Pod dojmem diskuze na IL2 foru, kde se probírá ona proslulá nestabilita letadel v BOSku, jsem dospěl k závěru, že by bylo prima zkusit tlumení řídících signálů. Lidi v diskuzi říkali, že proti těm oscilacím pomáhají dlouhé páky a zpomalení pohybů pákou, alternativně pak křivky. Navíc nějaký čech postoval reakce modelu letadla ve wind tunelu s a bez tlumení reakcí na směrovou výchylku.
Zkrátka jsem si naprogramoval "tlumič" řídících signálů joysticku. Na rozdíl od filtrování tlumič nezvyšuje latenci. Snižuje rychlost reakcí ve smyslu omezení rychlosti změny polohy, ale nezvyšuje čas od změny signálu do doputování změny do hry. No a výsledek byl zábavný. Trávil jsem včerejší večer s testováním různých nastavení a některé efekty byly hezké.
Především se tlumičem dá eliminovat "dynamic stall". Tedy přetažení vlivem rychlé změny úhlu náběhu. BOS/M je jeden z mála simů, co kdy tohle simuloval. Vhodně nastavený tlumič tohle dokáže úplně odstranit.
Díky eliminaci dynamického přetažení lze s letadlama v BOSku dělat sbírku docela ladných manévrů, které veskrze mají jednu společnou vlastnost. Nejsou totiž k ničemu užitečné, jen to velmi zajímavě vypadá. Nebo možná by pro to někdo našel použití, ale mě nic nenapadlo.
Testoval jsem střelbu na letící a pozemní cíle. Něco jsem i trefil a byla to, bych řekl, snad i zábava.
Avšak výsledek je docela pochmurný. Závěr je, že jsem nenašel jediný důvod, proč s něčím takovým lítat. Nicméně kdyby někdo náhodou chtěl tlumič řízení, nebo k tomu chtěl tu matematiku, můžu posloužit.
Ona ta matematika není složitá.
[img]https://upload.wikimedia.org/math/3/4/0/340ca1aa5e2e60257086a2fa07dad406.png[/img] is not a valid Image.
AH má něco podobného už implementované jako ochranu proti knyplování. Když s tím člověk nepřestane, tak to na chvíli ignoruje vstup. Dynamic stall jsem tam nezkoušel, ten by tam mohl jít i přes to, protože to sebere řízení až po pár sekundách knyplování.
Co přesně je "knyplování"? To je ten pověstný záchvat padoucnice, co předvádějí hráči online ve snaze ztížit míření a vyhnout se tak sestřelu?
Jestli je to to ono, pak přesně to lze s tlumičem dělat velmi efektivně. Problém takového knyplování v BOSku je v tom, že díky implementaci dynamického přetažení to letadlo velmi často spadne přičiněním samotného knyplovače, protože ztratí vztlak a rozbije si čuni. Když je vstupní signál z klacíku vhodně tlumen, nebezpečí ztráty kontroly nad letadlem se významně zmenší, protože jankovitost pilota potlačí ten tlumič.
Jak jsem psal o sbírce ladných manévrů, měl jsem na mysli přesně tohle. Lze s tím ze sebe dělat idiota s vyjímečnou přesvědčivostí.
Pod dojmem diskuze na IL2 foru, kde se probírá ona proslulá nestabilita letadel v BOSku, jsem dospěl k závěru, že by bylo prima zkusit tlumení řídících signálů. Lidi v diskuzi říkali, že proti těm oscilacím pomáhají dlouhé páky a zpomalení pohybů pákou, alternativně pak křivky. Navíc nějaký čech postoval reakce modelu letadla ve wind tunelu s a bez tlumení reakcí na směrovou výchylku.
