé koncepce, složitá mechanika moderních křídel se také může chovat "zajímavě". Ale jednoduchá křídla druhoválečných letadel fungovala právě takhle.
Bf 109 s vysunutými klapkami neměl lepší absolutní stoupavost, než Bf 109 se zasunutými klapkami. Mohlo by to platit jen pro extrémní úhle náběhu a extrémně nízké rychlosti, kdy už to s obtékáním křídla bude trochu divočejší. Ale tak zkušený pilot, jakým byl Walter Schuck, určitě novice neučil stoupat při 150 km/h. Celé je to dané tím, že vysunutím klapek nejen že se zvedne součinitel vztlaku, ale také vzroste součinitel odporu. Letadlo tak pro svůj let musí překonávat větší odpor vzduchu. Nejvyšší absolutní stoupavosti Bf 109 dosahoval při rychlostech okolo 260 km/h IAS. Klapky jsou na letadle montovány obecně proto, aby snižovaly pádovou rychlost letadla a umožnily tak bezpečnější přistání. To je ale vykoupeno právě zhoršením aerodynamiky a také snížením absolutního úhlu náběhu, pod kterým je křídlo s vysunutými klapkami schopno udržet proudění.
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.