Rume já mám problém s nestabilitou jen u podélné osy. Tedy u kormidla. Včera jsem zkoušel Laga. No zamířit to je děs. Zaměřovač kmitá sem a tam než se ustálí, takže něco trefit je vopruz. A on soupeř asi nebude čekat, že? Mrkni na to video, co postoval Cassi v jiném vlákně. Minuta 1,35 jak se ten Fok vrtí. Podle mne je to nepřirozené. Přitom v čase 1,50 je to Befko při střelbě pěkně stabilní. Neříkám, že jen s klackem to půjde dobře. Ale nato pořídit si hned pedály nemám. A pochybuji, že ty to zcela odstraní. A třeba u ILa pozoruju, že trimování je věčná záležitost. Jednou vytrimuju a za chvíli můžu trimovat znovu. Stačí jen pohnout výškovkou. Nevím jestli je toto v pořádku. V ILu 1946 problém nebyl.
Oldo, stabilita letadel v BOSku je velké téma. Nebo spíš ona nestabilita a náchylnost některých typů oscilovat zejména směrově při větší výchylce směrovky nebo výškovky. Na IL2 foru je toho několik vláken, kde se tohle řeší.
V principu maj ty letadla nějakou vazbu mezi řízením podle jednotlivých os. Když přitáhneš výškovku, letadlo má skutečně utíkat stranově, když kopneš do směrovky, opravdu má mít i snahu i rollovat. Otázka je míra této vazby. Někde je to asi blbě víc než moc. Konkrétně Bf 109 F4 a G2 maj směrovku, která s letadlem rolluje rychleji než křidélka. Později vytvořený model E7 už je podstatně uhlazenější. No a třeba tohle je věc, kterou již Han přiznal, že budou řešit a F4 a G2 upravěj podle vzoru E7. Pokud omezej tenhle vztah, asi dojde i na redukci směrové závislosti na výškovce.
Ty oscilace jsou pravděpodobně nepřirozené. Sbírka virtuálních pilotů, co říděj i skutečná letadla, si na to stěžujou. Že to je něco, pro co nemaj oporu ve své skutečné pilotní praxi. Aktuálně lze oscilace potlačit vědomým zklidněním ruky. Zpomalením změn polohy joysticku. Rozhodně pomáhá mít kvalitní klacík a nejlépe nějaký ten prodloužený. Daj se použít i křivky, jenže křivky jsou dvousečné zbraně a snížená citlivost kolem středu se vrací jako bumerang na velkých výchylkách. Za sebe můžu říct, že lítám bez křivek. Ale bez solidního HW by to šlo blbě.
Trimování je neustálá věc. Některé typy byly vyjímečné právě tím, že potřebovaly trimování málo. Konkrétně FW 190 bylo aerodynamicky postavené tak, že se trim musel používat málokdy. Jestli je tohle udělaný věrně, nebo je to u některých letadel přehnaný, to fakt nevím. Přiznám se, že třeba neexistenci trimu na směrovce a křidélkách u většiny stihaček řeším tak, že si trimuju signál z joysticku, aby mě to neotravovalo. Nicméně přetrimovat je potřeba po každé změně režimu letu.
K tý směrovce řízené kroutíkem joysticku. Považuju směrovku v BOSku za velmi citlivou a její vliv na řízení letadla za zásadní. Proto doporučuju kvalitní pedály. Mám super pedály MFG Crosswind a obyčejné plastové saiteky. A i v tom je opravdu rozdíl. Mířit kroucením klacíku si neumím představit. Když už mám ten softwarový tlumič, můžu zkusit test nasazení tlumiče jen na směrovku, zda by to mohlo při hrubším zacházení přinést nějakou úlevu. Pak dám vědět.
Upravil/a Rumcajs dne 09-01-2016 09:25
OK Rume. To vše chápu. Mě jen nejde na rozum, jestli je normální, když mírně vybočím, a to zdůrazňuji "mírně" směrovku při korekci střelby a poté ji vrátím zpět na nulu, že se se letadlo v oné podélné ose rozkmitá a chvíli to trvá než se ustálí. Je to vidět na tom Foku, jak jsem zmiňoval. Se vrtí jaksi na těžišti, nebo co. Takhle ti zaměřovač jde na druhou stranu a Ty se snažíš tu výchylku korigovat směrovkou kontra a tak stále dokola. Doufám, že mi rozumíš. Nějak bych očekával, že po vychýlení směrovky a poté při jejím vrácení do nulové polohy, se letadlo srovná nějak plynuleji, ne že se podélně rozhoupe. Ale nemám zkušenosti s reálnými letadly a létáním, tak si to možná myslím blbě.
OK Rume. To vše chápu. Mě jen nejde na rozum, jestli je normální, když mírně vybočím, a to zdůrazňuji "mírně" směrovku při korekci střelby a poté ji vrátím zpět na nulu, že se se letadlo v oné podélné ose rozkmitá a chvíli to trvá než se ustálí. Je to vidět na tom Foku, jak jsem zmiňoval. Se vrtí jaksi na těžišti, nebo co. Takhle ti zaměřovač jde na druhou stranu a Ty se snažíš tu výchylku korigovat směrovkou kontra a tak stále dokola. Doufám, že mi rozumíš. Nějak bych očekával, že po vychýlení směrovky a poté při jejím vrácení do nulové polohy, se letadlo srovná nějak plynuleji, ne že se podélně rozhoupe. Ale nemám zkušenosti s reálnými letadly a létáním, tak si to možná myslím blbě.
Hele já nevím, jak přesně je tohle modelovaný. Jak jsem psal v tom předchozím příspěvku, je to velké téma pro BOSko. Respektive Han už přiznal, že minimálně některý letadla maj tkzv. přemodelovaný, že tyhle efekty jsou neopodstatněně veliký. Konkrétně se to podle mě týká minimálně těchto kusů Bf 109 F4 a G2, FW 190, Mig 3, P40. Zas ale se nedá čekat úplná stabilita, třeba P40 i Befka byly známý tím, že směrovou stabilitu neměly nijak velikou.
No a pak je tu ta nešťastná věc s přehnanýma korekcema, která je způsobená poměrně vysokou latencí. Psal jsem o tom již n-krát. Zpoždění mezi pohybem klacíku a reálnou odezvou hry na ten pohyb je minimálně desetina vteřiny a dost možná i víc. To je prostě strašně moc na to, aby to nebylo náchylné na přehnané reakce. Za to nemůžeš ty, to je prostě o tom, že aktuální architektura PC, USB, Windows a her není moc přívětivá pro real time aplikace. Řešení je nestřílet dlouhýma dávkama. Nečekat, až bude cíl stabilně v zaměřovači. Naučit se odhadnout dopředu, kdy bude cíl v místě dopadu střel a dycky tam šoupnout krátkou dávku. Alternativně pak sprejovat a ono se něco ujme, ale je to neefektivní.
Jistě se dá říct, že v jiných simech ten problém není tak hrozný. Nebo není skoro vůbec. BOSko v tomhle platí daň za to, že simuluje efekty aerodynamiky, na které jiní kašlou a nelámou si s tím hlavu. Potkává se tak omezená simulace, nepřesné klacíky, zpoždění zpracování a výsledek je trochu nešťastný. Podle mě z toho není snadná cesta ven. 777 musí revidovat FM minimálně některých letadel. Člověk musí něco utratit za solidní lítací HW a musí se věnovat nějaké té střelecké praxi a především nečekat, že se trefí vždy. Nakonec ani ve skutečnosti bez latence nebyl zásah garantovanej.
Tak uvidíme. Ty pedály si udělám, jako pro strojaře by to neměl být problém, navíc, když mi pak někdo helfne s elektronikou. Nejdřív ale ten Opentrack. Navíc bych potřeboval nový procák. Který by jste mi doporučili k NVIDIA GeForce GTX 660 místo Intel(R) Core (TM) i3-3210 CPU @ 3.20 GHz. Ramky mám 8 GB. Taky posílím. Nějakou i5. Na i7 nemám.
čéče ale na patici 1155 i5 asi neseženeš. Koupíš novou desku?
Ideálně s paticí 1150, pak si pořiď + - i5-4460 - ideálně poměr cena/ výkon, jenže deska to je další tři litry ... a máš 8 litrů i s procikem v prdeli https://www.alza....4469344734, já bych pořídil něco od gigabyte
U takhle stary platformy uz upgrade nema smysl,jedine nova deska+CPU,nejlevnejsi pouzitelny combo bude https://www.alza.cz/gigabyte-b85m-d3h-a-d2927178.htm +i5 4460 nebo i5 4590.
Kdyz jsme u toho - rad bych se zeptal, jestli tu jsou nejaci dalsi piloti, kteri uprednostnuji spis JABO/Bombardery v BoS/BoM nez stihaci souboje? Chtel jsem lozit vlakno, ale trochu jsem se obaval, ze by se nikdo neozval Letat solo lety neni takova zabava (a ve finale ani tolik bolestive pro cil) jako letet ve formaci. Takze kdyby se tu nekdo nasel, byl bych rad, kdybych podnikli nejake spolecne akce, hlavne teda Luftwaffaci
Zdar. My v 2/JG26 sme uz v podstate presli z CoD na BoS. Lietame drvivo He111 aj Stuky, aj ked uz tu niekto pisal ze v He111 je to sialenstvo, ale nas to bavi. Po prichode Bf110 je to parada, to je take sklbenie rychlosti a poriadneho nakladu. Minulu nedelu sme s Achilom objavili server vam uz znamy, nejaky DEDikac rusky bez radaru a znamych cielov, co je super.
Takze keby to stihacim Lionom nevadilo, prisli by sme mozno uz tuto nedelu k nim na TS aby na nas dali pozor. Vidim to tak, ze od nas budeme 3-4, takze keby sa este niekto pridal, bude len dobre.
Upravil/a Lanc dne 09-01-2016 14:35
olda maly: Kupovat socket 1550 je totální hovadina, to co máš je prakticky stejné. prodej i3 za 1500 kč a kup bazarový i5 na tvůj socket za 4500 kč a máš náklady 3000 kč . Za tu cenu koupíš i i5 3570K a i5 4460 se může jít zahrabat
ty víš tak kulový. Na tom procáku se nemá nic co pokazit. Já mám takhle celý komp a stavěl jsem i pro kamarády stejným způsobem a nikdy žádný problém.. Dneska kupovat nový HW do PC jsou naprosto vyhozené peníze a nejen kvůli ČNB. Ale čekal jsem tvoje kváknutí
Lanc napsal:
Zdar. My v 2/JG26 sme uz v podstate presli z CoD na BoS. Lietame drvivo He111 aj Stuky, aj ked uz tu niekto pisal ze v He111 je to sialenstvo, ale nas to bavi. Po prichode Bf110 je to parada, to je take sklbenie rychlosti a poriadneho nakladu. Minulu nedelu sme s Achilom objavili server vam uz znamy, nejaky DEDikac rusky bez radaru a znamych cielov, co je super.
Takze keby to stihacim Lionom nevadilo, prisli by sme mozno uz tuto nedelu k nim na TS aby na nas dali pozor. Vidim to tak, ze od nas budeme 3-4, takze keby sa este niekto pridal, bude len dobre.
Jo určitě nějaký cover dáme dohromady.
Zifi, tady nepanuje demokracie. Tady si lidi nejsou rovný, ti rovnější si můžou více vyskakovat a ty se můžeš jen přizpůsobit.
Upravil/a CSW_Cassius Chaerea dne 09-01-2016 17:16
IL-2 Sturmovik™, Cliffs of Dover™, Pacific Fighters™ are trademarks or registered trademarks of 1C EUROPE, 1C-Multimedia, 1C ONLINE GAMES.
Other marks used herein are those of their respective owners.